Ha lekkere koffie gedronken, en daarna nog ff de stad in geweest ik ben ook niet elke dag in A'dam en als je een museumjaarkaart hebt moet je die ook af en toe gebruiken
Bobbee had al een foto van de 'blaasbalg' van Eureka geplaatst. 'M zelf ook getest en ik kreeg bij 15,5g bonen in 15,3g eruit netjes dus maar nog niet helemaal 'zero'

Lijkt me in de praktijk vooral praktisch om wat zuiniger met dure bonen om te springen want ook met bonen in het reservoir kan je hiermee natuurlijk maalsel uit de maler krijgen wat weer 'doormalen' scheelt. Verder vond ik het voor single dosen een beetje gekunstelt want het was de bedoeling dan tijdens het malen die balg te gebruiken. Ik begreep wel van Sebastiaan van Pommeren die er ook was dat ze 'm apart zouden moeten kunnen bestellen dus ik ga over een tijdje denk ik eens een mailtje doen. Ook is dit er voor de grotere hopper en dus ook o.a. de Olympus zag ik.
Ook gezellig met de sympathieke mensen van Etzinger gepraat. Ze hadden een 'light' en een 'medium' staan. De light met kunstof behuizing en timer wordt een stuk betaalbaarder dan gedacht, 1050 euro aldus Cristian Etzinger. De versie met gewicht slechts iets duurder (dat verstond ik helaas niet helemaal goed). De medium met gewichtsfunctie en alluminium behuizing wordt 2.000 euro. Beide machines waren ook veel stiller dan de Baratza Sette waarvoor Etzinger het loopwerk ontworpen heeft o.a. door een ander type loopwerk. De light klonk wel iets meer als de Sette. De medium echt als een grote metalen maler. Voor de medium wordt nog gewerkt aan een meer high end aan paneel aan de voorkant met metalen knoppen waarvan er al een mockup stond. Ook heeft men een leuk systeem ontwikkeld om snel van hopper te kunnen wisselen en daarvoor een speciaal rek voor meerdere hopper incl. een single dose accessoire ontwikkeld. Leuk detail: de hoppers kunnen op de hendel met krijt beschreven worden om ze uit elkaar te houden.
Verder nog even langs de collectie van Henk gelopen, zeer fraai!. De verleiding kunnen weerstaan om een prachtig boek van 100 euro over allerlei soorten koffiezet methodes door de geschiedenis heen aan te schaffen, de pinautomaat keek me al aan