Erik82 schreef: za 27 okt 2018, 14:52
Hier ga je de mist in. Met een grind on demand heb je namelijk altijd retentie doordat je niet bij de maalweg kunt en dat is dus niet vers. Bij een dosermaler haal je gewoon de autofill los en kun je singledosen en alles leeg vegen omdat het open is en heb je juist geen retentie. Je hoeft die doser namelijk helemaal niet vol te malen zoals in de horeca. Juist daardoor is een dosermaler bij uitstek geschikt voor singledosen en minimale retentie. Daarnaast kun je in de Super Jolly SSP schijven zetten en presteert deze als een maler van 2000 euro en valt er wat maalsel betreft weinig meer te upgraden.
Het is wel iets meer gedoe maar als je het eenmaal gewend bent valt het reuze mee. De Super Jolly zal wel verreweg het beste maalsel geven van de genoemde malers.
Qua machine is de Expobar erg mooi. Ze zijn minder goed afgewerkt dan bijvoorbeeld een Rocket maar ook aanzienlijk goedkoper en dus veel waar voor je geld.
Maar je hebt dan toch nog steeds maalsen tussen bijvoorbeeld de schijven? Ik bedoeld het ook meer in de context zoals ik denk dat ErikS een maler gaat gebruiken, dus portafilter vullen met maalsel en een kopje zetten. Ik nam even aan dat hij niet een 0 retentie ambitie heeft, en alles zoveel mogelijk leegborstelt. Maar dat is een aanname hè...!