Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

101
Daan_ schreef: vr 22 apr 2022, 11:12 Huh, dus je doet een aankoop op een bepaald moment in tijd, voor een product waarvan je weet dat er nieuwe versies gaan komen (vergelijk het met een willekeurig computermerk), en dan moet vanaf dat moment het bedrijf stoppen met innoveren omdat dat een 'kick in the face' is?
En dat terwijl je heel veel dingen ook nog eens kan updaten op je bestaande machine, en dus gebruik kan maken van deze innovaties als je dat wilt.

Ben je ook boos op automakers als ze een nieuw model uitbrengen?
Ik vind dat altijd vervelend ja.Maar het gaat er mij om dat dit geen goedkoop apparaat is. Zou bij mij een naar gevoel opleveren.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

102
cremalover schreef: vr 22 apr 2022, 13:17 Ik vind dat altijd vervelend ja.Maar het gaat er mij om dat dit geen goedkoop apparaat is. Zou bij mij een naar gevoel opleveren.
Je hebt zelf ook geen goedkoop apparaat ;-) Je kon het misschien voor een prikje op de kop tikken maar eer het in huidige glorie kwam te staan ben je door een hel gegaan en heb je menig uur eraan besteed en ook een en ander uitbesteed.

Zolang we niet van overheidswege worden gedwongen een duur apparaat te kopen vind ik het best.

Ik kocht laatst voor bijna niks een mooie hoepel-antenne en kortgeleden schafte ik een zeer kostbare in Duitsland handgemaakte ferrietantennemodule aan. Beide doen het ongeveer hetzelfde. Het kostbare instrument levert een vrijwel storingsvrij signaal. Beide signalen kan ik met een filter volkomen ruisvrij maken maar toch ben ik enorm in mijn sas met het zeldzame en kostbare ding. Als ik doodga ziet niemand wat het eigenlijk is en flikkert men vermoedelijk alles zo in de asbak ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

103
Continue evolueren was/ is heel normaal bij computers, niet zo bij espressomachines tenzij zo wat kleine dingen. Bij malers is het nu gelijk heel normaal om direct andere schijven te instaleren. Het is dus eerder een mindset.

Het is niet omdat de fabrikant bijleert en zijn gerief laat evolueren dat je huidige koffie ineens minder goed is uit een vorige versie.

Wat ik wel tof vind is dat je zelf kan upgraden met de onderdelen die je wil, zelfs op de eerste versie. Hier vind ik persoonlijk dat het echt wel blijkt dat het een eerlijke passie is van de fabrikant en krijgt hij echt wel mijn respect.
Dat is nml iets dat men niet veel toepast, zelfs bij smartphones heb je maar een paar jaar upgrades van het besturingssysteem, android of apple, upgrades van onderdelen is volledig hopeloos

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

105
Ja er zijn zoveel mooie machines en iedereen heeft er zijn eigen gevoel bij. Koffie is persoonlijk, net als de machines.

Wat mij een goed gevoel geeft bij Decent is de openheid van het bedrijf en het experimenteren om meer te leren over koffie. De community is ook erg leuk, er zit een hoop kennis en een heleboel discussie en het is interessant om te zien wat nou echt invloed heeft en wat je zelf lekker vindt in koffie.
Naast de Decent heb ik een Bullet. Allebei geven ze de mogelijkheid om alles aan te passen en te leren, maar ook om gewoon op een knop te kunnen drukken als je even geen tijd hebt en gewoon nu koffie wil.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

106
De B. Cormorant schreef: vr 22 apr 2022, 13:42 Continue evolueren was/ is heel normaal bij computers, niet zo bij espressomachines tenzij zo wat kleine dingen. Bij malers is het nu gelijk heel normaal om direct andere schijven te instaleren. Het is dus eerder een mindset.
Dat is dus ook hetgeen ik wel een beetje moeite mee heb. Met vrijwel iedere nieuwe computer ontstaan ook weer legio nieuwe mogelijkheden. De ontwikkelingen die 5-10 jaar geleden hyper innovatief waren, worden nu al afgedaan als de normaalste zaak van de wereld (de eerste iPhone is nog maar een goede 10 jaar op de markt en het internet zoals wij het kennen bestaat ook nog 'maar' een kleine 30 jaar).

Als je dat afzet tegen de espressso's van halverwege vorige eeuw, dan drink ik liever een goede espresso uit een machine van toen dan een slechte espresso uit een machine van nu. De ontwikkeling van koffiemachines is dus lang niet zo hard/innoverend als die van bijvoorbeeld computers.

Denk dat je espressomachines wel kunt vergelijken met de auto industrie. Koop je met een auto uit 2022 een wezenlijk ander product dan 30 jaar geleden? Ja en nee. