Re: Koffie in de krant

111
Als je de hele dag suikerbrood eet en koekjes, cola of vruchtensapjes drinkt dan is je smaak zo ver verpest dat je niet meer kunt waarnemen wat een brandprofiel doet met de smaak en dat koffie ook echt wel zoet kan zijn! ;)

Ongebrand is bekend door zijn grote webshop, zegt niet veel over de kwaliteit...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

112
Ik ken Ivo al een poosje en ben ook eens uitgebreid bij hem over de vloer geweest met een van mijn vroegere leermeesters.

Hij is heel erg van de oude school en als ik zo vrij mag zijn heel erg van de natte vinger.
Ik respecteer hem als entrepreneur, hij kwam al op internationale koffieveilingen toen ik nog in de luiers zat en weet er altijd de pareltjes tussenuit te filteren, experimenteerde (en minachte) al met cascara "before it was cool" en heeft zijn hele leven en omgeving ingericht om specialty coffee.
Echter wuift hij heel veel moderne ontwikkelingen af als poeha, kiepert zijn bonen vanuit de brander nog rechtstreeks in de hopper wat nou rusttijd, heeft maling aan oogstjaar en luistert vooral naar zijn gevoel.
Voor het merendeel van de koffie drinkende bevolking is dat meer dan voldoende en het kentekent zijn respectabele eigenzinnigheid.

Hij verdiend mijn inziens alle respect voor wat hij bereikt heeft en waar hij voor staat want hij was immers een van de eerste die middels direct trade opkwam voor de rechten van de uitgebuite koffieboer.
Zijn opvattingen over het huidige specialty coffee milieu zijn inderdaad op zijn zachts als merkwaardig te benoemen.

113
Ik had vier jaar geleden mailcontact met hem toen ik met branden wilde beginnen.

De Toper Optical Roaster leek me wel wat (bleek later een goedkope ripoff van de Roastilino te zijn) en ik downloadde om te beginnen de handleiding ervan. Die was om het voorzichtig te zeggen niet erg duidelijk, de uitleg raakt kant nog wal inclusief aanwijzingen van wat te doen direct gevolgd door "DIT NIET DOEN":
Dus ik mail hem (bestelde ook bonen) daarover en vraag:
Vanaf jullie website heb ik de manual van de Toper TOR gedownload om me in te lezen maar een aantal gedeelten zijn in het zo te zien slecht vertaalde Engels niet te volgen. Een raadselachtig fragment heb ik bijgevoegd. Kunnen jullie daar wijs uit? Geen enkele zin lijkt te kloppen...

Hebben jullie zelf ervaring in het gebruik van deze brander? Is de luchtsnelheid / airflow van de blazer regelbaar?

Ik denk dat ik binnenkort langs wil komen om 'm eens van dichtbij te zien. Is het handig als ik tevoren een afspraak maak daarvoor?
Daarop kwam eigenlijk nauwelijks inhoudelijk antwoord, slechts:
De TOR is een professionele hete lucht brander. Grote snelle luchtstroom, niet regelbaar. Temperatuur is in te stellen, tijd en andere parameters zijn via de Siemens controler in the stellen.
Ik kreeg daardoor de indruk dat ze er zelf ook geen idee van hebben en Pti's uitleg van 'de natte vinger' als methode illustreert dat wel.

Toen heb ik de Roastilino maar gekocht en het branden kon een grote vaart nemen!

Met brandprofielen en bij tijd en wijle zelfs bijzonder zoete koffie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

114
fransg schreef:Ik
De Toper Optical Roaster
(bleek later een goedkope ripoff van de Roastilino te zijn)
Op zich nog wel een interessant gegeven!
Wat zijn naar jouw idee/ervaring de belangrijkste verschillen?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

115
Ik denk dat het meer de overeenkomsten zijn, een uitneembare transparante beker, blazer, warmte-element, chaff collector. De Toper lijkt wat lomper gebouwd. Hetgeen ter sprake kwam bij Fracino is dat Toper er nog niet in was geslaagd het mechaniek van de aansluiting van de beker goed te krijgen.

Als ik de machine zelf zou bekijken, zou ik benieuwd zijn naar de besturing die in de handleiding nogal chaotisch wordt beschreven en ook zou ik benieuwd zijn hoeveel herrie de blazer maakt en of de chaff collector net zo makkelijk is te ledigen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

116
Is het verstandig om minder koffie te drinken?

Nee. Als u geen koffie meer drinkt, zou u er juist mee moeten beginnen!

:arrow: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/is- ... ~a4489413/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

119
fransg schreef:De fout aan het einde, waarin werd gezegd dat je veilig 2,5 duizend kopjes koffie per dag kunt drinken is in de online versie hersteld
:lol: zoiets als hier ongeveer gebeurde:
Proefpersonen krijgen per ongeluk overdosis cafeïne

Wat een verkeerde berekening al niet teweeg kan brengen. Tijdens een experiment op de Northumbria University (Verenigd Koninkrijk) kregen twee proefpersonen, de studenten Alex Rossetta en Luke Parkin, geen 0,3 gram cafeïnepoeder toegediend, maar 30 gram. En dat had ze fataal kunnen worden.

De studie moest de vraag beantwoorden wat het effect van cafeïne op lichaamsbeweging is. Maar al snel werd duidelijk dat Alex en Luke een te grote hoeveelheid cafeïne voorgeschoteld hadden gekregen. Het zicht van de sportstudenten viel weg, ze begonnen te trillen en hun hartslag verhoogde fors. Ze kwamen even later op de intensive care terecht.

Het gaat nu goed met de twee heren, al heeft een van de studenten nog altijd last van geheugenverlies. Maar het had een stuk slechter met ze af kunnen lopen. 10 gram cafeïne zou volgens sommige onderzoekers al genoeg zijn om iemand het loodje te laten leggen.

De Northumbria University is voor de rechter gesleept en moet, gezien de ernst van de zaak, 400.000 pond (omgerekend bijna 470.000 euro) schadevergoeding betalen. De onderzoekers op deze universiteit zullen hun berekeningen nu wel 30 keer checken voor ze een goedje toedienen aan proefpersonen.
Wat betreft die laatste zin: ik zou de onderzoekers in dit soort gevallen juist NIET 30 keer laten checken, want ze verwarren dat getal soms met 0,3....
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach