ECM Giotto/Cellini espresso-machine

1
Op internet staat een 2-de-hands ECM Giotto espresso-machine te koop. Aangezien ik dergelijke machines nieuw te duur vind aas ik op een gebruikte. Nou ben ik zelf niet zo op de hoogte van 2-de-hands-prijzen. Weten jullie wat doorgaans gebruikelijk is om voor een 2-de-hands espressomachine neer te leggen waarbij de nieuwprijs tussen de 1100 en - 1550 ligt?

Ik hoor het graag
Laatst gewijzigd door Ronaldd op wo 10 jun 2009, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

Re: ECM Giotto espresso-machine

2
Espressomachines zijn normaal gesproken niet stuk te krijgen, het is tenslotte EEN groot brok metaal, gemaakt van koper, brons en roestvrij staal .
Ook ik ga uitsluitend voor gebruikte machines, heb er zelfs meerdere, nog nooi een miskoop gehad, mijn oudste machine is een Faema uit 1985 wordt nog dagelijks gebruikt, heb onlangs de pomp moeten vervangen.

De Vibratie pomp hoewel zeer betrouwbaar, is het voornaamste onderdeel dat stuk kan gaan, maar kost vaak niet meer dan 30 euro, dan blijven er nog wat pakkingen en klein ander spul over dat soms vervangen moeten worden, dus tweedehands is beslist geen nadeel.

Samengevat: indien jij een machine ziet die je aanstaat, voor minder dan de helft van de nieuwprijs, leeftijd speelt geen rol, dan heb je meestal een goed deal.
Wel goed rondkijken er is veel te koop, indien mogelijk de moeite nemen om hem te testen, of de verkoper vragen om je te tracteren op een lekker bakkie.

3
Je moet grofweg rekenen op de helft van een nieuwe, tenzij de betreffende machine nog zeer jong is (2 a 3 jaar) Er staan er op Marktplaats twee te koop. Die in Amsterdam is al een oudere want die heeft nog geen stoom en waterkraan met kogelgewrichten. Dat is iets waar je op kan letten. Dat wil zeggen dat hij zeker een jaar of 7 oud is. Ik vind dat je dat terug mag zien in de prijs. Alleen de op de markt is het natuurlijk zo dat wat iemand wil betalen de machine ook zal opleveren.
Wil je graag een E61 om het uiterlijk of wil je een HX machine? Anders zijn er nieuw ook mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een Expobar Pulser voor nog geen 800 euro. Voor 928 heb je een mooie compocte Bezzera BZ07. Ik vraag me af of je dan 700 tot 800 moet uitgeven voor een 7 jaar oude giotto die geen betere koffie zal zetten. Een koffiemolen moet je trouwens mee budgetteren. Je kan NIET zonder.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

4
Die Giotto's vind ik vaak, net als de Domobar, een beetje duur. Ze zijn nu eenmaal redelijk bekend, en daarom wordt er beter op geboden. Maar het is een prima machine!

Als hij goed is onderhouden loop je niet zoveel risico met een 2-de hands. Onderhoud is zeker bij de E61 machines goed te doen. Maar je zal maar eens een nooit ontkalkte machine kopen, of iemand die het stoompijpje na het schuimen nooit schoon spoot waardoor er steeds allerlei melkresten de boiler in zijn gezogen bij het afkoelen, dan wordt je niet vrolijk en kan schoonmaken in de kosten lopen. Dus kijk wel een beetje uit.

Maar er is dus best veel moois te koop voor een fractie van de nieuwprijs. Ik zie zelden machines weg gaan voor meer dan €600, en dan moet het wel een mooi exemplaar zijn. Ikzelf heb voor mijn, indertijd drie jaar oude, Butterfly €375 betaald, en daar zaten dan ook nog een molen en accessoires bij. Maar dat was wel een buitenkansje :D .

Kijk ook eens in dit draadje, daar worden ook een aantal zeer interessante MP-aanbiedingen genoemd die nog steeds te koop staan.

