Re: PID de moeite waard?

11
Even terug on topic: We begonnen over de zin en onzin van een PID. Is een goede pressostaat al voldoende? Is een PID een leuke gadget of voegt het daadwerkelijk iets toe? En hoe zinvol is een PID bij een HX waarbij je kop desondanks oververhit kan raken?
Pavoni Giotto Evoluzione V2 / Eureka Mignon / DVA LT8

12
beekschooten schreef:Even terug on topic: We begonnen over de zin en onzin van een PID. Is een goede pressostaat al voldoende?
Indien je een pressostaat wil vervangen, is een pressostaat het simpelste en meest beproefde onderdeel ervoor.
beekschooten schreef:Is een PID een leuke gadget of voegt het daadwerkelijk iets toe?
Hangt er vanaf wat je ermee wil bereiken, waar je de probe bevestigt, wat voor PID je neemt (eentje van twee tientjes of eentje van bijna 300 Euro).
beekschooten schreef:En hoe zinvol is een PID bij een HX waarbij je kop desondanks oververhit kan raken?
Als je de PID slechts gebruikt om de boiler op een bepaalde temperatuur te houden, dan heeft die dus ook geen enkele meerwaarde in vergelijking met een pressostaat die hetzelfde doet. Wanneer de machine zo is gebouwd dat de zetgroep langzaamaan te warm wordt, dan zal dat dus ook gebeuren.

Wanneer je geneigd bent het display van de PID te geloven, kun je daardoor het gevoel hebben dat je een en ander onder controle hebt. Is de PID zo ingesteld dat deze "93" aangeeft als de boiler 123ºC is, en je denkt daardoor dat je de extractie op 93ºC uitvoert, dan kun je menen dat je heel lekker bezig bent en wie ben ik om je die lol te ontzeggen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Ik heb zelf een bezzera bz07 met pid en kan zeggen dat hij bij mij geen enkel nut heeft behalve de sierwaarde ervan. Hij is nu voor de tweede keer stuk gegaan in 5 jaar tijd en zit er aan te denken een pressostaat ervoor in de plaats te zetten.
Zoals gezegd doet de pid, althans van mijn bezzera, enkel de temperatuur van de boiler laten afstellen en aangezien het een hx machine is en het water indirect door het water van de boiler loopt zal het zetwater nooit de temperatuur exact bereiken die de pid aangeeft.

Het is een mooie gadget maar de vervangingskosten van €89 niet waard in mijn ogen.
Bezzera bz07pm met pid, Mazzer super jolly , Bialetti moka express, bodum cafetitere.

14
Davide schreef:Zoals gezegd doet de pid, althans van mijn bezzera, enkel de temperatuur van de boiler laten afstellen
De PID bij mijn Pavoni regelt de temp in de zetgroep en in samenhang met de pressostaat (die tijdens opwarmen of bij het zetten van meerdere shots achtereen de boilertemp/druk regelt) werkt dat mooi, maar de PID is op die manier net zo duur als de hele machine nieuw zou kosten dus dat is niet iets voor iedereen. De PID staat wel geheel los van de machine en gaat dus niet zomaar stuk door de hitte en het vocht zoals bij de Bezzerra kennelijk het geval is. Die onderdelen zijn ook niet gebouwd om voortdurend rond de 50ºC te werken.

http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... probe.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

15
Op een HX E-61 machine vind ik een PID zinloos. Die dingen werken alleen echt goed met een SB of DB omdat je dan wel heel mooi de temperatuur kan regelen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60