Help een koffiebarbaar op weg

1
Ik ben Erik, 38 jaren oud, woonachtig in Rhenen en papa van een klein koffieverslaafde in de dop (die roept met haar 2,5 jaar al: papa, mag ik koffie) :shock: . Op dit moment mishandel ik mijn (te oude, supermarkt)bonen nog in zo’n goedkoop molentje met messen :twisted: voor ik er met een mokkapotje koffie van probeer te maken. Dit zijn natuurlijk geen heel goede koffiegewoontes, dus noem mij rustig een koffiebarbaar. :oops:

Maar... ik ben voornemens mijn leven te beteren. Met het overlijden van de bonenmartelaar moet er een fatsoenlijke maler komen. En gelijk ook maar een espressomachine als het even kan. Ik verzuip een beetje in de enorme zee van beschikbare informatie en heb bij gebrek aan ervaring wat hulp nodig bij de keuze.

Er worden hier zo’n 4-8 kopjes koffie gedronken waarvan vooral cappuccino en espresso. Het oorspronkelijke totale budget was 500 euro, maar… ik ben al overtuigd dat ik het daar niet mee ga redden. Beter wat meer uitgeven voor iets waar ik met meer plezier en gemak jaren van kan genieten. Ik hoop dat dat lukt voor zeg 750-1000 euro, maar ik heb op dat punt al mijn twijfels. Meer, is er evt wel, maar kan ik (op dit moment) voor mijzelf (nog) niet verantwoorden.

Maler
Het is mij duidelijk geworden dat de maler belangrijker is dan de machine, dus om daarmee te beginnen. Eisen zijn in beginsel denk ik eenvoudig: Het moet goed malen, dat hoef ik jullie natuurlijk niet uit te leggen. Ik twijfel verder over wel of geen timer. En ik twijfel over wel of geen doser, maar neig naar grind on demand. Over timer en doser lees ik wisselende meningen, dat maakt het voor mij lastig te bepalen wat ik zelf prettig zal vinden. Verder hebben we heel beperkt ruimte in de keuken, dus iets kleins heeft de voorkeur. Qua budget ben ik even uitgegaan van zo’n 300 euro.

Zelf kwam ik op de volgende shortlist:
  • Bezzera BB005 (met of zonder timer)
  • Macap M2M (of M2D met timer)
  • Eureka mignon advanced V2
  • Tweedehands Mazzer Super Jolly
  • Tweedehands Compak K3
De Super Jolly zal de beste uit het rijtje zijn, maar ik denk dat het toch echt te groot gaat worden in onze kleine keuken. (Of in de woorden van mijn vrouw: wat een monsterlijk groot en lelijk ding). Wat van de rest het beste alternatief is, weet ik niet. Hoeveel verschil ga ik merken tussen de een of de ander? Ik weet dat een goede maler tweedehands nog best prima kan zijn (evt met nieuwe maalschijven), maar dan alleen van een betrouwbare verkoper en dat vind ik wat lastig in te schatten. Ik neig daarom toch meer naar nieuw.


Machine
Omdat er hier redelijk wat cappuccino gedronken wordt zou ik zeggen dat ik het beste voor een HX of dubbele boiler kan gaan. Dubbele boiler ligt vrijwel zeker boven budget, HX nieuw waarschijnlijk ook, single boiler is wel betaalbaar maar lijkt mij niet handig. Als ik niet boven de 1000 euro totaal uit wil komen is 700 euro voor de machine wel zo’n beetje het maximale. (Ik sluit niet met 100% zekerheid uit dat ik hier op terug moet komen)

Waar ik nu een beetje op uitkom:
  • Gaggia Classic (nieuw €350)
  • Rancillio Silvia (nieuw €599)
  • Bezerra hobby (nieuw €575)
  • ECM Giotto gereviseerd met een half jaar garantie (€600)
  • Expobar leva-lever, 1 jaar oud met 1 jaar garantie. (€749)
  • Ik vond de manual machines ook erg interessant. Ik vraag me af of ik daar met nul ervaring wel aan moet beginnen, maar ergens sprak het me wel aan.
Mijn gevoel gaat het meeste uit naar de Giotto. HX boiler, E61 groep en denk ik voor het geld veel machine, maar het is wel een oudere machine (hoe oud moet ik nog navragen). De Expobar is met een jaar waarschijnlijk jonger, maar ik weet niet of dat een betere keuze zou zijn? Hij wel wel weer duurder. De Gaggia is heel betaalbaar, maar ik twijfel of ik me niet ga irriteren aan het schakelen tussen brouwen en stomen. Hetzelfde geldt voor de Silvia en de Hobby, maar die kosten dan ook nog eens meer. Ik ben een beetje bang dat ik snel toch iets beters wil. Ik ken mezelf een beetje en als ik het goed begrijp zou het met machines als de Giotto en Leva-Lever ook makkelijker werken zijn? Ik heb me ondertussen een ongeluk gelezen, maar het gebrek aan ervaring maakt het moeilijk een goede keuze te maken. En misschien zijn er nog wel slimmere alternatieven?