Marmhz heeft gelijk als hij zegt dat je een molen moet budgetteren, die is essentieel voor een goed resultaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Als je een oudere Giotto koopt, laat em eerst eens een paar uur ´aan´ staan voor je een paar espresso´s maakt. Slaat ie dan vanzelf af dan is de elektonica gaar. Als de druk boven de 1,3 bar blijft staan is ie meestal al lang niet onderhouden. Of nog nooit natuurlijk. Maak ook een paar keer een ´backflusch´ om te zien of ie goed dagelijks onderhouden is.
ECM is verder een redelijk harde machine, maar ik heb genoeg drama´s met E61 machines gezien om je te waarschuwen om toch voorzichtig te zijn..
Er gaat niets boven morgen.

6
Dus over het algemeen kan de helft van de nieuwprijs aan richtprijs worden beschouwd... Thanks..
marmhz schreef: Die in Amsterdam is al een oudere want die heeft nog geen stoom en waterkraan met kogelgewrichten. Dat is iets waar je op kan letten. Dat wil zeggen dat hij zeker een jaar of 7 oud is.
Ik denk het dat inderdaad verstandiger is om voor het nieuwe type te gaan (giotto/cellini). Met de oudere versie heb ik tijdje gewerkt. Ik vond het persoonlijk zeer prettig apparaat, waardoor ik eigelijk een beetje blijf hangen bij de ECM's. Overigens heb ik het vermoeden dat dit top-apparaten zijn, waardoor ik in 1x klaar ben met aanschaffen. Van eerst een beginners-apparaat kopen ben ik niet zo.
marmhz schreef: Een koffiemolen moet je trouwens mee budgetteren. Je kan NIET zonder.
Volkomen mee eens. Ik ben ook her en der aan het mee bieden. Eigenlijk aas ik op een 2-de-hands Compak K6, K8 of K10. Alleen twijfel ik nog of een maler zonder doser niet ietsje praktischer is bij gebruik van 6/9 espresso's per dag. Ik vermoed dat de doser voor meer geschikt is voor productie (horeca). Het enige voordeel lijkt dat je minder last hebt van klontjes, hoewel schoonmaken weer een nadeel is. Dus twijfel, twijfel, ervaring heb ik er niet mee...
Spironski schreef:Maar je zal maar eens een nooit ontkalkte machine kopen,
oxxo schreef: Als de druk boven de 1,3 bar blijft staan is ie meestal al lang niet onderhouden. Of nog nooit natuurlijk.
Ik neem aan dat bovenstaande dingen met elkaar te maken hebben. Waaraan is een nooit of nauwelijks ontkalkte machine aan te herkennen tijdens de aankoop? Wat is de normale stand-by druk en werkdruk? (dit controleren heeft toch geen zin omdat de druk in te stellen is?)
Spironski schreef: Maak ook een paar keer een ´backflusch´ om te zien of ie goed dagelijks onderhouden is.
De verkoper dient sowieso in het bezit te zijn van een blinde filterdrager. Zo niet, dan is het sowieso al niet goed neem ik aan. Stel je koopt een twee-de-hands apparaat en voert een blackflush uit (zonder reinigingsmiddel) dan mag er maximaal ‘redelijk bruin water’ uit het veiligheidsventiel komen (dus zwart betekent: niet kopen)? Stel de eigenaren van een espresso-apparaat hebben nooit blackflushen uitgevoerd. Tot in hoeverre is het dan verstandig het apparaat nog te kopen (bij een leefdtijd van 2/3 jaar)

Het verschil tussen een Giotto en Cellini is enkel zijn enkel de zijkappen volgens mij. Ik neem aan dat een cellini eventueel gemakkelijk is te upgraden is naar een giotto (door het bestellen van kappen). Of is dit niet mogelijk?

Ik hoor het graag.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

Re: ECM Giotto/Cellini espresso-machine

7
Een nooit ontkalkte machine zal niet meer goed functioneren. Als je die zelf zou gaan ontkalken heb je kans dat er allerlei kalkbrokjes die loskomen nog grotere schade aanrichten, de machine moet dan dus helemaal uit elkaar. En die kalk gaat niet alleen maar in je boiler zitten, maar ook in allerlei kleppen en ventielen. Uiteindelijk is alles goed schoon te krijgen of te vervangen, maar het is veel werk.

