Re: Mijn Europiccola in actie!

111
Als je niet weet of je een pressostaat hebt of hoe je die hebt afgesteld, dan kun je van de koelrib ook niet veel verwachten. Het is dan water met het paard achter de wagen naar de zee dragen tot de wal het schip keert.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

112
bvds schreef: Overigens kun je de pavoni groep ook snel terugkoelen met een extra filterdrager die je eerst goed koud afspoelt.
De bedoeling is toch dat je ervoor gaat proberen te zorgen dat de temperatuur van het water dat in de zetgroep stroomt bij hevel omhoog niet zo hoog is dat 't je koffie verbrandt?
Als je ervoor zorgt dat de zetgroep zelf gekoeld wordt (door de koelring) of niet zo pisheet wordt door warmteloop vanaf de ketel (door de teflon pakking / tussenring tussen de zetgroep en de boiler) dan zal het water waarmee je uiteindelijk de koffie zet onderweg wat kunnen afkoelen, blijkbaar -als ik op fransg's verhalen over zijn ervaringen moet afgaan- voldoende.
Alleen een koude filterdrager zal niet voldoen lijkt mij
"Verhuizen kost beddestro!"

113
dirk020 schreef:
bvds schreef: Overigens kun je de pavoni groep ook snel terugkoelen met een extra filterdrager die je eerst goed koud afspoelt.
De bedoeling is toch dat je ervoor gaat proberen te zorgen dat de temperatuur van het water dat in de zetgroep stroomt bij hevel omhoog niet zo hoog is dat 't je koffie verbrandt?
Als je ervoor zorgt dat de zetgroep zelf gekoeld wordt (door de koelring) of niet zo pisheet wordt door warmteloop vanaf de ketel (door de teflon pakking / tussenring tussen de zetgroep en de boiler) dan zal het water waarmee je uiteindelijk de koffie zet onderweg wat kunnen afkoelen, blijkbaar -als ik op fransg's verhalen over zijn ervaringen moet afgaan- voldoende.
Alleen een koude filterdrager zal niet voldoen lijkt mij
Dat Pavoni groepje heeft maar heel weinig massa.
Een ijskoude porta trekt flinkt wat warmte weg.

114
cremalover schreef: Dat Pavoni groepje heeft maar heel weinig massa.
Een ijskoude porta trekt flinkt wat warmte weg.
Alles is relatief. De massa van de zetgroep van de Pavoni is wellicht niet zo indrukwekkend als die van bijvoorbeeld een Bezzera Strega maar in verhouding met 't Pavoni portafilter toch een behoorlijke kluit verchroomd messing.
Het contact tussen 't portafilter en de zetgroep is minimaal dus lijkt 't me stug dat een afgekoeld portafilter voldoende warmte kan absorberen in die paar seconden dat er aan preinfusie gedaan wordt.
Het is de bedoeling dat 't water waarmee de koffie gezet wordt niet te heet in de koffie beland, dus moet zij voldoende afkoelen tijdens de reis van boiler naar portafilter. Wellicht dat fransg hier iets over te zeggen heeft?
"Verhuizen kost beddestro!"

115
Idee is ook dat je het koude portafilter (met filterbakje) in de groep hangt terwijl je het filterbakje in het warme portafilter aan het voorbereiden bent. Het koude portafilter koelt het geheel af zodat de temperatuur net op orde is als je vervolgens de espresso gaat maken zeg 2 minuten later.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

118
Ja en vooral met een 1 gats tip!
Gaat langzaam maar lukt goed.
Met standaard tip valt druk te snel weg.
Althans dat was mijn ervaring.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

119
Nog bedankt voor de info. Ik ben voornemens om dit jaar een 2e hands Europiccola aan te schaffen.

Doel is om de espresso hobby en expertise naar een next level te brengen met deze compacte hevelmachine. De looks vind ik geweldig en ook het haast geruisloos zetten van een heerlijke zoetere espresso spreekt me zeer aan. Ik vind het ook alleen maar leuk om zo'n machine te leren kennen voor het mooiste resultaat.

Nu heb ik de Rancilio Silvia met wat mods, zoals boilerisolatie​, Mecoffee PID, een extra mini expansievat en een platte schroef op de doucheplaat. Dit i.c.m. de Bezzera BB005 maler.

Zelf zet ik smorgens geregeld een espresso, soms ook 's middags en 's avonds eigenlijk altijd 2 latte's.

Het idee is om de Europiccola eerst naast de Silvia te gebruiken om deze goed te leren kennen en om een goede vergelijking te kunnen maken naar waar uiteindelijk de voorkeur uit gaat.

Ik ben me nu aan het verdiepen in het gebruik van de europiccola middels reviews en video's. Ik kan een ding nog niet terugvinden.

Als ik nu op de Silvia 2 latte's maak, zet ik eerst een dubbele espresso die ik via de filteruitloop verdeel over 2 kopjes. Na even spoelen gaat de stoomknop aan voor wat microfoam en klaar zijn de latte's.

Ik vroeg me af of deze aanpak ook werkbaar gaat zijn op de Europiccola. En zo nee, welke betere methodes er zijn voor twee heerlijke latte's op de Europiccola.

Alvast dank voor de info

Sent from my eMAX mini using Tapatalk