Oh ja, dat ik op zoek moet naar betere bonen is puntje nummer 1, maar dat gaan we doen wanneer er een goede maler is. Zonde om al die mooie boontjes te verpesten. :D

Kortom, (En bedankt dat je je door dit lange verhaal hebt geworsteld ;) ) Ik heb wat feedback nodig. Wat zou jullie advies zijn?
Laatst gewijzigd door ErikS op vr 26 okt 2018, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Help een koffiebarbaar op weg

3
HanR heeft toch net een nette Expobar te koop staan voor 700 euro. Zou dat niets zijn voor je? Volgens mij voldoet dat aan al je wensen. Bovendien is hij onder handen genomen door een hier respecterend lid.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Re: Help een koffiebarbaar op weg

4
ErikS schreef:De Gaggia is heel betaalbaar, maar ik twijfel of ik me niet ga irriteren aan het schakelen tussen brouwen en stomen. Hetzelfde geldt voor de Silvia en de Hobby, maar die kosten dan ook nog eens meer.
Als je verwacht veel melk-drankjes te gaan maken zou ik zeker niet voor een Silvia of een Gaggia gaan. Heb zelf een Silvia gehad, en is voor espresso echt prima. Qua stomen an sich ook best goed. Echter het wisselen tussen stoom en espresso met de enkele boiler is verre van ideaal. Zeker als je meerdere drankjes na elkaar maakt.

Als ik jou was zou ik dus zeker focussen op een HX of Dual Boiler.

Qua budget kom je dan al snel uit op tweedehands. Ik zou oppassen met Marktplaats, machines kunnen van buiten prima eruit zien, en van binnen vol zitten met kalk, oude pakkingen, etc. Als je dit moet laten reviseren loopt dit best snel in de papieren.

Als je de eerder genoemde machine van bijvoorbeeld HanR van dit forum over zou nemen weet je dat je een hele nette machine koopt.

Re: Help een koffiebarbaar op weg

5
Dat is zeker een mooie machine. De shortlist is daarmee beperkt tot de expobar brewtus III van HanR of de expobar leva die CasaBarrista tweedehands heeft staan. Als ik het goed begrijp eigenlijk dezelfde machines met als belangrijkste verschil een dubbele boiler of een HX boiler? De HX is in dit geval wat duurder in aanschaf, maar zou denk ik wat energiezuiniger zijn? Of zijn er andere belangrijke verschillen? Het verschil in prijs in namelijk te verwaarlozen.

Help een koffiebarbaar op weg

6
Ik heb zelf nooit een DB gebruikt, dus kan niet heel veel zeggen over de verschillen. Het lijkt mij dat er ook een groot verschil zit in het gebruik, bij een HX moet je namelijk enige tijd spoelen / flushen om het “oververhitte” water uit de HX kwijt te raken, en de groep weer op de juiste temperatuur te brengen. Dit vergt enige oefening, en is een extra handeling / variabele, die sommige mensen liever willen uitsluiten door bijv. het gebruik van een DB.

Er is ook al veel over geschreven:

https://www.google.nl/search?hl=nl-nl&i ... ble+boiler

Re: Help een koffiebarbaar op weg

7
Bij een Expobar met dubbele boiler moet je ook even flushen. Niet om af te koelen, maar just om de temperatuur van de kop iets te verhogen. Routine is anders, maar met beide is prima espresso te zetten. Verschil in energieverbruik ga je in de praktijk amper merken lijkt. Zou voor mij geen argument zijn. Ik vond het uiterlijk en de afwerking van een Expobar minder dan van een Rocket/Bezzera/ECM en heb er daarom geen genomen, maar prijs/kwaliteit zijn ze wel erg goed.

Als je niet gaat single dosen zou ik zelf altijd een maler met timer nemen. Ik heb nu even tijdelijk een BB005 staan zonder timer en dan blijft het altijd een beetje mikken en wegen. Met een paar kopjes per dag zou ik zelf ook geen doser nemen. Komt er wel lekker klontvrij uit, maar je hebt wel regelmatig oud maalsel. Met een grind on demand maler is het altijd vers (minus de rententie, ook genoeg over geschreven).
dus...

Re: Help een koffiebarbaar op weg

8
Marcje schreef: za 27 okt 2018, 14:45 Als je niet gaat single dosen zou ik zelf altijd een maler met timer nemen. Ik heb nu even tijdelijk een BB005 staan zonder timer en dan blijft het altijd een beetje mikken en wegen. Met een paar kopjes per dag zou ik zelf ook geen doser nemen. Komt er wel lekker klontvrij uit, maar je hebt wel regelmatig oud maalsel. Met een grind on demand maler is het altijd vers (minus de rententie, ook genoeg over geschreven).
Hier ga je de mist in. Met een grind on demand heb je namelijk altijd retentie doordat je niet bij de maalweg kunt en dat is dus niet vers. Bij een dosermaler haal je gewoon de autofill los en kun je singledosen en alles leeg vegen omdat het open is en heb je juist geen retentie. Je hoeft die doser namelijk helemaal niet vol te malen zoals in de horeca. Juist daardoor is een dosermaler bij uitstek geschikt voor singledosen en minimale retentie. Daarnaast kun je in de Super Jolly SSP schijven zetten en presteert deze als een maler van 2000 euro en valt er wat maalsel betreft weinig meer te upgraden.

Het is wel iets meer gedoe maar als je het eenmaal gewend bent valt het reuze mee. De Super Jolly zal wel verreweg het beste maalsel geven van de genoemde malers.

Qua machine is de Expobar erg mooi. Ze zijn minder goed afgewerkt dan bijvoorbeeld een Rocket maar ook aanzienlijk goedkoper en dus veel waar voor je geld.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Help een koffiebarbaar op weg

9
DB of HX ben ik nog niet helemaal uit, geloof dat ik op dit moment niet echt een voorkeur heb. Het heeft beide zn voor en nadelen als ik het zo lees. Ik twijfel nog even door. :)

Hoewel ik overtuigd ben over de kwaliteiten van een super jolly... Ik heb toch de afmetingen eens opgezocht. De 61 cm hoog is met een kleinere hopper nog wel op te lossen. De footprint van 24 bij 42 cm :shock: .... :shock: dan hou ik geen plek meer over voor de machine. Daar moet ik dus toch nog eens op puzzelen