Re: Meticulous Espresso

11
Barre Koffie schreef: di 28 mar 2023, 19:02 Lijkt mij super gaaf apparaat. Lekker simpel.
Nou, van binnen lijkt het mij een ding dat ik niet graag zou servicen. Een hedendaagse nette machine moet je (kort door de bocht gesteld) met een paar steeksleutels kunnen fiksen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
Heb mijn lesje wel geleerd met verscheidene Kickstarters. Bij dit project krijg ik ook niet echt goede vibes.

Wat zij willen kan volgens mij gewoon niet. Een bedrijf als Decent Espresso heeft ook talloze tegenslagen gehad tijdens de geboorte (het is een overgekocht mislukt project, waarbij een miljonair een werkend prototype overnam en met zijn eigen geld en kennis een netwerk en community opgezet heeft die het product voor hem heeft afgebouwd). Inmiddels zijn die machines ook meer dan 2x zo duur en nu is het rendabel, voor een bedrijf volledig afhankelijk van software zonder ook maar één developer in dienst te hebben.

Een productielijn opzetten valt altijd tegen. De marges lijken in dit geval ook te klein.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

13
fransg schreef: di 28 mar 2023, 19:21 Cremalover had het laatst over een "pure lever" en ik denk dat hij dit er niet een van vindt, ook niet hybride ;-)

Ik ben wel benieuwd naar het geluid, zal het net zo kermen als de Decent of meer BZZZZ doen.
Geen van beide https://www.youtube.com/live/oDblFHWFKSA

Lance Hedrick heeft 'm gisteren uitgeprobeerd. Het is een beetje een gek filmpje geworden, omdat het de eerste 3 keer niet lukt om espresso te zetten. De eerste keer omdat de interne hevel nog in de verkeerde positie stond (foutje van Lance, hij had hem moeten purgen, want auto-purge stond niet aan), en de twee keren daarna verhoogde hij de druk niet na preinfusie door een softwarefout. Na een reset werkte het allemaal wel. Maar goed, dit hoort wel bij een prototype wat mij betreft.

Anyway, hij beoordeelt m verder niet in de video, laat alleen zien hoe het allemaal werkt. Je hoort het apparaat eigenlijk niet.

Als je vanaf 34.00 kijkt krijg je een beetje een idee van de workflow.
Laatst gewijzigd door robinfcb op di 28 mar 2023, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

14
Altijd nieuws gierig naar iets nieuws, maar na 1:05 minuut heb ik het filmpje stop gezet. Ik verstond er niets van.
Mijn indruk is dat hier twee manieren van verkopen in één filmpje zijn gestopt:
-een flitserig, modern sfeer filmpje om je product te pushen
-een uitleg voor de mensen die willen weten hoe het werkt
En dat gaat niet volgens mij.
Laat mij maar verder gaan met de La Pavoni als ik met een hendel wil werken.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

15
fransg schreef: di 28 mar 2023, 18:55 "No one has solved great espresso at a reasonable price" vind ik onzin.
Dit statement zou ik ook niet durven maken. Je hebt toch o.a. de machines van La Pavoni, Cafelat, Sage, Rancilio, Lelit, Bezzera, Profitec en dan mis ik vast ook nog wel een paar. Ieder van die merken heeft er wel eentje waarmee ik dezelfde espresso kan produceren als een La Marzocco.

Maler even niet meegerekend, maar tel er €600 voor een Mignon XL bij op en je komt op €1.500.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

16
Een hoop sceptici op koffiepraat zie ik :lol:

Volgens mij bieden ze voor de prijs (1500 euro incl verzending en import) een uniek product: een automatische hevelmachine met flow profiling, pressure profiling en brew by weight (ingebouwde Acaia weegschaal!).

Ze richten zich duidelijk niet op de conservatieve koffiedrinker, maar op een publiek dat met moderne technologie meer uit koffie wil halen voor een zachte prijs. Noem mij maar een vergelijkbaar geprijsd apparaat met de functionaliteiten flow profiling, pressure profiling en brew by weight.

17
robinfcb schreef: di 28 mar 2023, 20:08 flow profiling, pressure profiling en brew by weight
Dat kun je al op een Pavoni doen als je dat belangrijk vindt, het bekende stukje elektronica erop plaatsen, acaia eronder en gaan met die hevelbanaan ;-)

De Mypressi kun je met een drukmetertje optuigen zoals een van de mijne en met de acaia eronder kun je ook het drukprofiel volgen. Niet actief heel secuur bepalen maar het ding kostte nieuw dan ook eentiende van de Meticulous (en tweedehands vandaag de dag nog een stuk minder).

Ik zou het ook geen 'lever' willen noemen alleen omdat een klein motortje een klein hefboompje aanduwt. Als je het motortje aan de voorkant plaatste, ondersteboven, was het hefboompje geeneens nodig.

Dat de Meticulous belooft e.e.a. 'automatisch' goed te doen geloof ik ook niet zo erg want veel van de flow hangt ook af van de branding, de maling, het distribueren/tampen van het maalsel. Als ik jou 'mijn profiel is beter' opstuur en jij hebt andere bonen of een andere maler en je tampt anders dan klopt er al niks van.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

18
fransg schreef: di 28 mar 2023, 20:42
robinfcb schreef: di 28 mar 2023, 20:08 flow profiling, pressure profiling en brew by weight
Dat kun je al op een Pavoni doen als je dat belangrijk vindt, het bekende stukje elektronica erop plaatsen, acaia eronder en gaan met die hevelbanaan ;-)

De Mypressi kun je met een drukmetertje optuigen zoals een van de mijne en met de acaia eronder kun je ook het drukprofiel volgen. Niet actief heel secuur bepalen maar het ding kostte nieuw dan ook eentiende van de Meticulous (en tweedehands vandaag de dag nog een stuk minder).

Ik zou het ook geen 'lever' willen noemen alleen omdat een klein motortje een klein hefboompje aanduwt. Als je het motortje aan de voorkant plaatste, ondersteboven, was het hefboompje geeneens nodig.

Dat de Meticulous belooft e.e.a. 'automatisch' goed te doen geloof ik ook niet zo erg want veel van de flow hangt ook af van de branding, de maling, het distribueren/tampen van het maalsel. Als ik jou 'mijn profiel is beter' opstuur en jij hebt andere bonen of een andere maler en je tampt anders dan klopt er al niks van.
Das een hoop handwerk wat je noemt, het publiek waar Meticulous zich op richt wil juist een semi-automaat. Gewoon instellen en gaan.

Ik vind het wel mooi dat er een paar ondernemers zijn die het aandurven om het anders aan te pakken. Ik pas wel in de doelgroep; ik drink geen melkdranken, ik wil snelle opwarmtijd, een simpele workflow, grip op de druk, en brew by weight. Ik zie geen andere producten waar je dit in 1 apparaat krijgt voor een vergelijkbare prijs.

Dit is een soort ACS Vostok meets Decent Espresso :shock:

20
fransg schreef: di 28 mar 2023, 21:02 Gewoon doen! Ik ga ervan uit dat je inmiddels hebt besteld en betaald?

Ik zie je ervaringen graag tegemoet ;-)
Yep, ik hou jullie via dit topic op de hoogte. Ik ga ervan uit dat ie ergens in 2024 binnenkomt :P