Karel, hoe kom je nou bij 23g en 17g?? in de tabel die je hebt toegevoegd wordt gesproken over 30 en 38g? Ik vind de verklaring, in de vorm van de tabel en de berekening, erg overtuigend als het om het verschil in temperatuur gaat, het is goed onderbouwd qua berekening. maar dat is mijn persoonlijke mening.karel schreef:Scott Rao zegt dat hij denkt dat het gebruiken van hogere doseringen in VS een deel van de verklaring kan zijn waarom ze in de VS met hogere temperaturen werken, inderdaad ten gevolge van de absorbtie van warmte.
Hij refereert daarbij aan de zelfde Andy. Je weet wel van de Brewratiochart. Ze gaan uit van 1 graad Farenheit warmte absorbtie per gram gemalen koffie.
Dit kan echter niet helemaal kloppen omdat er in de onderbouwing van deze stelling van uit gegaan wordt dat een Italiaan 7 gram gebruikt voor 23 gram vloeibare espressomassa waar een Amerikaan 21 gram nodig heeft om 17 gram espresso te fabriceren.
Dat lijken een beetje te veel uitersten. Naar mijn zin altans.
Scott lijkt zich dan ook in te dekken door aan het begin aan te geven dat hij denkt dat "een deel" van de verschillen hiermee te verklaren zijn.
Schomer geeft aan dat de verschillen in temperatuur er zijn omdat de bonen in de VS lichter geroosterd worden. Wat ook enige plausibiliteit in zich lijkt te hebben. Je hoort regelmatig dat mensen met een ge-PID'de machine een tandje warmer gaan als de bonen een zuurtje te veel, naar hun zin, blijken hebben en vice versa.
Wat me wel opviel is dat Scott in het zelfde stuk de bekende 30cl en 23 gram door elkaar gebruikt om een enkele te beschrijven.
@spir, hoe kom je bij 14g en 18g gemalen koffie? een enkele espresso wordt in Italie met 7g gemaakt, in de VS persen ze vaak met ~20g ca. 40ml eruit? dus het gaat om 7g vs ca. 20g