Re: Bezzera Strega PSM

51
fransg schreef:
cremalover schreef:Een pomp vervangen en een veer eruit halen is toch geen hogere wiskunde?
Voor de PSM is kennelijk door Peter de Goede uitgeplozen welke pomp hiervoor het beste is, en het verwijderen van een veder is ook geen sinecure, dat vereist enige voorbereiding en het goede gereedschap omdat anders bij het plots losspringen van de veder deze ineens heel raar in je oogkas kan blijven steken om een fotogeniek voorbeeld te noemen.

Maar jij kan aanbieden hetzelfde in een uurtje voor half geld te doen!
Zelf doen!
Beetje klooien aan een espressoapparaat.Is toch leuk tijdverdrijf.

Maar ik zou er een goeie fles wijn op durven zetten dat blindtesten geen proefbare verschillen opleveren.

52
Vooropgesteld dat ik niet zo'n goede proever ben.
Ik was gisteren bij Peter en het volgende is mij opgevallen:
Shots uit de aangepaste Strega hadden meer het karakter (zacht) van de shots uit zijn Arrarex Caravel en La Peppina, dan uit een standaard Strega.

De standaard Strega heeft mij daarentegen nooit kunnen overtuigen.

54
Dat shots uit de Strega voor mij nauwelijks te onderscheiden zijn van die uit een pompmachine.
Het verschil met "echte" levers is voor mij veel groter.
Ook de Rocket R60 vindt i k, mits juist geprogrammeerd dichterbij een "echte" lever komen.

56
HanR schreef:Dat shots uit de Strega voor mij nauwelijks te onderscheiden zijn van die uit een pompmachine.
Het verschil met "echte" levers is voor mij veel groter.
Ook de Rocket R60 vindt i k, mits juist geprogrammeerd dichterbij een "echte" lever komen.
Een echte lever heeft preinfusie met boilerdruk.

57
Kwestie van definitie.
Volgens jou is blijkbaar een lever machine per definitie een dipper.
Voor mij alles waar je met behulp van een hefboompje een zuiger naar beneden duwt, of een veer spant die vervolgens de zuiger voor je naar beneden duwt.

58
HanR schreef: Voor mij alles waar je met behulp van een hefboompje een zuiger naar beneden duwt, of een veer spant die vervolgens de zuiger voor je naar beneden duwt.
Maar dat is een strega dan toch ook? :?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

59
Natuurlijk is een Strega een lever. Punt.

Met 2 veren en hoge druk pomp. 2 veren hebben meer levers. Die pomp is apart.

Met PSM, dus enkele veer en lagere druk pomp, verander je wel het karakter. Wat mij betreft zonder twijfel in gunstige zin.

Ik zou zeggen probeer het gewoon uit. Dan spreek je uit ervaring. En weet je wat jou het meest bevalt.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

60
Een gevoels en daardoor smaakmatige Pistonmachine is eigenlijk meestal een dipper, no nonsens bouwkwaliteit, zware groepen met een hoop massa smaken als dipper vaak beter zeker als je regelmatig de boiler goed spoelt!

Goede verse bonen met een bovenmaatse molen en smullen maar, thuis een HX voor het gemak en in de kar uiteraard een dipper!

Dipperdedip hoera . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.