Re: Maalschijven uitlijnen

11
Ja die df83 van jou en mijn DF64v zijn erg mooi. Als je dat paar jaar terug voorgeschoteld had gekregen dan was iedereen helemaal wild geworden en denk ik dat die malers net zo iconisch waren geworden als de Niche.

De lat ligt steeds hoger van onze koffie gear maar wanneer is het goed genoeg... Ik denk dat gezeur wat je her en der leest over de DF malers komt van mensen die niet meer echt objectief kijken naar wat ze hebben en door de eerste serie malers van deze merkloze producent en de Lagom eigenaren vinden het lastig hun dure aankoop te bekritiseren. Zet een Lagom p64 naast een DF64v en lijn ze beide even goed uit met dezelfde schijven en ik denk dat je geen enkel verschil proeft tussen de 2.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

12
bobbee schreef: di 16 jul 2024, 11:12 Ja die df83 van jou en mijn DF64v zijn erg mooi. Als je dat paar jaar terug voorgeschoteld had gekregen dan was iedereen helemaal wild geworden en denk ik dat die malers net zo iconisch waren geworden als de Niche.

De lat ligt steeds hoger van onze koffie gear maar wanneer is het goed genoeg... Ik denk dat gezeur wat je her en der leest over de DF malers komt van mensen die niet meer echt objectief kijken naar wat ze hebben en door de eerste serie malers van deze merkloze producent en de Lagom eigenaren vinden het lastig hun dure aankoop te bekritiseren. Zet een Lagom p64 naast een DF64v en lijn ze beide even goed uit met dezelfde schijven en ik denk dat je geen enkel verschil proeft tussen de 2.
Haha ik ben het echt helemaal met je eens. Ik had vele uren besteed aan vergelijkingen voordat ik mijn df maler had gekocht en dat was de conclusie ook wat ik trok.

Ik meen een poos geleden zo een vergelijking gezien of gelezen te hebben ergens. Df64v en p64 naast elkaar met ssp schijven uitgelijnd. Ze konden toen in een blind test de verschil niet waarnemen.

Dus je betaalt fors meer voor de premium feeling maar niet voor een merkbaar verschil in je kop koffie.

Ik wil de onderwerp niet vertroebelen maar even heel kort.
Ik denk persoonlijk dat als je een goeie maler hebt met platte schijven en je zoekt naar meer dat je winst wellicht het grootst ligt bij een tweede maler erbij met conische schijven. Dat was althans mijn persoonlijke conclusie en een reden waarom ik voor nu even ben afgehaakt op een londinium.
Ik kijk nu naar een key of kafatek voor erbij
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

13
Hk87 schreef: di 16 jul 2024, 12:07
bobbee schreef: di 16 jul 2024, 11:12 Ja die df83 van jou en mijn DF64v zijn erg mooi. Als je dat paar jaar terug voorgeschoteld had gekregen dan was iedereen helemaal wild geworden en denk ik dat die malers net zo iconisch waren geworden als de Niche.

Haha ik ben het echt helemaal met je eens. Ik had vele uren besteed aan vergelijkingen voordat ik mijn df maler had gekocht en dat was de conclusie ook wat ik trok.

Ik meen een poos geleden zo een vergelijking gezien of gelezen te hebben ergens. Df64v en p64 naast elkaar met ssp schijven uitgelijnd. Ze konden toen in een blind test de verschil niet waarnemen.

Dus je betaalt fors meer voor de premium feeling maar niet voor een merkbaar verschil in je kop koffie.

Ik wil de onderwerp niet vertroebelen maar even heel kort.
Ik denk persoonlijk dat als je een goeie maler hebt met platte schijven en je zoekt naar meer dat je winst wellicht het grootst ligt bij een tweede maler erbij met conische schijven. Dat was althans mijn persoonlijke conclusie en een reden waarom ik voor nu even ben afgehaakt op een londinium.
Ik kijk nu naar een key of kafatek voor erbij
I
Ik denk dat het om de koffie gaat.Verschillen proeven tussen malers vind ik erg moeilijk.Zelfs tussen machines.
Verschillende koffies kunnen je qua smaak zeer grote verschillen opleveren.Terwijl verschillen tussen machines en malers marginale verschillen opleveren.

14
[/quote]
Ik denk dat het om de koffie gaat.Verschillen proeven tussen malers vind ik erg moeilijk.Zelfs tussen machines.
Verschillende koffies kunnen je qua smaak zeer grote verschillen opleveren.Terwijl verschillen tussen machines en malers marginale verschillen opleveren.
[/quote]

Ik denk dat de verschillen tussen machines inderdaad marginaal zijn. Ik denk dat het daar veelal om gemak draait als zozeer een andere smaak.

Maar de verschillen tussen malers heb ik persoonlijk hele andere opvattingen en ben ik niet mee eens.
Bij mijn oude 64 schijven en nu mijn nieuwe 83 ssp schijven beiden platte schijven proefde ik al enorme verschillen met voor de rest hetzelfde machine en bonen. Dit vond ik zelf ook heel interessant om ze naast elkaar te vergelijken.
Niet om te zeggen beter of slechtere koffie daardoor want dat is subjectief maar gewoon hele andere smaak.
Conische schijven ten opzichte van platte schijven zijn op zijn minst net zo verschillend.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

15
Af en toe trakteer ik mijzelf op een heerlijke espresso bij Blommers. Zij gebruiken een prachtige setup: Kees van der westen machine en mahlkonig 80 mm molen.

In vergelijking met mijn eigen setup (Lelit bianca en Nice zero) proef ik veel verschil in smaak van de espresso als ik dezelfde Blommers bonen gebruik. Ondanks dat ben ik een tevreden mens. Ik vind het leuk om af en toe het wow moment te ervaren. Als je dat iedere dag thuis al hebt wordt het ook zo saai haha
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

16
Rosanne schreef: di 16 jul 2024, 18:08 Af en toe trakteer ik mijzelf op een heerlijke espresso bij Blommers. Zij gebruiken een prachtige setup: Kees van der westen machine en mahlkonig 80 mm molen.

In vergelijking met mijn eigen setup (Lelit bianca en Nice zero) proef ik veel verschil in smaak van de espresso als ik dezelfde Blommers bonen gebruik. Ondanks dat ben ik een tevreden mens. Ik vind het leuk om af en toe het wow moment te ervaren. Als je dat iedere dag thuis al hebt wordt het ook zo saai haha
Afbeelding
Maar dat is om in auto termen te spreken een Ferrari.
De gemiddelde koffiepraater rijdt een BMW 5 serie.Een goede auto maar geen Ferrari.