Dit.fransg schreef:Mooi gebrande bonen maken een interessante ontwikkeling door in de tijd na het branden en ik vind het de moeite waard die veranderingen te volgen en ervan te genieten, er bovendien wat van op te steken.Koffiekanon schreef: za 31 mar 2018, 08:23 Ik ben even de weg kwijt wat nu de beste manier is om de smaak zo lang mogelijk te houden.
Zeker omdat ik wel een week of 5 doe met 1KG bonen is het voor mij wel prettig dat de bonen zo lang mogelijk vers blijven.
Voor mij niet nodig de bonen daarin tegen te houden. De smaak kan kort na de branding wat fel zijn, daarna mooi gebalanceerd, vervolgens mild en rijk, later komen wat subtiele smaken nog beter tot hun recht voordat de laatste bontjes helaas weer onderin de hopper verdwijnen en het tijd is voor de volgende batch. Die periode strekt zich uit over drie tot vijf weken. En een enkele keer is het tegen die tijd al gedaan met de boontjes, zijn ze wat vlak geworden in smaak. Ook interessant.
Licht gebrande bonen doen er soms een stuk langer over om hun 'top' te bereiken, is mijn ervaring, en als je dan door bevriezing of andere kunstgrepen alles op alles zet om die kans te missen, dan doe je jezelf (en de boontjes) tekort.
Ik bestel altijd per 2 kg. 1kg gaat de vriezer in (in de zak zoals ik ze toegestuurd krijgen). De andere gaat deels in de hopper en deels in een tightvac.
Een tightvac is trouwens niet beter dan een dichtgerolde zak met een stevige elastiek rond, wel mooier en handiger.
Laat je niet gek maken en geniet van je koffie