Re: Beste mod van de laatste 8 jaar.

11
De gebruikers van de Bullet hebben een eigen forum. Daarop schreef iemand dat hij veel succes had met brandingen die hij net vóór de 1e (sic) krak loste. Nordic style noemde hij dat. De eerste dagen nog wat gras achtig, maar dan top. En er was veel belangstelling voor deze nordic roast in de omgeving. De term nordic roast en third wave worden vaak voor het zelfde gebruikt. Er klonk scepsis uit de reactie van forumleden. Wat bleek, de nordic roast werd in latte gebruikt. 5% koffie, 95% melk en afgetopt met een scheutje frambozen siroop. Mmmm !
Kort geleden was ik in Santa Fé. Daar was een winkel met wel 15 soorten Balsamico uit Modena. Je kon alles proeven en flesjes kopen. Een groot succes. Balsamico met aardbei aroma, balsamico met munt aroma, balsamico met Earl Grey aroma enzovoort. In een hoekje ook nog de balsamico puur. Balsamico is een hype in Santa Fé.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

14
Ik heb heel veel nordic roast gedronken. Tim Wendelboe vooral via abonnement en dan alleen voor filter, ook andere branders. Dan vind ik de subtiele en cleane en vaak complexe zoete smaak geweldig. Ongeëvenaard. Niet te vergelijken met de doorsnee filterkoffie. Niks bitter en geen enkel zuurtje te bekennen.

Voor espresso ben ik er net als jullie ook geen fan van. Als ik 250 gram voor espresso koop zijn er misschien 2 extracties best lekker...maar daarnaast niet echt mijn ding want de zuren komen inderdaad teveel naar voren als er iets niet goed gaat, wat dan door mij komt denk ik. Nu kan ik dat wel beter met pre infusie aansturen dan eerst met mijn pavoni, maar waarom zou ik dat doen. Als andere iets donkerder door mijzelf gebrande bonen gewoon lekker zijn en doorgaans redelijk eenvoudig goed extraheren.

De groene bonen die ze inkopen bij nordic approach zijn wel van andere klasse dan wat wij hier aangeboden krijgen en stervens duur. Daarnaast vaak gebrand op een loring die heel anders verhit dan de "normale" branders waardoor de ontwikkeling van de boon heel anders is, laat staan onze huis, tuin en keuken branders. En dan nog de jarenlange ervaring van de scandinaven met deze manier van branden.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

15
LS.,
Ik heb een tijdje geleden in Oslo zo'n lichte branding gedronken. Persoonlijk vond ik het erg veel van thee met een licht koffiesmaakje hebben. Met een beetje suiker vond ik het wel OK, maar ik geef absoluut de voorkeur aan een mooie espresso.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

16
turboyeast schreef: wo 25 dec 2019, 19:50 LS.,
Ik heb een tijdje geleden in Oslo zo'n lichte branding gedronken. Persoonlijk vond ik het erg veel van thee met een licht koffiesmaakje hebben. Met een beetje suiker vond ik het wel OK, maar ik geef absoluut de voorkeur aan een mooie espresso.
Cheers, TY
Ik denk ook dat de lichte brandingen ontstaan zijn doordat thee drinkers zich op de koffie gestort hebben.Mensen die niet van de typische koffiesmaak houden en bedacht hebben laten we het spul eens ongaar bakken. :mrgreen:
Ik dronk mujn eerste espresso ongeveer 40 jaar geleden.Wat de laatste 10 jaar in espressoshops wordt aangeboden doet me meestal de koude rillingen over de rug lopen.

17
Wat is erger of wat is lekkerder? Of maakt het niks uit en hoeven we niet te vergelijken?
Koffie met melk en suiker (cappuccino) of koffie die van zichzelf wat milder en zoet is zonder toevoegingen als melk en suiker?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

19
Marcje schreef: do 26 dec 2019, 10:31 Iedereen moet vooral drinken wat hij lekker vindt. Persoonlijke voorkeur en smaak worden nog wel eens verward met (gebrek aan) kennisniveau of verstand van zaken.
Ik gooi tegenwoordig vaak een wolkje opgeschuimde melk in de Espresso, lekker hoor!
Doe ik al 40 jaar.
Espresso en theelepel melkschuim is als tomaat en basilicum.
Of couscous en koriander.
Of koriander en komijn.
Lasagna en bechamelsaus.

20
Marcje schreef:Iedereen moet vooral drinken wat hij lekker vindt. Persoonlijke voorkeur en smaak worden nog wel eens verward met (gebrek aan) kennisniveau of verstand van zaken.
Ik gooi tegenwoordig vaak een wolkje opgeschuimde melk in de Espresso, lekker hoor!
Dat is wat ik bedoel. De hele discussie is onnodig wat in dit topic gaat. Drink wat je lekker vindt.