Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

21
De Braziliaanse van Dutch barista heb ik al eens gehad in de Jura, lekker.
Bij Bjorn ook vaker de masterblend no1 besteld. Een topper in de Jura.
Beide staan op de lijst om binnenkort te bestellen. Ik wil wel eer mijn te grote huidige voorraad opmaken.
Van Giraffecoffee heb ik nog nooit iets besteld, wel al de url opgeslagen.
Bedankt voor het sturen in de juiste richting. Ik had echt geen idee waar te beginnen met bonen.
Selecteren doe ik vaak op smaaktinten als caramel, chocolade, honing. Alleen kom ik dat nooit als dusdanig tegen.
Zal aan mij liggen, hebbik met Whisky ook.

22
Ben toch nog wel aan het goochelen.
Espresso leker, meestal, in begin roomig maar de laatst cc’s zijn wat zurig. Ong 30 cl.
Ik wil zeker niet alleen maar straffe espresso drinken, een lekkere ‘normale’ koffie tussendoor of bij het ontbijt heb ik hoog op de wensenlijst.
Americano of Lungo?
Het verschil is mij niet helemaal duidelijk, de één zegt dit, de andere dat.
Van Eric al begrepen dat de toegevoegde heet water iets afgekoeld moet zijn. Snap ik.
Maar waarom mijn koffie, verse bonen van Het Hoofdkwartier, niet lekker te krijgen is is mij niet duidelijk.
Doe ongeveer 16gr maalsel, 30 cl espresso, 30 cl water.

Iemand die ziet wat ik nu weer fout doe?

25
De bonen die je bij Espressodokter koopt zijn door mij gebrand en dat is "gewoon" onze huis melange.

Basis Brazilië, pulped natural yellow Bourbon
Fully washed Colombia (Huila excelso) en Kameroen (Bafmeng java) voor notige en heldere chocolade aromas
10% goede washed Guatemala robusta voor body en pit. Heel clean en zonder meer verdrongen naar de achtergrond, ik had recent nog een deelnemer van de Barista kampioenschappen die haast niet kon geloven dat er robusta in zit.

Deze blend is een echte allemans vriend en er is juist zeeeer makkelijk een degelijke comfort-food espresso mee te zetten.
Piet heeft een flinke doorloop in zijn koffie, dus deze is altijd vers en de precieze brand datum staat op zijn bulk verpakking.

Beschrijf eens goed wat de problemen zijn want ik durf in dit geval heel zeker te zeggen dat het haast niet aan de bonen kan liggen.

-Hoe smaakt het water uit de machine? Schoon & fris?
-Hoe is het met temperatuur? Te hoog of vooral te laag kunnen voor ronduit smerige resultaten zorgen...
-Hoe kun je omschrijven wat je precies niet lekker vind aan de koffie? Gezien je uit de buurt komt kan ik je ook eens van wat andere koffiesoorten voorzien maar nogmaals, Piet zijn huisblend is echt een allemansvriend.

27
R-Know schreef: ma 08 okt 2018, 17:00 Ik wil zeker niet alleen maar straffe espresso drinken, een lekkere ‘normale’ koffie tussendoor of bij het ontbijt heb ik hoog op de wensenlijst.
Americano of Lungo?
Lungo is sowieso waardeloos. Je hebt gruwelijke overextractie, moet je maler telkens afstellen en verspilt hiermee enorm veel bonen. Een Americano is de enige juiste manier om de sterkte wat af te zwakken. Je hebt een espressomachine en die is gemaakt voor........espresso ;) . Een gewone koffie is in principe een filterkoffie.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

29
Pti schreef: ma 08 okt 2018, 18:00 De bonen die je bij Espressodokter koopt zijn door mij gebrand en dat is "gewoon" onze huis melange.

Basis Brazilië, pulped natural yellow Bourbon
Fully washed Colombia (Huila excelso) en Kameroen (Bafmeng java) voor notige en heldere chocolade aromas
10% goede washed Guatemala robusta voor body en pit. Heel clean en zonder meer verdrongen naar de achtergrond, ik had recent nog een deelnemer van de Barista kampioenschappen die haast niet kon geloven dat er robusta in zit.

Deze blend is een echte allemans vriend en er is juist zeeeer makkelijk een degelijke comfort-food espresso mee te zetten.
Piet heeft een flinke doorloop in zijn koffie, dus deze is altijd vers en de precieze brand datum staat op zijn bulk verpakking.

Beschrijf eens goed wat de problemen zijn want ik durf in dit geval heel zeker te zeggen dat het haast niet aan de bonen kan liggen.

-Hoe smaakt het water uit de machine? Schoon & fris?
-Hoe is het met temperatuur? Te hoog of vooral te laag kunnen voor ronduit smerige resultaten zorgen...
-Hoe kun je omschrijven wat je precies niet lekker vind aan de koffie? Gezien je uit de buurt komt kan ik je ook eens van wat andere koffiesoorten voorzien maar nogmaals, Piet zijn huisblend is echt een allemansvriend.

Dank je voor de info. Altijd leuk en ook leerzaam.
Het water uit de machine is uit de tap prima fris en warm water.
Uit de zeef pas na backflushen. Doe ik direct na het maken van een espresso en bij aanvang en als ik klaar ben.
Met poeder doe ik dit een keer in de week/2 weken.
Geeft geen beter resultaat.
Temperatuur weet ik niet. Ik ga er van uit dat Piet deze optimaal heeft ingesteld. Ik heb de machine ong 4 weken geleden bij hem gekocht met garantie. Hier heb ik alle vertrouwen in. De bonen waren zeer recent geleverd, ook hier heb ik geen twijfel alleen in combinatie met mijn barista onvaardigheden, maler en Giotto gaat het niet lekker.
De smaak van de espresso is (meestal) prima, het gaat nu puur om een 'slappere' variant.
een 50/50 verhouding smaakt mij niet. Waarom niet? Smaak? kan ik eigenlijk niet omschrijven.

Ik ga nu even vloeken in de kerk; Uit de Jura Z5 krijg ik met dezelfde bonen een lekker kopje koffie.

30
Erik82 schreef: ma 08 okt 2018, 19:49
R-Know schreef: ma 08 okt 2018, 17:00 Ik wil zeker niet alleen maar straffe espresso drinken, een lekkere ‘normale’ koffie tussendoor of bij het ontbijt heb ik hoog op de wensenlijst.
Americano of Lungo?
Lungo is sowieso waardeloos. Je hebt gruwelijke overextractie, moet je maler telkens afstellen en verspilt hiermee enorm veel bonen. Een Americano is de enige juiste manier om de sterkte wat af te zwakken. Je hebt een espressomachine en die is gemaakt voor........espresso ;) . Een gewone koffie is in principe een filterkoffie.
Voor een deel snap ik je wel maar het moet toch ook mogelijk zijn een lekkere slappere variant te brouwen?