Re: Advies en tips gevraagd voor nieuwe espressomachine

3
Voor 450 kun je een E61 vergeten tenzij je er een paar honderd euro aan onderhoud aan wilt doen. Een Bezzera BZ zou nog wel eens kunnen lukken met veel geluk.In die prijsklasse is goedkoop vaak duurkoop want er zijn zeker E-61's te krijgen voor die prijs maar geen goede tenzij je heel veel geluk hebt.

Of je budget rekken en iets goed kopen of het op een Silvia houden en leren leven met alle nadelen. Uiteindelijk ga je erop verliezen want die Silvia zal gaan vervelen en dan wil je toch wat beters.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

4
Maar, als je je budget al met slechts 100 euro verhoogt dan kan je best voor 400 euro goed zoeken naar een op het oog nette vibiemme domobar...en daarna doorrijden naar bijvoorbeeld kafko voor een grote onderhoudsbeurt.

Wat je 2e hands ook koopt, het blijft een gok. Maar nadat hij bij Kafko wegkomt, dan weet je precies wat je hebt. Veel is intern te vervangen/repareren en lang niet alles is stinkend duur.

Ik heb bijvoorbeeld ooit voor ongeveer 600 euro meen ik een domobar + instap espresso malertje gekocht 2e hands...het malertje verkocht en netto had ik voor 500 euro een domobar, die toevallig echt in nieuwstaat was en door kafko toen bekeken is en goedgekeurd (kom over een paar jaar maar terug om een keer te ontkalken, verder veel plezier eerst ermee).

Het kan dus wel, maar wat hierboven gezegd is is ook zeker waar, het meeste aanbod domobar / E61 is prut...het is namelijk niet in orde, wordt gekocht, stuk/slecht bevonden en wordt weer opnieuw aangeboden. Zo zie je dezelfde 30 apparaten bij wijze van eeuwig aangeboden worden, door steeds andere mensen.

Maar, zelf de machine op locatie testen, met blindfilter druk/geluid testen en even kijken met de kap eraf of die ergens (ge)lekt (heeft).
Als die het in principe goed doet, dan is de E61 groep schoonmaken en goed ontkalken best te overzien en zeker voor onder de 200 euro te doen. En dan weet je daarna precies wat je hebt :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

5
Leuke wat oudere machine voor een redelijke prijs. Als je ervan uitgaat dat je hem een jaar kan gebruiken, dan voor 200 euro een grote beurt geeft en daarna met goed water hem vervolgens minimaal 5-7 jaar kan gebruiken voor het volgende grote onderhoud dan zit je goed. Heb je wel een leuke HX met veel stabiliteit wat een wereld van verschil is met een Silvia.

Gereviseerd betekent vaak alleen de rubbers vervangen maar nog wel vol met kalk tenzij de eigenaar kan aantonen dat er groter onderhoud is gedaan. Het zijn goede machines die heel lang mee kunnen gaan met goed onderhoud.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
Ik zou niet zonder meer op MP voor 550 een ECM Giotto kopen. Die zijn toch wel een stuk minder qua binnenwerk dan de Rockets!

Aangezien je vooral espresso drinkt zou ik eerder gaan voor een Silvia met PID. Dan is je temperatuurmanagement beter voor elkaar dan op die ECM. En als je er een EX4 pompje met demper in doet en de druk goede afstelt heb je een dijk van een machine. Bijkomend relatief voordeel is dat de machine een stukje eerder opgewarmd is (20 vs 40 minuten). En af en toe een keer melk opschuimen duur wat langer omdat je moet wachten op stoomdruk, maar gaat daarna wel uitstekend. Ik vind dat een goede en getunede Silvia onterecht wordt onderschat.

Peter de Goede, zoals eerder aangehaald in dit topic, verkoopt gereviseerde Silvia's en doet ook dit soort tuning. Veel betrouwbaarder dan kopen op MP.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
Ja bij Peter de Goede.
Mssch bij Han.
Soms casa barista.
Nog beter: Hier op het forum!

Je zegt vooral espresso te drinken. Dan is een single boiler PID mijn inziens echt beter geschikt dan een warmtewisselaar. Zo'n oude ECM is een heetloper. Zou ik niet doen.

Een domobar is een leuke single boiler maar forse swing. Beter PID er op.

Bezzera Unica? E61 met PID. Staan af en toe te koop hier op forum of Kaffee-netz.de

Evt. een ECM Casa IV?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

8
Unica zou ook mijn eerste gedachte zijn verder, mooie machine die juist specifiek voor espresso heel gaaf is. Als ik nooit cappuccino's zou maken, zou ik voor de unica gegaan zijn. Nu zelf uiteindelijk de Rocket cellini gekocht, omdat ik wel regelmatig melk opschuim.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

9
Die Eliana zie je niet vaak in NL.
Is vergelijkbaar met een dombar.
Lijkt sterk op de Isomac Zaffiro.
Zo te zien al flink op leeftijd.

Geen PID dus flinke swing in temperatuur.
Een EX4 pomp is stiller dan een EX5 en de drukopbouw is langzamer, maar op een E61 is dat laatste niet zonder meer voordeel; de drukopbouw is al langzaam op een E61.
Ben zelf geen fan van deze configuratie en geef de voorkeur aan een EX5 met demper i.c.m. een E61 groep.

Piet is overigens zeker wel een betrouwbaar adres!
Ik vind de prijs fors maar je koopt ook garantie.
Nog steeds zou ik liever een goed getunede Silvia nemen.

10
Op Kaffee-netz.de staat een VBM domobar inox te koop. Is van 2011 en zo te zien in goede staat. Kopen via een forum is doorgaans betrouwbaar gezien de sociale controle. Verzend is wel gedoe.

Maar nog steeds ben ik van mening dat een Rancilio Silvia met PID en EX4 + demper puur voor espresso een uitstekende keuze is.