@youneedstyle &
@Mats:
Verwarmingselementen hebben nogal eens last van lekkage. Als er gerelateerde symptomen zijn als: eerst aan en dan tijdens verwarmen, of alleen bij verwarmen, of op de verwarming gezet eerst goed en daarna toch weer niet, of een combinatie daarvan....Dan kun je er eigenlijk vergif op innemen.
Gezien het feit dat jullie de machines al een keer uit elkaar hebben gehaald en weer naar behoren in elkaar hebben gezet
volgt hier een truc die je uit kunt voeren. Kost verder niets dan een beetje moeite en weggooien kan daarna altijd nog. Haal het element er uit of zover de machine open maken tot je goed bij de aansluitingen kunt komen. Haal alle stekers er af en markeer ze zonodig. Elk element is afgesloten met een keramisch ringetje van minimaal 6mm hoog. Deze dient om de kruipweg van hoogspanning naar aarde groter dan 6mm te maken. Deze moet heel blijven anders moet de platte stekker eraf en dan later er weer op gesoldeerd of we moeten nog een truc uithalen..
Wrik dat ringetje los met een tang waarvan je de bekken bekleed hebt met plakband. Trek hem zoveel mogelijk naar de platte steker toe en zet vast met een ijzerdraadje ofzo. Als er een stukje van de verwarmingsbuis uitsteekt, kun je voorzichtig met de tang het stukje buis vervormen zodat het materiaal aan de binnenzijde vergruisd. Als het buisje niet uitsteekt kost het meer moeite. Gebruik dan kraspennen, platgeslagen spijkers en dergelijke om het eruit te peuteren. Meestal wit poeder wat er uit komt. Let op! Als het aansluitpennetje met de platte steker bewegingsruimte krijgt, ben je ver genoeg. Ga dan verder met de tweede. Zuig het gruis er uit met een stofzuiger. Een dikke kurk met een buisje of stijf slangetje erdoorheen omwikkelen met plakband tot ze in de stofzuigermond past doet wonderen.
Als je nu met een fohn of een brandertje het verwarmingselement heet stookt, verdamp je het erin zittende vocht. De clou is namelijk dat het vocht er wel in kan door het kleinste gaatje maar zeer moeilijk tot nooit er weer uit. Zolang de buitenmantel geen verbinding maakt met de kern kan je de zaak verwarmen tot het vocht gaat verdampen en een kruipweg vormt naar aarde, gevolg: kortsluiting tussen de buis van het element en de verwarmingsdraad. Door het verwijderen van de keramische lijm (daarom moet je het tot poeder vergruizen, is plusminus 5-10mm) aan de ingang, maak je de weg vrij voor de stoom om te ontsnappen. Daar dient deze hele aktie voor. Als je electrotechneut bent en in het bezit van een zware labvoeding, kan je het element ook verwarmen van binnenuit door er 24-30 volt op te zetten. Je hebt wel een Ampere of 6-8 nodig. Pas op! het element gaat wel gloeien, zorg dat de draden geen contact maken met de behuizing, dus in de gaten houden, zorgen dat er niet iets anders in de fik kan gaan en niet weglopen.
Als je er gevoegelijk van uit kunt gaan dat er niets meer te verdampen valt, kun je dat ook nog eens controleren door met een multimeter de weerstand te meten tussen een aansluitpunt en de elementbuis terwijl het zaakje nog heet is. Deze moet dus absoluut meer dan 0 Ohm zijn, anders nog even doorgaan met verwarmen. Nu dit gedaan is, moet de keramische lijm nog vervangen worden door blauwe siliconenkit die je in kleine tubes bij de automaterialenhandel zoals Brezan of Autowaard of otoshop kunt kopen om hittebestendige (vloeibare) pakkingen mee te maken. Kost gemiddeld €12.00.Kies de kleinste tube als de keuze hebt, want daar zit meestal een heel dun tuitje aan/bij. Prop het er zorgvuldig in en als je toevallig een dikke injectienaald voor handen hebt, helemaal geweldig. Maak het keramische ringetje los en druk het op de siliconenkit. Nu moet je geduld hebben. Niet eerder aanzetten tot je zeker weet dat de kit is uitgehard. Tijdens dit proces verwarmen is uit den boze! Spuit desnoods een beetje van dat spul in een dopje zodat je met 1 kant gesloten en 1 kant open een vergelijkbare situatie hebt. Is het dopje uitgehard? Koffie in je piston en brouwen maar.
Mocht het zo zijn, dat je de platte stekers er af hebt moeten halen, heb je dat voorzichtig gedaan zonder de kern rond te draaien. Anders kan de verwarmingsdraad binnen in het element afbreken. Koop nu een rijtje kroonsteentjes waar die pen in past, dat is waarschijnlijk een grotere kroonsteen dan je gewend bent. Hebben ze keramische kroonstenen? Helemaal perfect, anders moet het plastic er af knippen met een zijkniptang. Met wat overblijft, kun je de draden weer aan het element vastschroeven.
Succes en laat eens horen wie dit klusje aandurft....
, Boy