Hallo,
Nu fase 1 (koffiemolen kopen) is afgerond (Macap M4), ben ik toe aan fase 2, espressomachine! In eerste instantie was mijn plan om een gebruikte rancilio sylvia te kopen en dan te orienteren voor een beest van een machine, maar ik wil ik eigenlijk meteen een goede machine kopen. Ik heb weer veel informatie in me opgenomen (het is een woud aan informatie en een woud aan verschillende mogelijkheden) en heb besloten om een paar technische eisen te stellen om zo een hoop apparaten af te laten vallen en mijn keuze zo wat eenvoudiger te maken.
Mijn technische eisen zijn:
- E61 zetgroep
- goede temperatuursbeheersing water
- dual boiler of een warmtewisselaar (onafhankelijk kunnen stomen, en voldoende stoomcapaciteit hebben)
2 voorbeelden van machines die mijn interesse wekken en ik ook designtechnisch mooi vind:
- Expobar brewtus III (of II, tweedehands)
- ECM / Rocket? - Giotto Premium Plus
Ik ben vanuit bovenstaande selectie me helemaal aan het gek surfen om te kijken of er machines zijn die hetzelfde kunnen maar goedkoper zijn, en welke techniek ik wil, warmtewisselaar of dual boiler.
Tot zover heeft een dual boiler met pid mijn voorkeur omdat ik dan meteen de espresso kan zetten met de goede temperatuur ipv me druk te maken over de cooling flush etc. Maar misschien heeft het ook wel zijn charme..
Tips voor andere vergelijkbare machines en eventuele goede verkopers / dealers hou ik mij ten zeerste aanbevolen!
Grt Koffie-Infuus
Re: warmtewisselaar of dual boiler (met pid?)
2Waarom wil je perse een E61 groep?
Misschien is een prijsklasse indicatie ook handig.
PID doet niet veel supers op machines met een E61 dubbelboiler. Leuk dat je je boilerwater op 0.1 graad kan afregelen, maar die resolutie heb je niet bij je groep omdat de groep is ontwikkeld voor HX.
Anyway, je eisen zijn wel erg generiek.
PID doet niet veel supers op machines met een E61 dubbelboiler. Leuk dat je je boilerwater op 0.1 graad kan afregelen, maar die resolutie heb je niet bij je groep omdat de groep is ontwikkeld voor HX.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
3Ik wil de E61 groep omdat dit de beste standaard is. Als er een betere groep bestaat dan hoor ik graag een voorbeeld van zo'n groep, dan ben ik daar niet van op de hoogte. Ik heb begrepen dat een PID nog steeds een fluctuatie van +/- 1 graad heeft, maar dat een betere temperatuursbeheersing alleen bij zeer dure commerciele machines eventueel beschikbaar is. HX = heater Exhanger? Wat ik een nadeel van een warmtewisselaar machine vindt is dat je moet cooling flushen om de temperatuur te optimaliseren. Het liefst wil ik een machine die de temperatuur zeer constant bij elke shot voor mij controleert, ik wil daar wat gemak in hebben. Ik ben me daarover aan het inlezen, misschien is het juist leuk en hoort het bij het "proces". Ik hoor hier graag jou en jullie mening over.Bluecold schreef:Waarom wil je perse een E61 groep?
Verder ben ik iemand die erg zuinig is op spullen, en er lang mee doe. Ik probeer dus altijd iets goeds en solide te kopen. Tevens kost een redelijke espressomachine nieuw minimaal 800 euro, maar als ik er 500 euro bij doe heb ik een brewtus! 800 euro is behoorlijk wat geld, maar 1300 euro is ook behoorlijk wat geld. Als ik 10 jaar doe met de machine heeft het mij maar 4,16 euro per maand (120 maanden = 500 euro) meer gekost. Misschien is het verstandig dat ik 1800 euro uitgeef... ...Of ik tref een 2ehands machine in goede staat en kan deze voor 500 euro kopen... Ok om niet al te lang over mijn koopgedachte uit te weiden ...lang verhaal kort: ik zie het als een lange termijns investering dus het mag wat geld kosten, maar niet meer dan dat ik denk dat ik nodig heb..
4Bluecold heeft wel gelijk over E61, HX en PID. Het mogelijke "probleem" bij de E61 HX is dat het boilerwater 125 C is en dat dit water door de sifon, door de zetgroep circuleert om deze op te warmen. Als dat niet heel goed is afgeregeld loopt de temperatuur in de zetgroep te hoog op (te laag zou theoretisch ook nog kunnen), waardoor uiteindelijk het zetwater niet de juiste temperatuur heeft als het bij de koffie aankomt. Een PID gaat dat niet oplossen, een flowrestrictor mogelijk wel. Een goede flush kan het allemaal ook oplossen, maar je hebt er zorg voor nodig, dat blijft.
