Ik had vier jaar geleden mailcontact met hem toen ik met branden wilde beginnen.
De Toper Optical Roaster leek me wel wat (bleek later een goedkope ripoff van de Roastilino te zijn) en ik downloadde om te beginnen de handleiding ervan. Die was om het voorzichtig te zeggen niet erg duidelijk, de uitleg raakt kant nog wal inclusief aanwijzingen van wat te doen direct gevolgd door "DIT NIET DOEN":
Dus ik mail hem (bestelde ook bonen) daarover en vraag:
Vanaf jullie website heb ik de manual van de Toper TOR gedownload om me in te lezen maar een aantal gedeelten zijn in het zo te zien slecht vertaalde Engels niet te volgen. Een raadselachtig fragment heb ik bijgevoegd. Kunnen jullie daar wijs uit? Geen enkele zin lijkt te kloppen...
Hebben jullie zelf ervaring in het gebruik van deze brander? Is de luchtsnelheid / airflow van de blazer regelbaar?
Ik denk dat ik binnenkort langs wil komen om 'm eens van dichtbij te zien. Is het handig als ik tevoren een afspraak maak daarvoor?
Daarop kwam eigenlijk nauwelijks inhoudelijk antwoord, slechts:
De TOR is een professionele hete lucht brander. Grote snelle luchtstroom, niet regelbaar. Temperatuur is in te stellen, tijd en andere parameters zijn via de Siemens controler in the stellen.
Ik kreeg daardoor de indruk dat ze er zelf ook geen idee van hebben en Pti's uitleg van 'de natte vinger' als methode illustreert dat wel.
Toen heb ik de Roastilino maar gekocht en het branden kon een grote vaart nemen!
Met brandprofielen en bij tijd en wijle zelfs bijzonder zoete koffie.