Cubaanse en Italiaanse koffie

1
Beste mensen,

Ik heb enkele jaren geleden door Cuba gereisd en bij verschillende families gelogeerd. Eender waar ik kwam kreeg ik de lekkerste koffie voorgeschoteld, niet te vergelijken met de koffie hier in België.
Hetzelfde gevoel met de koffie in Italië

Maar waarom kan dat hier niet ??? Wat doen we hier anders ?

Ik hoor het graag

mvg

Re: Cubaanse en Italiaanse koffie

2
Hier is niet daar gino. (Op het terras op vakantie smaakte die wijn véél lekkerder... hoekandatnou.nl)

Hangt van een stuk of tig factoren af gino. (de 5 M's, wel eens van gehoord misschien?)

Enne gino: smaken verschillen!

Kijk eens bij koffiecentrale.nl voor wat dark roast Italian blends met minimaal 50% Robusta erin.

p.s. tip: als je al van deze reactie schrikt, hoed je dan voor de volgende hieronder... :lol:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

3
gino schreef: Maar waarom kan dat hier niet ??? Wat doen we hier anders ?
Het kan hier wél, en nog véél beter. We doen van alles anders...
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

4
Ben ik even blij dat de spaarzame Italianen die bij mij aan de kar komen steevast de complimenten geven dat mijn Espresso lekkerder smaakt dan Thuis (Italië) meer smaak, meer mondgevoel en die Italiaanse schep suiker achterwege kunnen laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

5
Neem inderdaad de omgeving en de spanning van de vakantie weg en je zult zien dat dezelfde koffie hier ineens lang niet zo lekker smaakt als daar.

Er zijn hier echt wel veel beter koffies te krijgen maar daar moet je dan ook moeite in gaan steken en de juiste apparatuur hebben.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

6
PS Als je in de buurt van Boekhoute woont ben je 22 oktober van harte welkom om er eentje te komen drinken bij mij aan de kar op Meuleken t.o. nr. 53, kar is niet te missen.

Je even kenbaar maken is handig!

Verstuurd vanaf mijn SM-T700 met Tapatalk
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

7
Pichichi,

Dank voor uw reactie maar ik ben er helemaal niet van overtuigd dat de lokatie en het vakantiegevoel het 'gevoel ' van betere koffie creëren , het zal zeker wel een factor spelen....
Ik was twee weken geleden nog een weekje in Italië op doorreis ( 2300 km met de auto afgelegd ) en op elke plek waar ik kwam was het heerlijke koffie, de ene al wat beter dan de andere . Toen ik zaterdag terugkeerde van Italië en een coffeebar binnenduikelde kreeg ik de cappuccino bijna niet meer door mijn keel geramd :? , bij wijze van spreken dan ...

Toen ik een jaar of 4 geleden in Cuba op rondreis was logeerde ik telkenss in een 'Casa Particulare ' ( bij mensen thuis dus ).
Meestal kreeg ik overheerlijke koffie voorgeschoteld.
De laatste dag van mijn verblijf ben ik , toen de eigenaar mijn ontbijt aan het klaarmaken was , bij hem in de keuken komen rondneuzen om te zien hoe hij mijn koffie maakte. Toen zag ik voor de eerste keer een ' bialetti ' mokkapotje dus.
Toen ik terug in België was heb ik ook zon bialetti aangekocht en in een koffiespeciaalzaak Cubaanse koffie gaan kopen ( die ik daar liet vermalen ) en raad eens..... koffie smaakte totaal anders dan in Cuba.
Terwijl het toch mogelijk is om met zon bialetti heerlijke koffie te maken , dus .....

Wat doe ik nou verkeerd ???

Misschien begint het al met zelf vlak voor het zetten de bonen zelf te malen ??

@3aan , bedankt voor de uitnodiging, misschien maak ik daar wel gebruik van :D

groeten

8
Voorgemalen koffie is sowieso waardeloos en zelf malen is de grootste vooruitgang. Als je spreekt over een koffiespeciaalzaak dan neem ik aan dat er een branddatum op het zakje staat.

Versgebrande bonen en een goede maler zullen 90% van de smaak bepalen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

9
gino schreef:en raad eens..... koffie smaakte totaal anders dan in Cuba.
Terwijl het toch mogelijk is om met zon bialetti heerlijke koffie te maken , dus .....

Wat doe ik nou verkeerd ???
Stel je hebt op Cuba een korte cursus dansen gevolgd met een Cubaanse instructrice/danspartner.

Kom je thuis, zet je precies hetzelfde plaatje op en vraag je de buurvrouw of ze even tijd heeft, blijkt de ervaring toch heel anders ;-)

Terwijl het toch mogelijk is met die grammofoonplaat een bijzondere danservaring te beleven!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino