Re: New house - New coffee bar?

11
Pti schreef: ma 07 okt 2024, 22:25 Faciliteer een waterontharder, zoals manduca ook al zegt. Op langere termijn is een ontharder voor het hele huis voor ca €600 tot €800,- het goedkooste, op korte termijn een DVA ontharder die je zelf spoelt, of gewoon BRITA/BWT met cardridges in (of achter) het keukenkastje.
De wateraanvoer zelf is een kwestie van een wasmachine- of stopkraan in het kastje, maar nog veel fijner is om je machine ook op een afvoer aan te kunnen sluiten. Liefst 40mm en met een bereikbaar zwanenhalsje.
Zorg qua faciliteiten sowieso ook voor een eigen elektra groep met minimaal twee stopcontacten maar liever meer.

Ik heb voor het bouwen/plaatsen van de keuken alle infrastructuur aangelegd en zoveel mogelijk techniek verstop naast, achter en in kastjes, scheelt enorm veel ruimte en zorgt voor een mooie cleane look.
Bijv wateraansluiting en daarboven stroom voor de machine in het kastje.
IMG_20200922_141936.jpg

Het gat boven de stroomaansluiting is om afvoer te bereiken, deze loopt náást het kastje.
De zwanenhals en specifiek in mijn geval de externe pomp v/d machine zijn bereikbaar ónder het kastje.
IMG_20200922_142614.jpg
Om wat voor waterontharder voor het hele huis zou het dan om gaan? Die van 600-800 euro
Rocket R58 Cinquantotto - Timemore 64s - Commandante C40

Re: New house - New coffee bar?

12
Vrijwel iedere ontharder werkt hetzelfde, een massieve harskern geladen met zout uit een ingebouwde of losstaande pekelbak en aangestuurd door een Fleck controller.
Eens in de 2-3 maanden pleur je er een zak zout in en eens per jaar reinig je de kern met een anti bacterieel reiniging middel.

In 2018 kocht ik bij Hydrotense een 12L (4-6 persoons) standalone waterontharder inclusief levering voor €650.
Die zou vandaag de dag zo'n €100 meer moeten kosten, maar dat is nog steeds binnen budget.
https://hydrotense-waterontharders.nl/p ... tandalone/

Het is een beetje afhankelijk van de totale hardheid in je omgeving en het zal nooit de állerbeste oplossing zijn voor smaak. Maar het is veruit de makkelijkste en beste optie om je koffiemachine, quooker, wasmachine, CV, badkamer, etc. etc. vrij te houden kalkaanslag.