Re: warmtewisselaar of dual boiler (met pid?)

11
Hoi misschien kan ik hier wat toevoegen - als leek :lol: - maar na diverse machines te hebben bekeken zijn we voor een Expobar Lever (of Leva) gegaan. Niet zozeer om de E61 (duurt alleen maar langer voordat het zaakje warm is...) maar meer voor de knoppen die gewoon op de goede plek zitten - vergeleken met Bezzera, die viel daarom af. De Expobar Pulser, ja dat was een te grote stap in zeg maar mindere kwaliteit. En voor mij was dit maximaal, gezien budget.

14
Ik neem de brewtus zeker in overweging, maar ik wil ook voor een stuk afwerking en design gaan. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat een HX machine precies doet wat ik wil. (stabiele temperatuur) Ik denk niet als ik eenmaal een temperatuur op de brewtus heb ingesteld dat ik deze vaak zal veranderen..

Momenteel ben ik ook erg gecharmeerd van de Vibiemme Domobar Super RVS. Kunnen jullie mij vertellen of deze nog temperatuur stabieler is met een boiler van 2,7 liter t.o.v. de 1,8 liter boiler van de Giotto? Nadeel zal zijn dat deze nog langer moet opwarmen (kan ik oplossen met een timer natuurlijk)

Ook heb ik ergens gelezen dat het -in en eruit halen van de lekbak bij de giotto wat lastig kan zijn. (hendel in de weg) Heeft iemand een giotto en kan die wat erover vertellen? Bedankt :D

Ik ga vanmiddag weer espresso apparaten bekijken in een winkel, helaas hebben zij niet alle apparaten die ik zou willen zien, maar wel de Giotto. Doe ik vanavond verslag over, moet er nu voor vertrekken ;)

Groeten!

15
Haha, je gaat helemaal los hè? Hier een review van de Domo Super.

Is het niets geworden met die Millenium? Bedenk je wel dat ook de beste machine van slechte bonen geen lekkere koffie kan maken. En als ik zie hoeveel beregoeie koffie je kan kopen voor het prijsverschil tussen zo'n nieuwe Domo Super en die 2-de hands Millenium.....
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Spironski schreef:Haha, je gaat helemaal los hè? Hier een review van de Domo Super.

Is het niets geworden met die Millenium? Bedenk je wel dat ook de beste machine van slechte bonen geen lekkere koffie kan maken. En als ik zie hoeveel beregoeie koffie je kan kopen voor het prijsverschil tussen zo'n nieuwe Domo Super en die 2-de hands Millenium.....
Haha dat klopt! Qua millenium was ik de tweede gegadigde, en ik had hem al de vraagprijs overboden. Ondanks dat was deze dus voor mijn neus weg. Maar hij moest er wel errug snel vanaf kreeg ik het idee ;) Het was mooi geweest om met deze machine te beginnen, als ik dan persé toch een nieuwe wil dan had ik deze makkelijk met winst kunnen doorverkopen, ik zou hier altijd de tijd voor nemen tot er een goed bod komt..

Ik overweeg dus ook een nieuwe, en dan wil ik er 1 kopen die voor mijn gevoel 10 jaar of misschien langer mee kan, en moet qua capaciteit en gebruiksgemak op ingesteld zijn, en dan moet ie ook nog een klein beetje mooi zijn ;) Ik vermoedt dat de domobar een beetje overkill is voor mijn behoefte, maar het is ook maar 150 euro verschil met een giotto, op bedragen rond 1500 euro wil ik dat niet zomaar wegschrijven.. Vanavond verslagje en waar ik geweest ben.. ;)

17
koffie-infuus schreef:Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat een HX machine precies doet wat ik wil. (stabiele temperatuur)
Snap ik niet. De temperatuurbeheersing is van een HX juist het moelijkst. Het is in feite een dynamisch systeem en je wil voor het zetten van koffie een constante temperatuur. Vandaar dat je moet "temperatuur-surfen". Maar met de Erics E61 thermometer wordt het wel zichtbaar waar je op de temperatuurgolf zit en wanneer je op je surfboard moet gaan staan. :)

Ik geef de voorkeur aan een dual boiler: Twee losse systemen die elkaar niet beinvloeden en dan nog gecontroleerd worden door een PID. Die techniek toch van tegenwoordig.....!
Micra&Ultra

18
Ben ik het toch niet helemáál mee eens. Een goed ontworpen E61 is zeer stabiel, en je hoeft daarmee, na langere tijd stilstand, slechts de HX te spoelen.

Probleem kan zijn dat veel kleinere E61 machines te heet lopen, de broeikop wordt dan teveel opgewarmd. Naast je HX spoelen, moet je dan inderdaad ook de kop wat afkoelen.

Ik moet zeggen dat ik na het installeren van een flowrestricor geen last meer heb van een te hete broeikop en de Erics thermometer maakt het verder af met inzichtelijkheid.

Maar voor mensen met twee linkerhanden en een espressomachiene-deficiëntie is een DB zonder meer handiger ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder