Ondertussen hebben we ons beiden verdiept in de koffie, en... worden steeds enthousiaster
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Schoonmaken valt mee, er staat al een bierkrat op aanrecht om te kijken of e.e.a. wel past, enz, enz.
Voor de machine een shortlist gemaakt - eigenlijk denken we aan een (eenvoudige) Expobar - met een tijdschakelaar (waarvan we het merk nog moeten bepalen...) voor het opwarmen.
Maar nu eerst de molen. We hebben gezien&geproeft de Macap M4 D. Werkt super handig, maar ook erg prijzig. Een Mazzer Mini Electronic als alternatief, moet nog even goed review lezen op Home Barista.
Maar... je kan ook
a) een Compak K3 doen, goedkoper en geeft ook hele goede resultaten, misschien zelfs beter, bv minder klonten; heeft een lager toerental en wellicht daardoor minder bitter.
b) voor bijna hetzelfde geld een Compak K6, wellicht nog beter, die staat voor een hele redelijk prijs bij Antonio's espresso (iemand ervaring?). Nadeel wordt wel weer groot en heeft zon'n doser, terwijl ik eigenlijk 'grind on demand' wil. Filterhouder eronder en malen.
c) of de nieuwe hype de Mahlkonig Vario.
Verder: ben niet zo van de 2e hands - geen geduld- en Mazzer SuperJolly vind ik echt te groot worden (sorry Spironski...).
Beetje lastige vraag: ga je voor het gemak- de Macap 4D/Mazzer Mini E; let je beetje op je centjes - Compak K3/Mahlkonig; of ga je groot Compak K6.
Mijzelf kennende. Eenmaal aangeschaft ga ik niet zo gauw upgraden, maar gewoon jaren lang genieten van goede spullen...