Ik heb ook zo'n E61, en nu heb ik onlangs een Erics (HB) E61-thermometer geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat hierdoor het hele proces wel zeer vereenvoudigd wordt. Het temperatuur/flush-gebeuren wordt er veel inzichtelijker door, en koffie zetten wordt een stuk relaxter! Kan het ieder aanraden.
Ik moet nog steeds flushen, maar ik kan precies zien wanneer te stoppen. En met ietsje vroeger of later stoppen kan ik zelfs ook nog met de zet-temperatuur spelen. Ik zal later wel wat fotootjes posten.
Verder heb ik bij "Te Koop aangeboden" en linkje naar een mooie (€400) aanbieding gepost. Is wel wat je ongeveer wilt...
Ik heb ook zo'n E61, en nu heb ik onlangs een Erics (HB) E61-thermometer geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat hierdoor het hele proces wel zeer vereenvoudigd wordt. Het temperatuur/flush-gebeuren wordt er veel inzichtelijker door, en koffie zetten wordt een stuk relaxter! Kan het ieder aanraden.
Ik moet nog steeds flushen, maar ik kan precies zien wanneer te stoppen. En met ietsje vroeger of later stoppen kan ik zelfs ook nog met de zet-temperatuur spelen. Ik zal later wel wat fotootjes posten.
Verder heb ik bij "Te Koop aangeboden" en linkje naar een mooie (€400) aanbieding gepost. Is wel wat je ongeveer wilt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Bedankt jongens, ik moet nog veel leren, maar probeer mezelf goed in te leren. Heb uren op HB gespendeerd en reviews gelezen, misschien wil ik wel te snel vele hoeveelheden info in mijn hoofd stopen
Ik meen juist begrepen te hebben dat de PID op de brewtus II of III de temperatuur op +/- 1 graad nauwkeurig te houden, waardoor je E61 niet meer te heet wordt i.c.m. de dubbele boiler. (en dan is stoom en heet water onafhankelijk en altijd beschikbaar tegelijkertijd.) Ik begrijp dat een cooling flush ook op een brewtus dus noodzakelijk is?
Misschien moet ik dus gewoon ook neigen naar een warmtewisselaar systeem en de boiler temperatuur zo afstellen dat na een cooling flush de temperatuur goed is. Mijn zorg is dus dat ik bang ben dat ik me ga ergeren aan het cooling flush en dat er dus variatie in kwaliteit kan ontstaan.
Sprironski: bedankt voor de tip op MP, ik heb de eigenaar al benaderd, volgens mij is dit zowieso een goede deal en mijn vraagstuk hieraan onderhevig.
Tips, sturing en links naar duidelijke info is nog steeds zeer welkom! Geloof me als dit redelijk nieuw is dan is er letterlijk een woud aan informatie. Ik probeer hierin systematisch dingen weg te strepen e.d. om het voor mij inzichtelijk te maken, maar volgens mij is dit niet zo duidelijk overgekomen voor jullie? En misschien denk ik wel na over niet de belangrijkste beslissingen?
Grt
Ik meen juist begrepen te hebben dat de PID op de brewtus II of III de temperatuur op +/- 1 graad nauwkeurig te houden, waardoor je E61 niet meer te heet wordt i.c.m. de dubbele boiler. (en dan is stoom en heet water onafhankelijk en altijd beschikbaar tegelijkertijd.) Ik begrijp dat een cooling flush ook op een brewtus dus noodzakelijk is?
Misschien moet ik dus gewoon ook neigen naar een warmtewisselaar systeem en de boiler temperatuur zo afstellen dat na een cooling flush de temperatuur goed is. Mijn zorg is dus dat ik bang ben dat ik me ga ergeren aan het cooling flush en dat er dus variatie in kwaliteit kan ontstaan.
Sprironski: bedankt voor de tip op MP, ik heb de eigenaar al benaderd, volgens mij is dit zowieso een goede deal en mijn vraagstuk hieraan onderhevig.
Tips, sturing en links naar duidelijke info is nog steeds zeer welkom! Geloof me als dit redelijk nieuw is dan is er letterlijk een woud aan informatie. Ik probeer hierin systematisch dingen weg te strepen e.d. om het voor mij inzichtelijk te maken, maar volgens mij is dit niet zo duidelijk overgekomen voor jullie? En misschien denk ik wel na over niet de belangrijkste beslissingen?
Grt
6Ik heb zelf de Brewtus en kan uit ervaring zeggen dat een E61 met pid prima werkt. Cooling flushes zijn inderdaad niet nodig. Alleen een korte opwarmingsflush. Door de twee boilers kan je er een helemaal op stomen afstellen en de andere op koffie zetten. Als je de pid op 95 instelt is het water in de koffieboiler 105, door wat verlies aan warmte (de offset) tot het in de zetgroep is heb je dan op je koffie 95 graden. Op home barista is uitvoerig getest met een scace thermometer en de brewtus is echt behoorlijk temperatuurstabiel.
Het comfort van een db met pid zou ik niet meer willen missen.
