Re: Hoe maak je nu een Ristretto?

31
Bakker1994 schreef:Jij hebt kennelijk geen crema op de koffie? Of je meet de 30 cc zonder de crema, of je hebt crema met een soortelijk gewicht van water? Lukt mij trouwens ook niet om koffie te maken die voor 1 derde uit crema bestaat zoals soms op you-tube te zien, dus vind je uitgangspunt om volume gelijk te stellen aan gewicht ook niet zo heel vreemd, maar strikt genomen is het natuurlijk niet hetzelfde.

Edit:
De rechterkolom geeft trouwens de minimale en maximale volumes van de gewogen koffieproducten aan.
Toch is die tabel wel wat vreemd. Als je kijkt naar de espresso met een brew ratio van 50% kom je op een gewicht uit (met 7gram maalsel) van 14g. De dichtheid van de koffie zal nagenoeg 1 zijn, dat van het crema een stuk lager. Maar stel dat je ongeveer 30ml hebt in je koffie waarvan 1/3 crema, dan heb je nog 20ml aan koffie dat is dus ongeveer 20g, hier moet je dan nog eens het gewicht van de crema optellen. Kortom, 14g lijkt me wel heel erg laag! Dat lijkt mij meer een ristretto.

Sterker nog, als dit vertaald naar een lungo, met een brew ratio van 33%, dan kom je met 7g maalsel op 21g in je kopje!! dat moet wel verdomd veel crema zijn om iets van 60-70ml te krijgen! Volgens mij mis ik iets, of er klopt iets niet :?
Is de 6th wave aan het voorbereiden

32
Kortom: het is tijd dat we eens met z'n allen gaan meten!

Ik zal eens proberen of me dat gaat lukken en zal jullie op de hoogte houden van de uitkomsten. Eens zien of ik iets bij elkaar kan prutsen.

Wie doet er mee?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Ik had in gedachten dat het de bedoeling was om te wegen hoeveel koffie (maalsel) eringaat en hoeveel koffie (drank) eruitkomt, gemeten in grammen.
Ik heb geen electronenmicroscoop of vloeistofchromatograaf of massaspectrometer dus voor de echt leuke dingen kan ik niet helpen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

36
Spironski schreef:Kortom: het is tijd dat we eens met z'n allen gaan meten!

Ik zal eens proberen of me dat gaat lukken en zal jullie op de hoogte houden van de uitkomsten. Eens zien of ik iets bij elkaar kan prutsen.

Wie doet er mee?
Natuurlijk doe ik mee. Moet alleen nog een zeer precieze weegschaal hebben dan, diegene die ik nu heb is te grof en te langzaam. Iemand een tip??
Is de 6th wave aan het voorbereiden

37
Tja, daar heb ik wel wat geroepen, maar wat bedoelde ik nu eigenlijk? :?

Ehh, er is al heel wat in de draad geschreven, maar het bleef een beetje theorie. En er waren dus een aantal verschillende theorieën die elkaar een beetje tegen spraken, vandaar dat ik dacht dat het wellicht handiger was om dan maar eens te kijken/meten wat we nu in werkelijkheid doen. Dan zien we vanzelf of de theorie klopt.

Dus inderdaad gewoon maar eens meten hoeveel maalsel je gebruikt en hoe zwaar de inhoud van je kopje is na het zetten. Kloppen die ratio's dan nog wel? Zetten we normaal wel espresso, of zijn het eigenlijk ristretto's? of andersom, want inderdaad kan ik maar nauwelijks geloven dat er in mijn kopje ristretto minder zit dan 20 cl.

Dus de theorie toetsen aan de praktijk, eigenlijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
Nu even 12g maalsel voor 21g espresso - deze keer dan he ;-) Maar ik ben even weer met een nieuwe boon in de weer en dan is het toch altijd even zoeken ....
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

40
Nog een slide van een presentatie van James Hoffman die hier ook altijd veel over schrijft, zo bepaald hij zijn extratie ratio.

De ristretto's zoals beschreven in de Home Barista Tabel zijn natuurlijk niet de ristretto's zoals de italiaan deze drinkt, wil niet zeggen dat ze niet lekker zijn. Voor mij zijn er wel verschillende benaderingen voor het zetten van koffie, de traditionele italiaanse manier van de superfijn gemalen, heel donker gebrande koffie's, gezet met een hendelmachine en de "3d wave" manier zoals ik bijvoorbeeld ook in Atlanta zag, 25gr koffie proppen in een LM filterbakje en daar dan die 30cc aan liquid koffie uit persen. Allebei ok, maar wel verschillend....
Het leven van een barista gaat niet over rosetta's....

Als kind was ik al dol op koffiekoppen!