Aha, klinkt logisch.. Dus als het goed is bedoel jij dat je onderdeel 1 losdraai (iemand enig idee welke maat ringsleutel dat is?), waarna je onderdeel 2 en 3 verwijder, en vervolgens aan onderdeel 4 kunt zien hoe het gesteld is met de kalkaanslag?
Nee, het gaat om onderdeel 5. Als je die los schroeft komt de rest gewoon mee. Ik meen dat je sleutel nr 36 nodig hebt (?)
Dus je koopt het apparaat sowieso niet, of alleen na bezichtiging? Persoonlijk ken ik dus iemand die nog nooit van backflushen heeft gehoord, maar wel elke 3 weken met azijn het apparaat uitkookt. Tevens gebruiken ze bronwater uit pakken ipv kraanwater ivm kalk.. In hoeverre er dan sprake is van schade lijkt mij mee te vallen denk?
Nou, het was een beetje een boude bewering van me, maar ik zou het apparaat denk ik niet kopen, ik hoef het niet eens te zien om te weten dat het ding hopeloos vervuild zal zijn.
Verder is backflushen heel wat anders dan ontkalken. Ontkalken doe je met de onderdelen die veel met het hete water in contact staan, omdat er kalk aanslaat (en elke drie weken lijkt me veel te veel). Backflushen doe je om koffieresten weg te spoelen uit je broeikop. Daar komt elke keer een laagje koffievetten terecht die de smaak negatief beïnvloeden. Dus ook al wordt er ontkalkt, dan nog moet er gebackflushed worden. Als het goed is ontkalk je met enige regelmaat (2x per jaar?), en backflush je daarnaast ook (elke keer na het zetten, en chemisch 1x per 2 weken).
Overigens hoeft er in mineraalwater helemaal niet minder kalk te zitten dan in kraanwater, in tegendeel.
Beetje stomme vragen misschien. Maar zoals bij de Compak site,
http://www.compak.es/en/productos/0201.htm" onclick="window.open(this.href);return false; hebben sommige het ‘precission dosing’ logo. Maar over het algemeen hebben toch alle grinders (vanaf 500 euro) een goede doseersysteem, zodat telken evenveel maalsel in de filterdrager terecht komt? Stoppen deze machines ook uit hun eigen met malen als genoeg maalsel is voor precies 1 of dubbele filterdrager? Of hebben alleen doserless dat?
Ik zou niet teveel kijken naar die mooie termen als "precision dosing", reclamepraat.
Dosers zijn gemaakt voor commerciële omgeving. Elke keer eenzelfde hoeveelheid koffie, en je hoeft niet meer op te letten op het malen, dat doet de machine zelf. Dure malers werden tot voor kort alleen gekocht door café's ==> dure malers hebben een doser.
Voor thuis is een doser helemaal niet logisch, de reeds gemalen ongebruikte koffie wordt alleen maar oud. Vandaar dat thuismalers sneller doserless waren. Maar omdat consumenten de laatste tijd geld over blijken te hebben voor zeer dure malers komen de fabrikanten ook al wel uit met dure malers zonder doser:
hier.
Onbedoeld voordeel van de doser is echter dat het klontjes in het maalsel breekt, dus in goedkopere malers voor thuis heeft het wel degelijk zin om een doser te hebben.
Je kan een timer hebben bij een doserless die een bepaalde tijd maalt en daarmee precies een bepaalde hoeveelheid koffie maalt, en je kan een doser hebben met een doseer-inrichting waarmee je een bepaalde hoeveelheid koffie in je filter krijgt. Dit laatste zegt evenwel niets over hoeveel hij maalt.
Om de WAF te vergroten voor de aankoop van een espressomachine is het fijn dat het 'heet water' voor andere dingen dan koffie ook heet genoeg is voor goede thee.. Weten jullie of dat water dezelfde temperatuur heeft als het water voor de koffie, of dat het extra verhit wordt naar de 100 graden?
Als je een HX neemt is het water in de boiler zo'n graad of 125C (het staat onder druk). Dus reken maar dat het water daaruit heet genoeg is voor je thee als het uit je uitloop komt (dus 100C). Eventueel nadeel is dat het water in de boiler minder fris kan zijn dan vers water, omdat het namelijk niet gebruikt wordt voor koffie zetten, maar alleen maar voor stoom voor het opschuimen van de melk en om de HX te verwarmen, en dus minder vaak ververst wordt.
In een Dubbelboiler zal je het water uit de aparte stoomboiler moeten gebruiken, wat verder hetzelfde is als met een HX.