Hallo Allemaal.
Mijn naam is mike en ik ben een beginner in de scene. Ik ben sinds een maand of 3 op zoek naar een espresso apparaat. Sinds een 2tal maanden heb ik dit forum ontdekt.
In eerste instantie wilde ik gaan voor een quickmill 3000 (nieuw), maar na veel rondsurfen op internet en dit forum ben ik gaan zoeken naar een HX of een DB machine.
Aangezien mijn budget redelijk beperkt is (kleiner dan 1000euro) kom ik al snel uit op een 2de hands machine.
Na flink zoeken is mijn oog gevallen op een izzo vivi en een demoka M205 molen voor de prijs van 750 euro. Beide apparaten zijn uit 2005. De koffiemachine heeft oktober 2008 een volledige servicebeurt gehad bij vanpommeren. Heeft iemand ervaring met deze apparaten en wat vinden jullie van de prijs-kwaliteit verhouding? Volgende week heb ik een afspraak om het apparaat te gaan bekijken en eventueel mee te nemen. Hebben jullie tips waar ik op kan letten om verrassingen t.a.v. eventuel defecten te kunnen herkennen?
Re: goede koop?
2Hoi Mike, welkom op het forum,
De Izzo Vivi is een zeer mooi apparaat. Als deze vorig jaar nog een servicebeurt heeft gekregen mag je verwachten dat 'ie nog in goede staat is. Maar vraag hoe de eigenaar er mee om gaat (welk onderhoud wordt gepleegd, hoe vaak geflushed, ontkalkt, melkpijpje wel schoon gespoten elke keer na het schuimen, etc.) Vraag ook of hij/zij een kopje koffie voor je wil maken, en bekijk hoe het ding er bij staat (ziet de broeikop er wel schoon uit, het stoomtipje, krassen etc.). Als alles klopt heb je er een mooi apparaat aan.
De molen is adequaat, maar niet meer. Die zal je een keer willen upgraden, maar je zou in elk geval van start kunnen. Ik meen dat de Vivi nieuw iets van €1450 kost (?) dus met die €750 zit je ongeveer op de helft en krijg je de molen er bij. Lijkt me geen verkeerde deal.
De Izzo Vivi is een zeer mooi apparaat. Als deze vorig jaar nog een servicebeurt heeft gekregen mag je verwachten dat 'ie nog in goede staat is. Maar vraag hoe de eigenaar er mee om gaat (welk onderhoud wordt gepleegd, hoe vaak geflushed, ontkalkt, melkpijpje wel schoon gespoten elke keer na het schuimen, etc.) Vraag ook of hij/zij een kopje koffie voor je wil maken, en bekijk hoe het ding er bij staat (ziet de broeikop er wel schoon uit, het stoomtipje, krassen etc.). Als alles klopt heb je er een mooi apparaat aan.
De molen is adequaat, maar niet meer. Die zal je een keer willen upgraden, maar je zou in elk geval van start kunnen. Ik meen dat de Vivi nieuw iets van €1450 kost (?) dus met die €750 zit je ongeveer op de helft en krijg je de molen er bij. Lijkt me geen verkeerde deal.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3De Vivi is €1066 bij Stoll. Daar komen dan nog €20 bij voor verzenden. De Demoka is echt een instap maler zoals Spironski al zei . Per saldo zo'n 1300 dus als set. Er zit volgens mij ook een uitkloplade bij dus ongeveer de helft van wat het nieuw zou moeten kosten. De Vivi krijgt goede recensies. Klik hier maar.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]
4Lijkt me geen verkeerd setje. Zoals Spironski al vermelde kan je aan het uiterlijk al veel zien hoe er mee om is gesprongen.
Persoonlijk zou ik gaan voor een nieuwe Bezerra BZ07 Manual HX (928 euro) en een mini mazzer scoren op Marktplaats.
Heb de Bezerra zelf ook en vindt het echt een aanrader.
Succes met de keuze.
Persoonlijk zou ik gaan voor een nieuwe Bezerra BZ07 Manual HX (928 euro) en een mini mazzer scoren op Marktplaats.
Heb de Bezerra zelf ook en vindt het echt een aanrader.
Succes met de keuze.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....
5Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad ook gedacht aan de Bezerra. Ik lees er namelijk goede recencies over. Probleem is dat deze nog niet 2de hands op de markt is. Ik ben dus alleen al 928 euro kwijt aan een machine en dan moet ik ook nog een molen kopen. Het bedrag gaat dan al snel over de 1000 euro.
Bij Vanpommeren was men niet zo te spreken over de bezerra. Zij gaven in die prijsklasse de voorkeur aan de expobar. Misschien komt dit ook wel omdat ze de bezerra niet hadden staan?
Verder moet ik zeggen dat er zoveel informatie beschikbaar is dat ik door de bomen het bos ook niet meer zie.
