Maar... ik ben voornemens mijn leven te beteren. Met het overlijden van de bonenmartelaar moet er een fatsoenlijke maler komen. En gelijk ook maar een espressomachine als het even kan. Ik verzuip een beetje in de enorme zee van beschikbare informatie en heb bij gebrek aan ervaring wat hulp nodig bij de keuze.
Er worden hier zo’n 4-8 kopjes koffie gedronken waarvan vooral cappuccino en espresso. Het oorspronkelijke totale budget was 500 euro, maar… ik ben al overtuigd dat ik het daar niet mee ga redden. Beter wat meer uitgeven voor iets waar ik met meer plezier en gemak jaren van kan genieten. Ik hoop dat dat lukt voor zeg 750-1000 euro, maar ik heb op dat punt al mijn twijfels. Meer, is er evt wel, maar kan ik (op dit moment) voor mijzelf (nog) niet verantwoorden.
Maler
Het is mij duidelijk geworden dat de maler belangrijker is dan de machine, dus om daarmee te beginnen. Eisen zijn in beginsel denk ik eenvoudig: Het moet goed malen, dat hoef ik jullie natuurlijk niet uit te leggen. Ik twijfel verder over wel of geen timer. En ik twijfel over wel of geen doser, maar neig naar grind on demand. Over timer en doser lees ik wisselende meningen, dat maakt het voor mij lastig te bepalen wat ik zelf prettig zal vinden. Verder hebben we heel beperkt ruimte in de keuken, dus iets kleins heeft de voorkeur. Qua budget ben ik even uitgegaan van zo’n 300 euro.
Zelf kwam ik op de volgende shortlist:
- Bezzera BB005 (met of zonder timer)
- Macap M2M (of M2D met timer)
- Eureka mignon advanced V2
- Tweedehands Mazzer Super Jolly
- Tweedehands Compak K3
Machine
Omdat er hier redelijk wat cappuccino gedronken wordt zou ik zeggen dat ik het beste voor een HX of dubbele boiler kan gaan. Dubbele boiler ligt vrijwel zeker boven budget, HX nieuw waarschijnlijk ook, single boiler is wel betaalbaar maar lijkt mij niet handig. Als ik niet boven de 1000 euro totaal uit wil komen is 700 euro voor de machine wel zo’n beetje het maximale. (Ik sluit niet met 100% zekerheid uit dat ik hier op terug moet komen)
Waar ik nu een beetje op uitkom:
- Gaggia Classic (nieuw €350)
- Rancillio Silvia (nieuw €599)
- Bezerra hobby (nieuw €575)
- ECM Giotto gereviseerd met een half jaar garantie (€600)
- Expobar leva-lever, 1 jaar oud met 1 jaar garantie. (€749)
- Ik vond de manual machines ook erg interessant. Ik vraag me af of ik daar met nul ervaring wel aan moet beginnen, maar ergens sprak het me wel aan.
Oh ja, dat ik op zoek moet naar betere bonen is puntje nummer 1, maar dat gaan we doen wanneer er een goede maler is. Zonde om al die mooie boontjes te verpesten.
Kortom, (En bedankt dat je je door dit lange verhaal hebt geworsteld ) Ik heb wat feedback nodig. Wat zou jullie advies zijn?