Re: Brandmeesters Equîto 100% biologisch EKO gecertificeerd

11
Hmm, ik zou zeggen: ze waren vers! Eigenlijk zoals ze zouden moeten zijn dus. Ik vond ze zeker niet té-, of erg vers. Dan komt de crema bijna uit het kopje schuimen en dat was nu niet het geval. Ik schat ze toch zeker twee á drie weken oud, dus zoveel ouder zouden ze ook weer niet moeten zijn. Ben wel benieuwd hoe lang ze nog goed blijven, ik heb nog wat liggen... :P
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Een kleine update:

Ik was vorige week op vakantie, en had besloten om het restant Equito dan maar grof te malen voor de caffetière en mee te nemen, het zou anders bij thuiskomst toch al wat oud zijn.
Ik moet zeggen dat het de lekkerste caffetière-koffie was die ik heb gehad! Natuurlijk was alle romigheid en concentratie van espresso weg, maar de rondheid en smaakvol-heid (lelijk woord!), was er nog steeds (zij het een stukje minder). Zelfs de chocolade was nog aanwezig. Eigenlijk was het gewoon best lekker! :D

Nu vind ik het een beetje een te dure koffie om in het vervolg in de caffetière te stoppen (volgens mij gebruik je op die manier ook meer koffie), maar ik vond het in elk geval een aangename verrassing, en je ziet ook maar weer dat kwaliteit zich niet laat verloochenen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
De afgelopen week ook de Equito geprobeerd. Ik zet de koffie met een volautomaat en drink voornamelijk lungo's.

Allereerst de koffie laten uitproberen door mijn vrouw, die de zak en de omschrijving die erop staat nog niet had gezien. Ik heb haar gezegd dat ik een andere koffie wilde proberen en dat ze dus "blind" mocht gaan proeven.

Haar reactie bij de eerste slok was precies wat ik verwachtte: "Mmmmmm, ik proef zoetigheid en chocolade!" Ze was meteen enthousiast en wilde meteen nog een kopje. Blijkbaar was de maalgraad meteen goed op standje 3. Uiteraard heb ik zelf ook vele kopjes geproefd en mijn mening is dat dit voor een lungo toch wel één van de betere koffies is die ik heb geproefd. Krachtig genoeg, een mooie volle smaak, zoetige tonen en een nasmaak die goed, maar niet te lang blijft hangen.

Voor een espresso vind ik de koffie niet krachtig genoeg (dan prefereer ik toch een koffie als de Simon Levelt Palermo of de Blanche Dael Ristretto), maar als cappuccino vonden we de Equito toch wel heel erg lekker. Blijkbaar een koffie die goed combineert met de melk.

Kortom, een koffie die heel veel mensen zal bekoren (ook m'n visite die geen kenners zijn, vonden dit een uitermate lekkere koffie). Een topper voor mensen met een volautomaat die vaak een lungo drinken en zeker ook een aanrader als basis voor de cappuccino. Ik ga binnenkort weer naar de plaatselijke Sissy Boy waar ze deze Equito ook verkopen.

Als lungo staat deze koffie in mijn favorietenlijstje bij de Blanche Dael 1878 en de Bristot Tiziano.

16
Hallo liefhebbers,

Gelukkig kon ik deze koffie ook nog proeven. Eerder al de Segundo van Brandmeester’s in huis gehad en deze beviel erg goed.

Ik bereid mijn koffie met een maler van La Scala (standje 1 – 2) en een B.F.C. Junior Plus, en drink hem als espresso (ik drink alle koffies zo, dus leek me de beste manier om te vergelijken en iets zinnig s te zeggen over deze koffie).

Al voor het openmaken van het pak valt de versheid (ventiel) op. De koffie ruikt super. Ook na het openmaken blijken de bonen heerlijk te ruiken en er mooi gelijk en vrij donker gebrand uit te zien. Dat belooft weer wat.

De crema is keurig. Mooi dik en vol van kleur. Nog steeds ruik je de krachtige aroma van de koffie. Deze komt dan ook sterk in de smaak terug. De koffie is enigszins chocoladerig (zoals die 90% cacao repen, en daarmee ook iets bitter), maar ook redelijk ‘earthy’ (op een plezierige manier!). Naar het zoete aspect moest ik zoeken, het is aanwezig, maar als een soort ondertoon.

Vooral de eerdergenoemde balans in deze koffie is goed. Ik vind hem krachtig, maar toch ook erg prettig om te drinken. Eigenlijk weet ik niet waar ik deze koffie mee moet vergelijken. De afdronk is heerlijk, mooi rond.

Jammer dat er niet iets meer achtergrond te vinden is over deze koffie; waar kom het vandaan bijvoorbeeld?

Kortom; een koffie met karakter!

PS. De chocolaatjes waren lekker; bedankt mister quality!

17
Beste Koffiepraters, deze actie is inmiddels ten einde en alle door Brandmeester's ter beschikking gestelde proefzakken zijn vergeven.

De eerste reviews waren wat mij betreft veelbelovend en overwegend meer dan positief. Het wordt erg gewaardeerd als het testpanel de review kracht bijzet met foto's, zodat we ook allemaal visueel kunnen meegenieten van jullie ervaringen.

Tot de volgende!

Jeroen

18
Okay, ik zal de volgende keer proberen om een fotootje bij te plaatsen, ik snap ook wel dat een forum deels een visueel medium is.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat een foto van een kopje koffie veel zou zeggen over de smaak er van. "Hé: een glaasje koffie met een laagje crema!" ? ;) Woorden zeggen hier toch meer dan een plaatje?

19
Spironski schreef:Okay, ik zal de volgende keer proberen om een fotootje bij te plaatsen, ik snap ook wel dat een forum deels een visueel medium is.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat een foto van een kopje koffie veel zou zeggen over de smaak er van. "Hé: een glaasje koffie met een laagje crema!" ? ;) Woorden zeggen hier toch meer dan een plaatje?
Ben het deels met je eens, maar zeg nou zelf. Het leesgenot wordt wel degelijk verhoogd door de reportage van bijvoorbeeld Original Andalucia of heb ik dat alleen maar? Al is het alleen maar om te zien welke tools er gebruikt worden...en of het stoompijpje wel schoon is ;)