Re: warmtewisselaar of dual boiler (met pid?)

22
Ik heb begrepen dat het voordeel van een dual boiler is, dat het makkelijker is om de temperatuur te wijzigen. En dat dit eigenlijk alleen weleens gedaan wordt bij sommige koffiebonensoorten. Dan maak je eigenlijk van de temperatuur een extra variabele om mee te spelen in het hele proces. Er zijn al behoorlijk wat variabelen die van invloed zijn op het espresso zetten, de vraag is of je dit er ook bij wil doen..

Anyway... Ik ben vanmiddag bij Van Pommeren in Utrecht geweest, om eens hun verhalen te horen en omdat ze daar de Rocket Giotto premium plus hebben staan. Ik ben erg goed geholpen door Sebastiaan, een naam die jullie wel bekend is. Sebastiaan heeft uitgebreid de tijd genomen om mijn vragen te beantwoorden. Naar mijn wensen en vragen werd goed geluisterd en dit stelde Sebastiaan ook centraal, keurig! Hun machines die in mijn interessegebied liggen besproken; voor mij was dat Izzo, Expobar en Rocket. :mrgreen: De Izzo's spraken mij aan daar de techniek misschien nog wel een tandje robuuster is dan de Giotto, ook de stille rotatiepomp van de Alex II is een plus. Neemt niet weg dat deze 300 euro duurder is dan de Giotto. En hier is voor mij het omslagpunt. Ik denk dat 1500 een mooi bedrag is voor een goede techniek, bij diverse machines. En de Giotto wint overigens met vlag en wimpel qua design bij mij. Wat een strakke zeer nette afwerking. De Expobars vallen eerlijk gezegd mij erg tegen qua afwerking. Maar misschien is dat juist charme waar een grote groep mensen zich door aangetrokken voelen.
Overigens zette Sebastiaan een fantastische espresso op de Izzo Alex Duetto voor mij. Een dual boiler trouwens met een aardig prijskaartje ;)

Nu maar eens een dagje laten inwerken allemaal ;)
Laatst gewijzigd door koffie-infuus op wo 15 jul 2009, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

25
Beste Niels,

Ik was nr. 3..... betreft de millenium.. Ben al een tijdje aan het rondneuzen en kijk nu ook naar de expobar, maar mijn oog is ook gevallen op de B.F.C. Levetta. Ik weet nog niet of de dualboiler daadwerkelijk doet wat ze beloofd. Zal het makkelijker maken, maar het oog wil ook wat. Ik kom de Levetta alleen zelden tegen. Heeft iemand anders nuttige info? Heb nu een rancillio lucy tijdens werk.... en dat is echt werken wil daar een heerlijk bakkie uitkomen....
San Remo Capri 1 groep/Quamar t48
Ponte Vecchio Export/Fiorenzato t-80

27
Of zusje.... Ik heb niet vreselijk veel ruimte voor de machine en deze is erg compact. Dat de boiler aan de kleine kant is heb ik ook ergens anders al gelezen, maar de link die jij gaf was toch wel erg positief! Geeft een grotere boiler per definitie dan een grotere stabiliteit in temperatuur? Als je de expobar lever daartegenover zet dan heb je toch gua techniek bijna dezelfde machines. Expobar heeft alleen een grotere ketel. Ik wil graag een espresso uit de levetta zien en deexpobar zien werken. De expobar kan je in utrecht op meerder plekken bekijken, maar de levetta wordt wat moeilijker, enig idee?
San Remo Capri 1 groep/Quamar t48
Ponte Vecchio Export/Fiorenzato t-80

29
Ik heb begrepen dat het voordeel van een dual boiler is, dat het makkelijker is om de temperatuur te wijzigen. En dat dit eigenlijk alleen weleens gedaan wordt bij sommige koffiebonensoorten. Dan maak je eigenlijk van de temperatuur een extra variabele om mee te spelen in het hele proces. Er zijn al behoorlijk wat variabelen die van invloed zijn op het espresso zetten, de vraag is of je dit er ook bij wil doen..
Het is maar net hoe je het bekijkt. Bij een DB verzet je de PID om tot een andere temperatuur te komen en na een tijdje zal die andere temp dan ook uit je machine komen. Bij een HX flush je langer of korter om tot een andere temp te komen, en die komt er dan ook meteen uit. Dus op een bepaalde manier is het juist makkelijker om met een HX te variëren. Je zit dan echter wel in het gevorderden-klasje. Maar met de Erics Thermometer is het een koud kunstje.

De zet temperatuur is één van de belangrijkste zaken waarmee je de smaak kan beïnvloeden (en dus ook verprutsen). Er zijn mensen die beweren dat ze 1C verschil in zet temperatuur terug kunnen proeven. Zo ver ben ik nog niet. Maar eigenlijk is temperatuur een variabele die altijd mee zal doen, of je wil of niet.
Het is dus niet zo dat je alleen varieert bij bepaalde koffiesoorten, de temperatuur zal elke boon beïnvloeden.
Zwaarder gebrande bonen zullen het b.v. wat beter doen met een iets lagere temp. en lichter gebrande juist vaak met een iets hogere temp.. En als ik voor een cappuccino zet ben ik geneigd de zet temperatuur iets hoger te nemen zodat de pittiger smaakjes wat meer naar voren komen. Dit allemaal dus onafhankelijk van wat voor type boon ik gebruik.

Je zit dan wel ver in espresso-smaakjes-land, en "anders" is natuurlijk niet meteen synoniem aan "beter". Het zou voor mij in elk geval geen argument zijn om de Giotto te verkiezen boven de Duetto. In tegendeel, voor die €300 verschil wist ik het wel! (en als ik dit zie wist ik het helemaal zeker)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

30
Ik ontdek nog een ander nadeel van een dual boiler: je water is ouder. Het water in de container kun je elke keer verversen als je koffie gaat zetten. (in mijn geval knal ik de machine aan rondom 18:00 uur als ik thuis kom, ververs het water, en vanaf 19:00 na het eten wordt het espressootjes drinken)

Met een dual boiler moet je dus een behoorlijke doorflow hebben middels veel koffie zetten of veel flushen om het water vers te houden. Die link trouwens van jou, interessant natuurlijk, maar dat is ook een dual boiler.

Groet!