Re: Beste mod van de laatste 8 jaar.

4
Ik kan mij niet herinneren dat jij ooit sympathie hebt gehad voor third wave gebrande koffie. Je hebt het nooit lekker gevonden voor zover ik weet.
Ik ben er voor espresso overigens ook niet weg van! Mij te lastig om het lekker te vinden of om er een goede extractie uit te krijgen. Heb het wel gedronken op verschillende plaatsen maar nee, te licht of te donker is niks voor mij. Gewone light roast ergens tussen 1e en 2e krak gelost is doorgaans lekker.
Over die 1,5 Bar valt wel wat te zeggen natuurlijk, dat is gewoon te heet en verbrand de koffie.
Kun je een mokkapot voor gebruiken
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
bobbee schreef: di 24 dec 2019, 17:33 Ik kan mij niet herinneren dat jij ooit sympathie hebt gehad voor third wave gebrande koffie. Je hebt het nooit lekker gevonden voor zover ik weet.
Ik ben er voor espresso overigens ook niet weg van! Mij te lastig om het lekker te vinden of om er een goede extractie uit te krijgen. Heb het wel gedronken op verschillende plaatsen maar nee, te licht of te donker is niks voor mij. Gewone light roast ergens tussen 1e en 2e krak gelost is doorgaans lekker.
Over die 1,5 Bar valt wel wat te zeggen natuurlijk, dat is gewoon te heet en verbrand de koffie.
Afbeelding
Ik heb twee Bialettis.
Ik hou er niet zo van.

6
bobbee schreef: di 24 dec 2019, 17:33 Ik kan mij niet herinneren dat jij ooit sympathie hebt gehad voor third wave gebrande koffie. Je hebt het nooit lekker gevonden voor zover ik weet.
Afbeelding
Ik heb een tijdje terug iets gedronken uit een proefpakketje op advies van Erik.
En een van die drie vond ik best lekker.

7
Ik heb ook weinig met de Third Wave lichte brandingen voor espresso. Regelmatig uitgeprobeerd, je moet er aan wennen zegt men tenslotte, maar nee. Als ik citrus wil proeven eet ik wel een sinaasappel.De “traditionele espresso” donker, romig naar espresso koffie smakend, zal ooit wel weer populair worden. En dan kunnen we de licht gebrande bonen weer gewoon gebruiken voor het laten inlopen van een nieuwe maler.
Intussen heb ik wel een Bianca die alle profileringsmogelijkheden ter wereld heeft. Die ik dus maar zeer ten dele gebruik.
Aan de andere kant, ieder zijn smaak natuurlijk en het is goed dat er geëxperimenteerd wordt, al leidt dat in mijn ervaring ertoe dat goed ook minder goed kan worden.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

8
Bij lezen van dit topic moest ik eerst even goed lezen en nog begrijp ik het niet helemaal. Voor mij was de term 'Third wave' nieuw. Dit dus opgezocht op internet en kwam uit op Wikipedia.
Kan iemand mij uitleggen waarom jullie het third wave branding noemen? Want dat haal ik niet uit het verhaal op internet. Eerder dat zoals hieronder wordt gezegd: dat de specifieke kwaliteiten uit iedere boon wordt gehaald. Dat is toch niet per definitie licht gebrand? Stel hij is donker gebrand, omdat de boon daarom vraagt. Dan is hij net zo goed third wave
Afbeelding
.
Hoe noemen jullie de branding dan die je wel lekker vind? Wanneer dat second wave is, dan kom je uit op een land i.p.v boer. En richting de periode van Starbucks.

"In March 2008, Pulitzer Prize winning food critic Jonathan Gold of LA Weekly defined the third wave of coffee by saying:

The first wave of American coffee culture was probably the 19th-century surge that put Folgers on every table, and the second was the proliferation, starting in the 1960s at Peet's and moving smartly through the Starbucks grande decaf latte, of espresso drinks and regionally labeled coffee. We are now in the third wave of coffee connoisseurship, where beans are sourced from farms instead of countries, roasting is about bringing out rather than incinerating the unique characteristics of each bean, and the flavor is clean and hard and pure.[9]

9
De bonen worden niet donker gebrand binnen third wave. De branders willen de karakteristieke eigenschappen in smaak van de boon en zijn land van herkomst bewaren. Wanneer je donker brand zal bij praktisch iedere boon hetzelfde smaakje overheersen, as, rokerig en/of chocola en karamel / mokka. Donkere branding. Je proeft dan niet meer of het kenya of Ethiopische boon is. Een op third wave manier gebrande boon zal daarom nooit donker worden gebrand, eerder heel licht.
Dit samen met de manier van groene bonen inkopen (direct bij de boer), de zetmethode (focus op smaak: zoet, clean, complex) die afwijken van de traditionele en de manier van serveren (het verhaal achter de koffieboon etc) maken het samen de third wave.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
bobbee schreef: wo 25 dec 2019, 01:39 De bonen worden niet donker gebrand binnen third wave. De branders willen de karakteristieke eigenschappen in smaak van de boon en zijn land van herkomst bewaren. Wanneer je donker brand zal bij praktisch iedere boon hetzelfde smaakje overheersen, as, rokerig en/of chocola en karamel / mokka. Donkere branding. Je proeft dan niet meer of het kenya of Ethiopische boon is. Een op third wave manier gebrande boon zal daarom nooit donker worden gebrand, eerder heel licht.
Dit samen met de manier van groene bonen inkopen (direct bij de boer), de zetmethode (focus op smaak: zoet, clean, complex) die afwijken van de traditionele en de manier van serveren (het verhaal achter de koffieboon etc) maken het samen de third wave.
De karakteristieke smaak van de boon is natuurlijk de smaak van de ongebrande groene boon.
Donkereder branden geeft bitterdere smaken en lichter branden geeft zuurdere smaken.
Dat is het wel zo,'n beetje.
Wat iedereen in de verte proeft moet hij zelf weten natuurlijk.Vanille,chocola,bessen etc.
Maar het gast om bitter vs zuur.

Ik ben ook gek op witlof.