Re: Hoe bewaar je het best de koffie ?

12
Aadje schreef:Net gebrande bonen blijven ongeveer een week of 2 vers, als je ze invriest zijn ze ongeveer een maand drinkbaar. Bonen bewaren verdient de voorkeur boven gemalen bewaren.
Vacuumverpakken zou ik niet doen, dan onttrek je veel smaak aan de koffie.

Van die wekpotten van de blokker zijn prima.

Dus na 2 weken drink je "oude" koffie ???. Dat betekent dat 98 % van alle in Nederland verkochte koffie oud is :cry:

Ergens moet die grens toch wat redelijker liggen , voor de gemiddelde liefhebber dan.....Als men zelf de houdbaar heid op een jaar zet.... mogen we dan zeggen dat voor de betere...liefhebber die grens van vers naar oud... dan bereikt is bij een maand of.....1 ?, ....2?,.....3?,.....
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel

13
original andalucia schreef:
Aadje schreef:Net gebrande bonen blijven ongeveer een week of 2 vers, als je ze invriest zijn ze ongeveer een maand drinkbaar. Bonen bewaren verdient de voorkeur boven gemalen bewaren.
Vacuumverpakken zou ik niet doen, dan onttrek je veel smaak aan de koffie.

Van die wekpotten van de blokker zijn prima.

Dus na 2 weken drink je "oude" koffie ???. Dat betekent dat 98 % van alle in Nederland verkochte koffie oud is :cry:

Ergens moet die grens toch wat redelijker liggen , voor de gemiddelde liefhebber dan.....Als men zelf de houdbaar heid op een jaar zet.... mogen we dan zeggen dat voor de betere...liefhebber die grens van vers naar oud... dan bereikt is bij een maand of.....1 ?, ....2?,.....3?,.....
Mijn ervaring is dat veel mensen inderdaad "oude" koffie drinken (omdat ze niet beter weten).

Vooral bij espresso is het van belang zo vers mogelijk te drinken, mede omdat de extractietijd maar kort is en het water dus maar weinig tijd heeft de smaak uit de koffie te halen.
Bij andere zetmethoden zoals snelfilter of duwpot, valt het vaak iets minder op als de koffie iets ouder is, omdat de extractietijd veel langer is, waardoor er evengoed nog "voldoende" smaak in je kopje beland.

Als je nagaat dat versgebrande koffie inderdaad nog zo'n 24 uur CO2 afgeeft, kun je je voorstellen hoe oud de koffie al is, als het in van die vacuum "bakstenen" verpakt wordt.

Natuurlijk is het voor iedereen persoonlijk en als je koffie van 2 maanden oud nog goed te drinken vindt, moet je dat vooral doen, maar over het algemeen geldt: als je één keer écht verse koffie hebt geproefd, wil je nooit meer anders... (en daar gaat het toch maar om... :D )
www.northseaglass.com

15
Ongetwijfeld is het zo dat het net beter kan door zelf de boontjes te branden en zodra ze uit het oventje komen ze meteen te malen en direct dat kopje te maken.... :shock: .

Echter zoals jullie ongetwijfeld al gezien hebben drink ik hem niet alleen maar probeer hem ook nog aan de man/vrouw te brengen. Dan raak ik natuurlijk in een gebied waar je een goed product wil aanbieden, maar deze ook bijna onmogelijk binnen en dag of vijf na branden kan aanbieden..... Het snelste wat ik kan is waarschijnlijk zo een dag of 10 na branden.... ( branden in Spanje, verpakken, transport naar Nederland ( 5 a 7 dagen ) en vervolgens een dag of 2 transport in Nederland :o ). Ergens moet ik dan een grens stellen wat nog acceptabel is.... :| . , Dan rijst dus de vraag wanneer is acceptabel.....

Zelf denk ik zo dat als je kan leveren vanaf 10 dagen tot zeg eens 4 maanden, bereik je zo een beetje de grootste groep. De echte liefhebbers dienen op voorhand te bestellen en krijgen daarmee het meest verse product in huis, de overige krijgen een "verse"koffie in huis. Daar velen toch de koffie tot aan een jaar oud in de winkel kopen lever je dus nog steeds een ( acceptabel) verse koffie... Hij is verser dan men gewend is. Mijn bestellingen dienen dan zo klein als mogelijk te blijven dat deze voorraad zo snel mogelijk ververst wordt maar groot genoeg om de kosten binnen de limiet te houden zodat de koffie ook voor een nette prijs aangeboden kan worden..

