Dus over het algemeen kan de helft van de nieuwprijs aan richtprijs worden beschouwd... Thanks..
marmhz schreef: Die in Amsterdam is al een oudere want die heeft nog geen stoom en waterkraan met kogelgewrichten. Dat is iets waar je op kan letten. Dat wil zeggen dat hij zeker een jaar of 7 oud is.
Ik denk het dat inderdaad verstandiger is om voor het nieuwe type te gaan (giotto/cellini). Met de oudere versie heb ik tijdje gewerkt. Ik vond het persoonlijk zeer prettig apparaat, waardoor ik eigelijk een beetje blijf hangen bij de ECM's. Overigens heb ik het vermoeden dat dit top-apparaten zijn, waardoor ik in 1x klaar ben met aanschaffen. Van eerst een beginners-apparaat kopen ben ik niet zo.
marmhz schreef: Een koffiemolen moet je trouwens mee budgetteren. Je kan NIET zonder.
Volkomen mee eens. Ik ben ook her en der aan het mee bieden. Eigenlijk aas ik op een 2-de-hands Compak K6, K8 of K10. Alleen twijfel ik nog of een maler zonder doser niet ietsje praktischer is bij gebruik van 6/9 espresso's per dag. Ik vermoed dat de doser voor meer geschikt is voor productie (horeca). Het enige voordeel lijkt dat je minder last hebt van klontjes, hoewel schoonmaken weer een nadeel is. Dus twijfel, twijfel, ervaring heb ik er niet mee...
Spironski schreef:Maar je zal maar eens een nooit ontkalkte machine kopen,
oxxo schreef: Als de druk boven de 1,3 bar blijft staan is ie meestal al lang niet onderhouden. Of nog nooit natuurlijk.
Ik neem aan dat bovenstaande dingen met elkaar te maken hebben. Waaraan is een nooit of nauwelijks ontkalkte machine aan te herkennen tijdens de aankoop? Wat is de normale stand-by druk en werkdruk? (dit controleren heeft toch geen zin omdat de druk in te stellen is?)
Spironski schreef: Maak ook een paar keer een ´backflusch´ om te zien of ie goed dagelijks onderhouden is.
De verkoper dient sowieso in het bezit te zijn van een blinde filterdrager. Zo niet, dan is het sowieso al niet goed neem ik aan. Stel je koopt een twee-de-hands apparaat en voert een blackflush uit (zonder reinigingsmiddel) dan mag er maximaal ‘redelijk bruin water’ uit het veiligheidsventiel komen (dus zwart betekent: niet kopen)? Stel de eigenaren van een espresso-apparaat hebben nooit blackflushen uitgevoerd. Tot in hoeverre is het dan verstandig het apparaat nog te kopen (bij een leefdtijd van 2/3 jaar)
Het verschil tussen een Giotto en Cellini is enkel zijn enkel de zijkappen volgens mij. Ik neem aan dat een cellini eventueel gemakkelijk is te upgraden is naar een giotto (door het bestellen van kappen). Of is dit niet mogelijk?
Ik hoor het graag.