Veel water onder de Giulia

1
Afgelopen week heeft mijn bezzera Giulia water gelekt. De machine heeft op maandagmorgen niet aangestaan, maar rond elf uur die ochtend zag mijn vriendin dat er op het koffietafeltje en eronder allemaal water lag. Dit water is ook in de stekkerdoos eronder gelopen, dus de aardlekschakelaar was eruit geknald. :shock:
Nu gebeurt het wel eens dat ik de lekbak vergeet leeg te maken en dat leidt ook wel eens, maar dat was volgens mij nu niet het geval. Het was ook veel meer water dan wat er over de lekbak zou druppelen.

Hoe nu verder? Ik probeer vandaag de machine open te maken, misschien dat ik iets zie. Maar waar moet ik precies op letten? Nog tips?

Re: Veel water onder de Giulia

4
Haal de behuizing van de machine en kijk waar het water vandaan komt. Als je dat weet, maak er dan een foto van en dan kunnen we je verder helpen. Lekkage kan namelijk op heel veel plaatsen voorkomen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

5
Ik heb de kappen eraf gehaald en gekeken of ik ergens iets zag, maar er was eigenlijk niks te zien. Bij de pomp (die is sinds mijn vorige topic vervangen) zaten alle aansluitingen en klemmen nog goed en was er niks nat. Ook afgelopen week heeft de machine niet meer gelekt met volle watertank. Hij heeft nu een week niet meer aangestaan.

Bij het laatste onderhoud in mei is het ontluchtingsventiel vervangen door een grotere rechtstreeks op de boiler. De vorige zat vol kalk en was verstopt. Volgens casa barista was deze beter. Wellicht dat dat iets doet? Zie foto. Daar zit nu dus geen afvoer naar de lekbak meer op en dat leidinkje ligt nu los. Volgens casa barista heeft deze geen functie meer...

De dikke kunststof leiding in de foto loopt naar onder de machine. Misschien dat het daaruit is gelopen? In welk geval zou hier water uitkomen?
Bijlagen

7
Waarschijnlijk lekt hij pas na afkoelen. Dat hij dat nu niet doet zal komen omdat je hem niet gebruikt en zegt dan ook helemaal niks. Gewoon weer gebruiken in de ochtend op een dag dat je thuis bent en dan na 2 espresso's af laten koelen en kijken waar hij begint te lekken. Beste is om de kap er dan af te houden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

8
@hanr: nee, geen vast water. De enige aansluiting is via de watertank. Toen ik maandagochtend opstond was de aardlekschakelaar er nog niet uit gesprongen, dus ik neem aan dat de lekkage er toen nog niet was...

Ik heb de machine nu de hele ochtend aangehad en enkele espresso's gezet. Het enige wat ik zie is dat er stoom uit het ontluchtingsventiel komt wat tegen een metalen plaat condenseert en naar beneden druppelt. Dit lijkt me ook niet juist, maar dit kan ook niet echt die lekkage van eerder veroorzaken lijkt me. Dit zijn enkele druppels...

Ik heb de machine nu uitgezet, dus ik hou je gaten of er nu iets gebeurt.

Overigens vind ik het apart dat er gewoon kunststof draden tegen de boiler aan liggen. Wordt dit niet te warm?

Afbeelding

9
Het onluchtingsventiel hoort alleen bij opwarmen wat water op te hoesten. Daarna zou dat niet meer het geval moeten zijn. Dit zou niet de oorzaak moeten zijn van wat er bij je is gebeurd. De komende tijd de boel goed in de gaten houden.