Allerlei dingen waarover je moet denken bovenop die andere espresso vragen als liefhebber zijnde.... :shock:

Ben eens benieuwd wat jullie gedachten er over zijn... Zal niet alleen zijn daar er hier meerdere op het forum zijn die meer met espresso doen dan hem drinken..... :P

16
Dit komt van de Brandmeester's site:
Het bewaren van koffie
De vijanden van koffie zijn: warmte, vocht, lucht, licht en sterke geuren. U kunt uw vers gebrande koffie dus het beste bewaren op een koele, donkere en droge plaats, dus niet in de koelkast: condens tast de delicate oliën in de koffie aan en daarmee de smaak en het aroma van koffie. U kunt versgebrande koffiebonen maximaal drie weken bewaren. Gemalen koffie kunt u maximaal tien dagen bewaren, waarbij de kwaliteit met de dag snel afneemt

Tactieken en tips
Als ervaren koffiebranders geven wij u graag een paar tips om de fijne aroma’s en bijzondere smaak van vers gebrande koffie zo lang mogelijk te bewaren:

- Houd de koffie in de verpakking. Kies een bewaarbus die luchtdicht afgesloten kan worden en die niet veel groter is dan de hoeveelheid koffie die erin kan. Een weckglas met rubberring is ook prima, zolang u de koffie in de lichtdichte verpakking bewaart.

- Bewaar uw koffie nooit in de buurt van sterk ruikende etenswaren of andere sterk geurende artikelen; dus ook nooit in de koelkast.

- Investeer in een koffiemaler en koop ongemalen bonen. Maal zoveel bonen als u nodig hebt vlak voor het koffiezetten. Op deze manier worden de heerlijke aroma’s en smaak van uw koffie zo lang mogelijk bewaard. Zelf malen heeft ook als voordeel dat uzelf de fijnheid kiest die nodig is voor de zetmethode van uw keuze.

- Koop nooit meer koffie dan u in een week ook echt gebruikt, zeker als u gemalen koffie koopt.

- Bonen kunt u langer bewaren; ongeveer drie weken in een luchtdicht afgesloten bus. Met uitzondering van heel donker gebrande bonen verdubbelt u deze bewaartijd door de bus in de vriezer te bewaren. Zet koffie die u uit de vriezer hebt gehaald niet terug: er ontstaat dan condens die het aroma en de smaak van de koffie bederft. Verdeel daarom uw koffie in kleine hoeveelheden voordat u deze in de vriezer zet.

17
@spaanse koffie
Daar velen toch de koffie tot aan een jaar oud in de winkel kopen lever je dus nog steeds een ( acceptabel) verse koffie... Hij is verser dan men gewend is.
Vervang `winkel` voor `supermarkt cq. sligro/makro´ en ik ga met je mee. Ik heb daar wel eens koffie van 2 jaar oud zien liggen. Sterker nog, ik heb wel eens een kopje aangeboden gekregen van koffie die tegen de 3 jaar oud was (36 maand houdbaar, volgens leverancier). Werd aangeprezen als ´een heerlijk zachte koffie, dat moet je ´s proberen`. Dat klopte wel... de koffie smaakte namelijk naar absoluut niets. Lekker hoor, koffie van zeven en halve euro per kg. Keep on dreaming.
Er gaat niets boven morgen.

18
oxxo schreef:@spaanse koffie
Daar velen toch de koffie tot aan een jaar oud in de winkel kopen lever je dus nog steeds een ( acceptabel) verse koffie... Hij is verser dan men gewend is.
Vervang `winkel` voor `supermarkt cq. sligro/makro´ en ik ga met je mee. Ik heb daar wel eens koffie van 2 jaar oud zien liggen. Sterker nog, ik heb wel eens een kopje aangeboden gekregen van koffie die tegen de 3 jaar oud was (36 maand houdbaar, volgens leverancier). Werd aangeprezen als ´een heerlijk zachte koffie, dat moet je ´s proberen`. Dat klopte wel... de koffie smaakte namelijk naar absoluut niets. Lekker hoor, koffie van zeven en halve euro per kg. Keep on dreaming.
Excuus, daar heb je gelijk in, bedoelde ik ook...

19
Met de huidige ontwikkeling van de ventielzakken is het mogelijk om koffiebonen langer te bewaren. Het is dan wel noodzakelijk dat de koffiebonen in de ventielzakken gaan binnen 24 uur na het branden, zodat de CO2 uitstoot ervoor zorgt dat de zuurstof uit de verpakking gedrukt wordt.
Koffiebonen blijven in ventielzakken dus langer vers.
Het bewaarverhaal gaat dan pas op na het openen van de ventielzak...

Overigens is koffie die net gebrand is niet per definitie het lekkerst als je 'm meteen drinkt... De meeste koffies zijn lekkerder (meer smaakontwikkeling) na een rustperiode van 24 tot 36 uur (afhankelijk van de soort en branding)...
www.northseaglass.com