Verkleuring water door ontharder?

1
Enige tijd geleden heb ik mijn HX machine (ECM technika 3) met vibratiepomp en waterbak omgebouwd naar een rotatiepomp, vaste wateraansluiting met een DVA 8 liter waterontharder. Het is mij opgevallen dat het water minder helder is dan met de waterbak. Ik ben benieuwd of dit een herkenbaar beeld is?

In onderstaande heb ik een foto ingeladen met drie glazen water. Hierbij de uitleg:
1. Het meest rechtse glas is vers kraanwater wat vanuit de kraan direct, zonder tussenkomst van iets, in het glas is gestroomd. Dit is dus het referentie beeld.
2. Het middelste glas is de situatie die ik doorgaans heb, een lichte verkleuring van het water uit de heetwaterboiler. De verkleuring is er zelfs als de boiler meermalen achter elkaar flink wordt doorgespoeld (dus dat het water niet langer dan 30 minuten in de ontharder en heetwaterboiler is geweest). Als na een vakantie van 30 dagen het eerste water uit de heetwaterboiler tap (dus zonder dat de boiler zich opnieuw vult), is de verkleuring ook zo. Daarmee concludeer ik dat er geen extra verkleuring optreedt wanneer het water langdurig in de heetwaterboiler zit. (De kans op vervuiling in de boiler nihil door juist gebruik van de stoompijp en het bijbehorende schoonmaken, dus geen kaasklompen in de boiler).
3. Het meest linkse glas is water wat 30 dagen in de DVA ontharder heeft gezeten en maar kort in de heetwater boiler. Dit water ontstaat dus vanaf het moment dat de boiler zich na 30 dagen opnieuw vult (met het water wat lang in de DVA heeft gezeten). De verkleuring is na vijf boilerspoelbeurten weer zoals het middelste glas.
Afbeelding
click image uploadcertificity.com
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

Re: Verkleuring water door ontharder?

2
Ronaldd schreef: Als na een vakantie van 30 dagen het eerste water uit de heetwaterboiler tap (dus zonder dat de boiler zich opnieuw vult), is de verkleuring ook zo.
Is in die tijd het DVA filter wel gebruikt of heeft het water langer dan een week stilgestaan?

Staat daar niet iets over in de handleiding? In mijn filterhandleiding staat bijvoorbeeld:

"Na een gebruikspauze van meer dan twee dagen (weekeinde, vakantie) moet het filtersysteem met 4-5 liter water worden gespoeld voordat het weer wordt gebruikt. Na stilstand van 4 weken of langer moet het filterpatroon dor een nieuw filterpatroon worden vervangen."

Volgens mij is het dus wel belangrijk zo'n filter in gebruik te houden en niet stil te laten staan.

Is het een gloednieuw DVA filter?

Hoe ruikt / smaakt het water?

Heb je de diverse waterwaarden gemeten, PH, ppm, carbonaat-hardheid?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Spoelen spoelen spoelen! Je hebt dit sowieso altijd bij een nieuwe ontharder en het is knap lullig als dat in de machine verdwijnt bij de eerste boilervulling trouwens. Als een ontharder lang stil staat heb je dit soms, lang niet elke DVA heeft er last van maar spoelen is altijd het antwoord.

Het zou smaaktechnisch geen afwijkingen moeten geven trouwens, het is vooral de kleur van de harsbolletjes die in het water trekt.

5
LS,
Kation harsen worden gemaakt door gesulfoneerd polystyreen te crosslinken met di-vinylbenzeen. Onder omstandigheden vind er de-crosslinking plaats waardoor er lage concentraties van oranje oligomeren (van gesulfoneerd polystyreen) vrijkomen. Dit proces heeft nauwelijks effect op de werking van de hars. Het advies is inderdaad spoelen (minimaal 20 bedvolumes water).
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

6
turboyeast schreef:LS,
Kation harsen worden gemaakt door gesulfoneerd polystyreen te crosslinken met di-vinylbenzeen. Onder omstandigheden vind er de-crosslinking plaats waardoor er lage concentraties van oranje oligomeren (van gesulfoneerd polystyreen) vrijkomen. Dit proces heeft nauwelijks effect op de werking van de hars. Het advies is inderdaad spoelen (minimaal 20 bedvolumes water).
Cheers, TY
Sounds toxic.

7
Mijn advies blijft gewoon wegmikken die troep, een nieuwe kopen en aansluiten, je voornemen die niet wekenlang voor dood achter te laten, en nou ophouden erover en goeie koffie maken.

Het is koffiepraat en niet "mijn verwaarloosde filter heeft denk ik blaasontsteking"praat ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Kreeg een keer een harsfilter die al meer dan een jaar ''droog'' stond, heb deze deze een hele nacht heel langzaam laten lopen en de volgende dag een kilo broxo gegeven en die na een uurtje weer goed gespoeld, heb deze ruim 5 jaar gebruikt tot volle tevredenheid, wegmikken is zonde!

Spoelen tot juttemis dus.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
Bedankt voor alle reacties!

Gelukkig niets ernstig dus. Al samenvattend lijkt de conclusie om veel te spoelen. Dat ga ik dan maar doen. In principe is dit makkelijk met de e61 omdat met behulp van de waterdruk en een permanente stroom water kan lopen dat via de uitloopbak met een aansluiting op het riool weer wordt afgevoerd.

Nogmaals bedankt!
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

10
Ronaldd schreef:Nogmaals bedankt!
Kun je de openstaande vragen nog beantwoorden?
fransg schreef:
Ronaldd schreef: Als na een vakantie van 30 dagen het eerste water uit de heetwaterboiler tap (dus zonder dat de boiler zich opnieuw vult), is de verkleuring ook zo.
Is in die tijd het DVA filter wel gebruikt of heeft het water langer dan een week stilgestaan?

Staat daar niet iets over in de handleiding? In mijn filterhandleiding staat bijvoorbeeld:

"Na een gebruikspauze van meer dan twee dagen (weekeinde, vakantie) moet het filtersysteem met 4-5 liter water worden gespoeld voordat het weer wordt gebruikt. Na stilstand van 4 weken of langer moet het filterpatroon dor een nieuw filterpatroon worden vervangen."

Is het een gloednieuw DVA filter?

Hoe ruikt / smaakt het water?

Heb je de diverse waterwaarden gemeten, PH, ppm, carbonaat-hardheid?