In onderstaande heb ik een foto ingeladen met drie glazen water. Hierbij de uitleg:
1. Het meest rechtse glas is vers kraanwater wat vanuit de kraan direct, zonder tussenkomst van iets, in het glas is gestroomd. Dit is dus het referentie beeld.
2. Het middelste glas is de situatie die ik doorgaans heb, een lichte verkleuring van het water uit de heetwaterboiler. De verkleuring is er zelfs als de boiler meermalen achter elkaar flink wordt doorgespoeld (dus dat het water niet langer dan 30 minuten in de ontharder en heetwaterboiler is geweest). Als na een vakantie van 30 dagen het eerste water uit de heetwaterboiler tap (dus zonder dat de boiler zich opnieuw vult), is de verkleuring ook zo. Daarmee concludeer ik dat er geen extra verkleuring optreedt wanneer het water langdurig in de heetwaterboiler zit. (De kans op vervuiling in de boiler nihil door juist gebruik van de stoompijp en het bijbehorende schoonmaken, dus geen kaasklompen in de boiler).
3. Het meest linkse glas is water wat 30 dagen in de DVA ontharder heeft gezeten en maar kort in de heetwater boiler. Dit water ontstaat dus vanaf het moment dat de boiler zich na 30 dagen opnieuw vult (met het water wat lang in de DVA heeft gezeten). De verkleuring is na vijf boilerspoelbeurten weer zoals het middelste glas.