Ik heb inderdaad ook gedacht aan de Bezerra. Ik lees er namelijk goede recencies over. Probleem is dat deze nog niet 2de hands op de markt is. Ik ben dus alleen al 928 euro kwijt aan een machine en dan moet ik ook nog een molen kopen. Het bedrag gaat dan al snel over de 1000 euro.
Bij Vanpommeren was men niet zo te spreken over de bezerra. Zij gaven in die prijsklasse de voorkeur aan de expobar. Misschien komt dit ook wel omdat ze de bezerra niet hadden staan?
Verder moet ik zeggen dat er zoveel informatie beschikbaar is dat ik door de bomen het bos ook niet meer zie.
6Tuurlijk zal van Pommeren de Bezzera niet aanprijzen omdat ze hem zelf niet verkopen en dan kan hij jouw geen machine verkopen. Het blijft altijd heel persoonlijk.
Heb ook gekeken naar een 2e handse BZ07 maar die zijn er niet, terwijl de machine veel verkocht worden.
Zegt denk ik ook wel iets over het feit dat ze goed bevallen.
Er is zoveel keuze, kwalitatief liggen ze ook aardig bij elkaar (HX machines). Dan ga je meer voor de looks en de prijs.
Je hebt ook nog het psychische effect. Als je wat mindere koffie gebruikt maar deze wordt bereid met een machine van Kees van de Westen zal de koffie zeer waarschijnlijk beter smaken dan dat deze is klaargemaakt met een Silvia. Het oog wil ook wat.
Heb ook gekeken naar een 2e handse BZ07 maar die zijn er niet, terwijl de machine veel verkocht worden.
Er is zoveel keuze, kwalitatief liggen ze ook aardig bij elkaar (HX machines). Dan ga je meer voor de looks en de prijs.
Je hebt ook nog het psychische effect. Als je wat mindere koffie gebruikt maar deze wordt bereid met een machine van Kees van de Westen zal de koffie zeer waarschijnlijk beter smaken dan dat deze is klaargemaakt met een Silvia. Het oog wil ook wat.
*BeZeRrA STreGa (PsM), *MaCAp MXd EXtReME (TitANiuM)....
8Bij Vanpommeren was men niet zo te spreken over de bezerra
Ehh, maar v. Pommeren is natuurlijk niet echt on-partijdig hè? Als ze Bezzera nu in hun pakket hadden zitten...
Ik denk dat het vooral iets zegt over het feit dat ze nog niet zo lang leverbaar zijn.Heb ook gekeken naar een 2e handse BZ07 maar die zijn er niet, terwijl de machine veel verkocht worden.
En het blijft een feit dat die Vivi ook een erg goed apparaat is en dat deze inclusief maler toch flink goedkoper is dan welke nieuwe Bezzera dan ook.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
9De PV Lusso is uit Italie te halen voor 670E. Dat is dus een 3L boiler met hefboomgroep die niet oververhit. Check ook de review op H-B. De goedkoopheid valt in geen woorden uit de drukken.
Hier:
http://cgi.ebay.it/MACCHINA-CAFFE-A-LEV ... e_del_Caff" onclick="window.open(this.href);return false;è?hash=item5d24dd3cfb&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
Hier:
http://cgi.ebay.it/MACCHINA-CAFFE-A-LEV ... e_del_Caff" onclick="window.open(this.href);return false;è?hash=item5d24dd3cfb&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
10Dat blijft nog altijd 670 euro. Dan moet ik nog een molen erbij gaan zoeken. Verder heb ik geen ervaring met ebay in combinatie met italie. De afstand lijkt me wat ver.
IK ga volgende week die vivi checken en als deze me oke lijkt koop ik hem gewoon. De molen probeer ik dan door te verkopen zodat ik een betere (2ehands) kan aanschaffen. Hier kan ik me rustig de tijd voor nemen. Indien de toestand van de machine me tegenvalt, kijk ik gewoon lekker verder.
In zijn algemeenheid valt me op dat hx en db apparaten 2e hands niet veel in roulatie zijn en als er dan 1 op de markt komt is deze zo verkocht. Ik heb ook gezocht naar minder bekende machines, genoemd op bijvoorbeeld http://www.e61hx.com/. Maar ook dit was geen succes (de laatste maand).
IK ga volgende week die vivi checken en als deze me oke lijkt koop ik hem gewoon. De molen probeer ik dan door te verkopen zodat ik een betere (2ehands) kan aanschaffen. Hier kan ik me rustig de tijd voor nemen. Indien de toestand van de machine me tegenvalt, kijk ik gewoon lekker verder.
In zijn algemeenheid valt me op dat hx en db apparaten 2e hands niet veel in roulatie zijn en als er dan 1 op de markt komt is deze zo verkocht. Ik heb ook gezocht naar minder bekende machines, genoemd op bijvoorbeeld http://www.e61hx.com/. Maar ook dit was geen succes (de laatste maand).