Re: Hoe maak je nu een Ristretto?

41
Hoffman ga ik later even bekijken.

Zo-even een kopje gezet en ik moet zeggen dat het mij verbaasde, koffie lijkt toch een stuk lichter dan gewoon water! :shock: Mijn weegschaaltje geeft echter alleen hele grammen aan, dus er kunnen afwijkingen in zitten.
Ik heb 8 gram maalsel gebruikt en daar heb ik 9 gram koffie van gezet (en ik dacht dus dat dit laatste getal veel hoger zou zijn, het leek me een gewone enkele espresso).
Ik heb zo-even dus een èchte ristretto gemaakt, en hij was ook verdomd lekker! :D

Edit: oeps, crappy science! Ik had een ander kopje gewogen dan die waar de koffie in zat :oops: . En het rode kopje dat ik woog bleek 11 gram zwaarder dan het zwarte dat ik gebruikte.
Het moet dus zijn als volgt: 8 gram maalsel werd 20 gram koffie, wat een ratio geeft van 40%, een gewone espresso dus!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

42
Ik merk vooral dat ik "nomaal" best veel koffie gebruik. Dus heb ik eerst eens met minder geprobeerd: hoeveel koffie is er minimaal nodig? Nou, voor mij lijkt dat rond de 17 gram te liggen voor een dubbel filterbakje. Maar als ik 17 gram aandruk dan lijkt het nauwelijks een half filterbakje vol?? Minder durf ik niet te gaan want deze 17 gram resulteerd in een behoorlijk natte puck.

Maar goed, de parameters
17 gr gemalen koffie.
30 seconden. (vanaf push-button)
52 gram espresso.

Observatie:
17 gram lijkt eigenlijk te weinig, maar was het niet.
30 seconden lijkt best kort.
52 gram ziet er uit als gewoon een goeie dubbele

2e poging iets fijner gemalen
17 gr gemalen koffie.
30 seconden. (vanaf push-button)
42 gram espresso/ristretto?

Observatie:
17 gram lijkt eigenlijk te weinig, maar loopt mooi door.
33 seconden lijkt normaal.
42 gram lijkt nog opmerkelijk veel .

Smaak;
De eerste poging was iets zachter/ronder in de mond.
De tweede gaf een mooiere nasmaak iets minder rins.
Laatst gewijzigd door karel op wo 17 jun 2009, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

44
Wat zijn we aan het onderzoeken dan? Ik dacht dat het gewoon een stukkie "post je zetratio!" was. Niet minder leuk ofzo, maar niet echt iets waar je op afstudeert. (alhoewel, misschien bij rechten of een andere pluizige studie).
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

45
Bluecold schreef:Wat zijn we aan het onderzoeken dan? Ik dacht dat het gewoon een stukkie "post je zetratio!" was. Niet minder leuk ofzo, maar niet echt iets waar je op afstudeert. (alhoewel, misschien bij rechten of een andere pluizige studie).
Er is inderdaad natuurlijk weinig wetenschappelijks aan, maar wel leuk :D Het is inderdaad een bepaling van een zet ratio, het is nog steeds geen maatstaf wat nu een espresso of een ristretto is. Deze toewijzingen worden over de hele wereld en door verschillende mensen anders gebruikt. voor de een is een zet ratio van 30% een espresso, voor de ander 50%, tja, maar goed, nu ga ik even mijn zet ratio bepalen voor wat ik een dubbele ristretto vind.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

46
Jasper schreef:Nog een slide van een presentatie van James Hoffman die hier ook altijd veel over schrijft, zo bepaald hij zijn extratie ratio.

De ristretto's zoals beschreven in de Home Barista Tabel zijn natuurlijk niet de ristretto's zoals de italiaan deze drinkt, wil niet zeggen dat ze niet lekker zijn. Voor mij zijn er wel verschillende benaderingen voor het zetten van koffie, de traditionele italiaanse manier van de superfijn gemalen, heel donker gebrande koffie's, gezet met een hendelmachine en de "3d wave" manier zoals ik bijvoorbeeld ook in Atlanta zag, 25gr koffie proppen in een LM filterbakje en daar dan die 30cc aan liquid koffie uit persen. Allebei ok, maar wel verschillend....
uiteindelijk gaat het om de brew/zet ratio. Ik ben benieuwd wat de ''traditionele Italiaanse'' wijze voor brew/zet ratio heeft.

(ken overigens weinig landen die zo provinciaal of bijna zelfs gemeentelijk denken als Italië als het om eten en drinken gaat, ik vraag mij af of er een uniforme Italiaanse wijze van koffiezetten is, zou me niks verbazen als ze in Napels toch anders denken dan in Milaan)

47
And here are the votes of Nauti.... :D

Helaas heb een weegschaal die slechts op de gram nauwkeurig weegt, niet ideaal natuurlijk. Maar goed, ik heb het daarom maar twee keer gedaan en gemiddeld, tussen de twee keer zat er 1g verschil in de inweeg van de koffiemaalsel, de koffie liqued was twee keer hetzelfde.

Het waren lekkere verse bonen, ristretto branding van Blanche Dael.

Inweeg koffie; 14,5g
gewicht koffie in kopje; 29g
Tijd vanaf indrukken pomp (mijn machine heeft geen pre-infusion); ~27sec.
Zet/brew ratio; 50%
Volume ~35-40ml
ca. 1/3 crema :) en tijger printje :)

Smaak was heerlijk vol en zacht met een amandel smaakje, niet zuur, en niet bitter

Goed, ik beschouw dit dus als een dubbele ristretto, volgens de HB tabel is dit een enkele espresso, tja :? Ik blijf bij mijn eerste gevoel zoals ook in een van mijn eerdere posts in deze draad, voor mijn smaak en gevoel zijn de brew ratio's van HB aan de lage kant.

48
Een dubbele espresso volgens de tabel toch?

De paar keer dat ik naar Italië ben geweest leken die verhoudingen ook wel zoiets hoor. Ristretto is echt niet meer dan een theelepel puur genot onderin het kopje, uiteraard staand op te drinken. In Nederlandse cafés krijg je echt veel te grote koppen verkocht als espresso. Misschien dat ze in Amerika dichter tegen de Italiaanse standaarden aan zitten dan wij hier. Jammer dat ze het dan vervolgens in plastic of karton gieten, maar ja.

49
Nauti schreef:Goed, ik beschouw dit dus als een dubbele ristretto, volgens de HB tabel is dit een enkele espresso, tja :? Ik blijf bij mijn eerste gevoel zoals ook in een van mijn eerdere posts in deze draad, voor mijn smaak en gevoel zijn de brew ratio's van HB aan de lage kant.
Het gaat niet over gevoel bij zetratio's. Het gaat over standaardisering van communicatie. Als iemand zegt dat koffie X erg geschikt is voor een ristretto dan is het handig als iedereen dezelfde definitie van ristretto aanhoudt.
Als je het over gevoelens wil hebben moet je maar naar het viva forum gaan >:).
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

50
Bakker1994 schreef:Een dubbele espresso volgens de tabel toch?

De paar keer dat ik naar Italië ben geweest leken die verhoudingen ook wel zoiets hoor. Ristretto is echt niet meer dan een theelepel puur genot onderin het kopje, uiteraard staand op te drinken. In Nederlandse cafés krijg je echt veel te grote koppen verkocht als espresso. Misschien dat ze in Amerika dichter tegen de Italiaanse standaarden aan zitten dan wij hier. Jammer dat ze het dan vervolgens in plastic of karton gieten, maar ja.
Klopt, sorry, dubbele espresso, bedoelde ik ook maar schreef het niet :)