Re: Fiorenzato T80 - Maalinsteller zit muurvast (opgelost!)

19
Even verder op deze vraagstaart: net zo een oude horeca molen in huis gehaald, dezelfde Fiorenzato T80 in het zwart, maar gelabeld merk 'Wega'. Type plaatje zegt wel Fiorenzato T80.
Gelijkaardig probleem met openen van de molen om aan de maalschijven te geraken.
De afregeling werkte nog wel om te malen (van zeer grof tot espresso kwaliteit en fijnder). Hij draaide in totaal iets meer dan 360°. En je kan hem zo vast draaien dat de motor blokkeert. Maar verder losdraaien ging niet.
Hier is het opgelost met geduld, WD40 en een beetje handkracht (dat laatst beperkt want het zijn handen wiens grootste fysieke taak bestaat uit typen). Tussendoor even geprobeerd met een schroevendraaien, maar dat kostte me een tandje op de draaischijf: daar ben ik snel mee gestopt. Dat is dus niet aan te raden en droeg niet bij tot een oplossing.
Oplossings procedure: Zo los draaien als je kan (dus richting coarser). WD40 spuiten onder de draaischijf waar de bovenste maalschijfhouder lijkt omhoog te komen. Eventueel de regeling wat een en weer draaien zodat de WD40 dieper in kan dringen (zie verder*). Meerdere uren wachten: opnieuw proberen of je hem verder los kan draaien. Eventueel terug wat heen en weer draaien, opnieuw WD40 spuiten...wachten... In kleine stappen (1-2-3 aanduidingen per keer, soms niets) kwam hij verder omhoog. Na 24 uur (en een 6 tal keren de procedure herhalen) haalde ik een extra 360 graden en toen kon ik hem helemaal verder los draaien. Al bleef het relatief stroef draaien.

Nog eens bedankt voor diegene die de vraagstaart startte en zijn wedervaren bracht. Hier was het een inspiratie.

* Het probleem lijkt dat de draad van de maalschijfhouder voorbij de draad van de machine gaat in de maalkamer. Hierdoor komt er constant wat koffie op de onderste draad van de maalschijfhouder. Die koffie (ik vermoed vooral de vetten in de koffie) blijft achter en vormt een harde smurrie over meerdere jaren. Die voorkomt dat je de maalschijfhouder eruit kan draaien. Je kan binnen werkingsgebied dus wel aan de instelschrijf draaien. Maar als je hem eruit draait, komt de bevuilde draad in de draad van de machine en blokkeert. Zolang dat er voldoende harde smurrie zit om de draad van de maalschijfhouder komt die er niet uit. De WD40 lijkt net genoeg de smurrie zacht te maken opdat die zijn weerstand uiteinde opgeeft. Een beter ontwerp zou zijn dat de draad van de bovenste maalschijfhouder nooit in aanraking kan komen met de koffie. Al zal gewoon eens per jaar de maalkamer eens per jaar openen en even de draad van machine en maalschijfhouder proper maken het hele probleem ook wel voorkomen...

Walter