Allereerst: denk niet dat het mij allemaal maar is komen aanwaaien!

Ook ik heb maanden zitten lezen en jaren staan te proberen. En daarom zijn dit soort fora ook fijn: om te leren. Dus ik weet wat je allemaal doormaakt hoor

.
Ik meen juist begrepen te hebben dat de PID op de brewtus II of III de temperatuur op +/- 1 graad nauwkeurig te houden, waardoor je E61 niet meer te heet wordt i.c.m. de dubbele boiler. (en dan is stoom en heet water onafhankelijk en altijd beschikbaar tegelijkertijd.) Ik begrijp dat een cooling flush ook op een brewtus dus noodzakelijk is?
De Brewtus is geen HX. En met die PID regel je heel nauwkeurig de temperatuur in de aparte zetwaterboiler. Maar de zetgroep zit niet op de PID, dus er kan nog best wat variatie in zetwatertemperatuur zitten. Ook met de Brewtus zal je moeten flushen, maar dan om de groep op te warmen, dus een warmingflush. Wel is het wat minder kritisch dan bij een HX.
Misschien moet ik dus gewoon ook neigen naar een warmtewisselaar systeem en de boiler temperatuur zo afstellen dat na een cooling flush de temperatuur goed is. Mijn zorg is dus dat ik bang ben dat ik me ga ergeren aan het cooling flush en dat er dus variatie in kwaliteit kan ontstaan.
Je moet natuurlijk helemaal niets

. Maar met een HX is prima koffie te zetten. Je moet hoe dan ook flushen, ook met een DB, daar ontkom je bijna niet aan. Kan je het niet ergens uitproberen, misschien stel je je d'r wel veel teveel van voor? Voor mij is het nu peanuts (zeker met die thermometer): twee kopjes onder de uitloop, machine aanzetten. Bepaalde hoeveelheid door laten lopen (kijken naar borrelen van water hetzij naar de thermometer), portafilter klaarmaken, de nu opgewarmde kopjes leeggooien, koffie zetten. Klaar!
De Millenium moet een goede machine zijn, ik vond die deal bijna te mooi om waar te zijn. Ik weet niet hoe die zit qua coolingflush, maar je zou eventueel altijd een flowrestrictor kunnen monteren. En dus wellicht zo'n Erics E61 thermometer. Dan doet zo'n machine niet meer onder voor de meeste anderen hoor.
Houd ons op de hoogte van de ontwikkleingen!