Nu hoor je wel de horrorverhalen, laat je niet al te erg afschrikken. Er zijn echt erg mooie deals te vinden en er zijn genoeg mensen hier op de site die een 2-de hands machine hebben staan en daar nooit spijt van hebben gehad.

Een goede indicatie van kalkaanslag bij een E61 machine is om de grote schroef bovenop de broeikop los te schroeven. Daar zit een paddestoelvormig onderdeel aan vast waaraan je goed kan zien hoe het gesteld is met de aanslag.

Als iemand geen blinde filter heeft (of zo'n rubberen schijfje dat je in een filter stopt om het "blind" te maken), dan zou ik ongezien de machine niet kopen. Ikzelf backflush na elke keer koffie zetten, en als ik na een week of twee dan een chemische backflush doe, komt er alsnog bruinig water uit. Ik zou niet willen weten hoe de boel er binnenin uit ziet als het nooit gebackflushed is.

Als je overweegt een machine te kopen zou ik ook eens kijken bij de bereiding van een cappuccino. Spuit de persoon wel het tuitje schoon na het schuimen? Als hij dat niet doet kan er door de onderdruk die ontstaat in een afkoelende boiler elke keer een heel klein beetje melk naar binnen worden gezogen, wat uiteindelijk in de boiler terecht komt. Ik heb foto's gezien van hele brokken kaas-achtig materiaal wat zo ontstaat, en dat dus de hele tijd in je boiler zit. Het kan er alleen maar uit gehaald worden door de boiler uit elkaar te schroeven.

Oké, je bent op de hoogte van het belang van een molen. Doser of geen doser..., het is moeilijk te zeggen. Beide systemen hebben voor-, en nadelen. Als je machine klontert is een doser fijn, zo niet, dan zit ie meer in de weg. Mazzer dosers zijn niet zo schoon, Macaps weer beter. Als je meerdere kopjes zet kan je het teveel dat je van je filter veegt in de doser opvangen en gebruiken voor een volgend kopje.... Ik zou en goede deal er niet van af laten hangen, eerlijk gezegd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Ik ben blij met mijn doser model, ik heb ook eens een doserless MACAP geprobeerd maar ik vond het klonteren niet acceptabel. Maar goed, ik ben ook niet iemand die technieken als WDT gaat proberen om die klonten te verhelpen. Ik weet niet hoe de higher end doserless modellen van bijvoorbeel Mazzer e.d. functioneren.

Mijn doser op mijn MACAP wordt heel netjes schoongeschraapt. Natuurlijk, er blijft altijd wat achter maar met een borsteltje veeg ik dit binnen 10 sec. bij elkaar aan het einde van de dag.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

9
Mijn Major, met 83mm schijven, lijkt vrijwel klont-loos. Nu heb ik nog wel een doser, maar als ik het maalsel daarin zie liggen zie ik geen enkel klontje. Ik heb dus al een tijd een trechter liggen om de doser te vervangen, maar ben er nog niet aan toe gekomen om dat te doen.
Mijn Super Jolly, met 64mm schijven, had nog wel eens iets klonterigs, niet teveel, maar toch. Ik heb dan ook wel eens gelezen dat je maar beter een doser kunt nemen als je niet een topmodel maler hebt.

10
Spironski schreef:Mijn Major, met 83mm schijven, lijkt vrijwel klont-loos. Nu heb ik nog wel een doser, maar als ik het maalsel daarin zie liggen zie ik geen enkel klontje. Ik heb dus al een tijd een trechter liggen om de doser te vervangen, maar ben er nog niet aan toe gekomen om dat te doen.
Mijn Super Jolly, met 64mm schijven, had nog wel eens iets klonterigs, niet teveel, maar toch. Ik heb dan ook wel eens gelezen dat je maar beter een doser kunt nemen als je niet een topmodel maler hebt.
Valt me nu pas op dat je een Major hebt! kan enige jaloerse gevoelens toch niet ontkennen in deze ;) Heb je die voor een goede prijs ergens kunnen lospeuteren?

Maar goed, logischer wijs zijn grote schijven en dus een laag toerentaal de weg naar weinig klonten....daar kunnen mijn 58mm schijven gewoon niet aan tippen! :cry:
Is de 6th wave aan het voorbereiden