Er wordt een hoop geschreven over e61 met pid regeling en dat een e61 daarvoor niet geschikt is terwijl ook anderen heel enthousiast zijn. Wellicht haal je met een andere zetgroep (marzocco) nog betere resultaten maar dat kost ook 3x zoveel. En ook over la marzocco zijn klachten/discussies.
Het comfort van een db met pid zou ik niet meer willen missen.
Er wordt een hoop geschreven over e61 met pid regeling en dat een e61 daarvoor niet geschikt is terwijl ook anderen heel enthousiast zijn. Wellicht haal je met een andere zetgroep (marzocco) nog betere resultaten maar dat kost ook 3x zoveel. En ook over la marzocco zijn klachten/discussies.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s
7Allereerst: denk niet dat het mij allemaal maar is komen aanwaaien! Ook ik heb maanden zitten lezen en jaren staan te proberen. En daarom zijn dit soort fora ook fijn: om te leren. Dus ik weet wat je allemaal doormaakt hoor .
De Millenium moet een goede machine zijn, ik vond die deal bijna te mooi om waar te zijn. Ik weet niet hoe die zit qua coolingflush, maar je zou eventueel altijd een flowrestrictor kunnen monteren. En dus wellicht zo'n Erics E61 thermometer. Dan doet zo'n machine niet meer onder voor de meeste anderen hoor.
Houd ons op de hoogte van de ontwikkleingen!
De Brewtus is geen HX. En met die PID regel je heel nauwkeurig de temperatuur in de aparte zetwaterboiler. Maar de zetgroep zit niet op de PID, dus er kan nog best wat variatie in zetwatertemperatuur zitten. Ook met de Brewtus zal je moeten flushen, maar dan om de groep op te warmen, dus een warmingflush. Wel is het wat minder kritisch dan bij een HX.Ik meen juist begrepen te hebben dat de PID op de brewtus II of III de temperatuur op +/- 1 graad nauwkeurig te houden, waardoor je E61 niet meer te heet wordt i.c.m. de dubbele boiler. (en dan is stoom en heet water onafhankelijk en altijd beschikbaar tegelijkertijd.) Ik begrijp dat een cooling flush ook op een brewtus dus noodzakelijk is?
Je moet natuurlijk helemaal niets . Maar met een HX is prima koffie te zetten. Je moet hoe dan ook flushen, ook met een DB, daar ontkom je bijna niet aan. Kan je het niet ergens uitproberen, misschien stel je je d'r wel veel teveel van voor? Voor mij is het nu peanuts (zeker met die thermometer): twee kopjes onder de uitloop, machine aanzetten. Bepaalde hoeveelheid door laten lopen (kijken naar borrelen van water hetzij naar de thermometer), portafilter klaarmaken, de nu opgewarmde kopjes leeggooien, koffie zetten. Klaar!Misschien moet ik dus gewoon ook neigen naar een warmtewisselaar systeem en de boiler temperatuur zo afstellen dat na een cooling flush de temperatuur goed is. Mijn zorg is dus dat ik bang ben dat ik me ga ergeren aan het cooling flush en dat er dus variatie in kwaliteit kan ontstaan.
De Millenium moet een goede machine zijn, ik vond die deal bijna te mooi om waar te zijn. Ik weet niet hoe die zit qua coolingflush, maar je zou eventueel altijd een flowrestrictor kunnen monteren. En dus wellicht zo'n Erics E61 thermometer. Dan doet zo'n machine niet meer onder voor de meeste anderen hoor.
Houd ons op de hoogte van de ontwikkleingen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Wat dacht je van de groepen van Synesso, La Marzocco, Slayer en Kees van der Westen's Speedster? Praten we wel even over een heel andere prijs categorie, maarjaAls er een betere groep bestaat dan hoor ik graag een voorbeeld van zo'n groep, dan ben ik daar niet van op de hoogte.
Speedster | SuperJolly | et al.
9Updateje, ben vanmiddag eens naar de Kaldi gelopen in Den Bosch en naast 2 mooie glazen dubbelwandige espresso shot glazen gescoord ook even de machines daar bekeken. Hij had een domobar, ECM ... en nog wat staan (ben momenteel niet thuis en thuis ligt alles opgeschreven), lang verhaal kort: ik heb koffie gezet met een dual boiler en een HX, en na alle uitleg heb ik de werking van de machines en de E61 groep en HX en DB etc. nu goed in mijn hoofd zitten Conclusie: waarschijnlijk ga ik voor een HX machine, want je moet idd toch altijd flushen wat je ook hebt (en dan heb je meteen ook verser water in de leiding zitten). Het aanbod in HX is ook veel groter.Spironski schreef:Maar met een HX is prima koffie te zetten. Je moet hoe dan ook flushen, ook met een DB, daar ontkom je bijna niet aan. Kan je het niet ergens uitproberen, misschien stel je je d'r wel veel teveel van voor?
bedankt weer voor de reakties, altijd welkom!
10En dat geldt zéker voor 2-de hands! DB's worden nog zelden aangeboden.Het aanbod in HX is ook veel groter.