Re: Ssp labsweet 64mm of direct upgraden naar 83mm

12
Barre Koffie schreef: ma 02 dec 2024, 10:18 Maar dan kan ik toch wel kiezen tussen silver en redspeed? Ik zou dan redspeed kiezen, ik drink geen filter.
Wat ik heb begrepen tussen redspeed en silver knight is dat de coating van de redspeed beter geschikt is voor commerciële doeleinden waar je veel meer koffie gaat malen in kortere tijd. De coating zorgt er voor dat frictie en warmte iets minder oploopt. Maar daar heb je dus voor thuis gebruik geen waarde aan dus maakt het niet echt wat uit welke je kiest.

Ik had wel ergens gelezen dat redspeed vanwege de coating meer kg. koffie nodig heeft voor het helemaal is ingemalen (seasoning)
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

13

Hk87 schreef: In 83mm formaat is er maar 1 versie.

De v3 is gebaseerd op 64mm formaat. HANSUNG de maker van ssp heeft aanpassingen gemaakt in de 64 segment omdat men er de grootste moeite mee hadden om fijn genoeg te malen voor espresso. Dat was nooit het geval bij 83mm.

Cast en labsweet zijn hetzelfde trouwens met SSP.
Ik wist niet dat er van 83mm 1 versie was. Vandaar de vraag omdat ik er vanuit ging dat het gelijk opging. Inderdaad omdat met de 64mm v2 geen espresso kunt maken. Was benieuwd.

De Dlc burrs 64mm in de df64v bevallen mij ook niet. De smaak die het de koffie geeft is niet voor mij. Er zit telkens een scherp bijsmaakje aan en dat wil ik niet. Vind ik niet lekker. De MP heb ik verkocht (en zijn door postnl zoekgeraakt trouwens) en nu achteraf best spijt van. Ze maken langzaam maar de smaak was stuk beter voor mij. Leuk om te lezen dat ook jij de dlc niet helemaal goed vindt.

@ts:
83mm ssp is een stuk duurder dan 64mm, mocht je willen spelen met maalschijven dan is dat ook iets om mee te nemen in de keus.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Als je richting labsweet wil kijk dan ook een naar de Mazzer Philos met de i200D. Een molen gebouwd als een tank en met zeer hoge precisie. De i200d is ook een hele heldere en zoete schijf speciaal voor lichte tot medium roast.
Gelukkig lees ik hier dat meerdere mensen hier de DLC niks vinden. De smaak zelf vond ik nogal granig, koffie die naar donker brood smaakt. Je schrijft dat je ze op lichte roast had geprobeerd maar kan je vertellen dat ze op medium en dark roast het ook niet best doen, het is gewoon een hele matige schijf.
Laatst gewijzigd door Koffiedrap op za 14 dec 2024, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Profitec Pro700 + Mazzer Philos i200D/233M
Bialetti
———— ———— ———— ———— ————
† Sage Barista Express † Sage smart grinder pro
† Quickmill 3035 † Mahlkonig x54
† VBM domobar Junior 2B † Fiorenzato f64evo

15
Nou,…. Ik gebruik de dlc schijven nu ongeveer een jaar en ik haal er meestal toch echt wel erg fijne espresso uit hoor :)
Heb veel naar de “koffiegoden” op youtube gekeken en het schijnt dat ze vrij dicht bij ssp hu zitten. De smaken worden nogal “ uitgespreid” dus de zuren en de bitters zijn vrij duidelijk van elkaar te onderscheiden.
Bij mijn xl merk ik dan verschil. De smaken lijken dichter bij elkaar te liggen en geeft dan een makkelijkere romerigere? smaak, maar ik mis dan ook wel wat.

Ik heb een ouderwetse expobar brewtus4 en heb onlangs de druk iets verlaagd. Met blindfilter geeft de meter nu 9,5 bar aan en bij het zetten 9. Dit scheelt al behoorlijk op de smaak. Bij lichte bonen heb ik minder last van uitgesproken zuren.

Maar goed, omdat het bijna kerst is en ik vond dat ik toch maar weer eens overbodig moest spenderen hahaha heb ik vorige week een df83v met labsweet schijven besteld. Gaan we dat eens lekker proberen. En dan maar hopen dat dat ook nog wat te wensen overlaat zodat we door kunnen met de hobby hahaha.

16
Barre Koffie schreef: za 14 dec 2024, 11:42 Nou,…. Ik gebruik de dlc schijven nu ongeveer een jaar en ik haal er meestal toch echt wel erg fijne espresso uit hoor :)
Heb veel naar de “koffiegoden” op youtube gekeken en het schijnt dat ze vrij dicht bij ssp hu zitten. De smaken worden nogal “ uitgespreid” dus de zuren en de bitters zijn vrij duidelijk van elkaar te onderscheiden.
Bij mijn xl merk ik dan verschil. De smaken lijken dichter bij elkaar te liggen en geeft dan een makkelijkere romerigere? smaak, maar ik mis dan ook wel wat.

Ik heb een ouderwetse expobar brewtus4 en heb onlangs de druk iets verlaagd. Met blindfilter geeft de meter nu 9,5 bar aan en bij het zetten 9. Dit scheelt al behoorlijk op de smaak. Bij lichte bonen heb ik minder last van uitgesproken zuren.

Maar goed, omdat het bijna kerst is en ik vond dat ik toch maar weer eens overbodig moest spenderen hahaha heb ik vorige week een df83v met labsweet schijven besteld. Gaan we dat eens lekker proberen. En dan maar hopen dat dat ook nog wat te wensen overlaat zodat we door kunnen met de hobby hahaha.
Gefeliciteerd. 😃

Eerste paar kilos kan inconsistenties geven, hou daar rekening mee. Sommige gooien er om die reden een paar kilo (oude) bonen doorheen. Dat heb je gewoon altijd met SSP schijven, hebben de seasoning nodig.

Ik heb 3 schijven bij de df83v maar gebruik nu bijna alleen nog de Labsweet. Af en toe doe ik de Multi purpose erin maar merk dat dat vaak van korte duur erin blijft want die geven toch wel hele dunne mondgevoel koffie en ik hou wel echt van body wat gewoon veel beter gaat met labsweet.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs