Re: Waarom brander kopen..

11
Ff voor de duidelijkheid.Ik pretendeer niet dat ik beter brand dan een professionele brander. :D
Sterker nog.Zou ik in een stad wonen waar een professionele brander zat dan denk ik dat ik daar mijn bonen zou kopen.
Maar bij mij is dat niet mogelijk.En ik heb geen zin om per pakketdienst bonen te kopen.Supermarkt bonen vallen af.
Blijft zelf branden voor mij over.
Zeker na een aantal tegenvallende ervaringen met Illy bonen uit het rek.

Re: Waarom brander kopen..

12
Als je dat ding voor de Kerstdagen wil hebben, vergeet dan niet dat je dan ook beter niet te lang moet wachten om groene bonen te bestellen hè? Anders zit je ook maar zo sneu naar dat apparaat te kijken.

Ik heb vaker gelezen dat de customers-service van Gene slecht is, ze antwoorden blijkbaar nooit, dus ik zou daar niet op wachten. Beter de Nederlandse importeur vragen, ik dacht dat dit Ongebrand.nl is. Daar kan je ook meteen één bestellen.

Voor zover ik kan zien is de Gene behoorlijk uitgekristalliseerd, hoogstens zou je een betere koeling willen en een grotere capaciteit, maar dat is dan nauwelijks een "update" meer. Voor iets substantieel beters kom je dan inderdaad uit bij een Hottop, of die CBR-1200. Die ziet er prachtig uit, maar ik denk dat de prijs ook wel substantieel anders zal zijn!

Ik denk dat je niet snel professionele branders zal overtreffen. Maar ik moet zeggen dat mijn brandsels zich goed staande houden in vergelijking. Ook als er een paar branders in mijn stad zaten zou ik nog altijd zelf branden, al was het alleen maar omdat ik dan helemaal zelf bepaal welke bonen ik hoe brand en melangeer. Zelf doen is toch leuker!

Ik zou zeggen: wacht niet te lang, je zal er geen spijt van krijgen. Sterker nog: na een tijdje vraag je je af hoe je ooit anders hebt gekund.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Waarom brander kopen..

13
Ik brand ook sinds kort zelf en ik vind het erg leuk om te doen. Het valt in het begin niet mee om het resultaat te behalen dat je voor ogen staat, maar al doende gaat het beter. De voldoening van een zelf uitgevoerde goed gelukte branding en melange is voor mij het voornaamste. Of het nu zo goedkoper is weet ik niet, het volume slinkt bij het branden en het lukt natuurlijk ook niet altijd. Kopen via het web is makkelijk en geeft een zeker resultaat... maar een stuk saaier..
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Re: Waarom brander kopen..

15
Ja, die Quest ziet er wel heel mooi uit! Maar die heeft nog wat issues en is wel prijzig, terwijl je nog steeds maar zo'n 200 gram kan roosteren, en ik zou nu juist wel een 500 gram per keer willen roosteren.

Van Sweet Maria': http://www.sweetmariascoffee.com/forum/ ... =26&t=1102" onclick="window.open(this.href);return false;
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Waarom brander kopen..

16
Ben sinds september ook zelf aan het branden geslagen en kan me nu niet zo goed meer voorstellen dat ik nog gebrande koffie ga kopen.
Woon redelijk dicht bij een kaldi shop maar dan ben ik heen en terug toch zo een 3 kwartier bezig.
Das dqn weer net zoveel tijd als je nodig hebt om de gene z'n werk te laten doen.
En de koffie smaakt nog beter ook( ontkennen als het niet zo is...)
En wat betreft binnen brqnden, ik doe de klep van m'n kooktoestel dicht en heb de gene dus onder de afzuiger staan.
De rook valt mij mee maar een pas geschilderde keuken en de vrouw, tja, die van mij vindt het prima...

Re: Waarom brander kopen..

17
Je moet er een beetje een hobby van maken, ben zelf begonnen met de Iroast 2 en brand nu een gene cafe wat een m.i een veel betere machine is, meer controle en veel stiller, persoonlijk vind ik het erg leuk om te doen, zelf gebrande koffie als kado geven vinden de meeste mensen erg leuk zeker als het nog een beetje te drinken is :D

Re: Waarom brander kopen..

18
Kogel is door de kerk, de Gene komt deze kant op. Voor kerst ga ik niet meer halen, aangezien er opeens een paar deadlines zijn verschoven, dus de stres is hier te snijden. Maar dit jaar komt hij zeker nog deze kant op. Bij Van Pommeren hebben ze het laatste 2010 model zoals Sebastiaan naar mij mailde :
Onze versie heeft bouwjaar 2010 en heeft een paar kleine details anders in de elektronica.
Ze zijn uit voorraad leverbaar.
Dus daar na de kerst dan toch maar eens langs gaan. Jullie ontzettend bedankt voor alle tips, feiten en overwegingen. Het volgende topic zal een foto van me eerste branding bevatten. ;)

Voor iedereen hier een goede kerst en een gelukkig 2011
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

Re: Waarom brander kopen..

20
Het heeft even geduurd, door alle drukte, maar vandaag bij Sebastiaan van Van Pommeren een Gene gehaald. Wat een geweldig apparaat en wat een heerlijke geur door het huis, de noot geur stegen als wolkjes op van de Daterra Bourbon boon. Misschien liet ik hem net even te lang door branden, tot net in de tweede krak, denk ik.

Maar ooh ooh wat is het leuk, stiekem toch al een espresso er mee gezet, ook al weet ik 5 dagen laten ontgassen. Maar afgezien de volle crema bak die ik er mee zette en die ook direct weer instorten, was het al best een heerlijke espresso. Kan niet wachten tot over paar dagen, morgen weer een lichting branden!

Jullie ontzettend bedankt en ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Op naar een mooi jaar experimenteren!!
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers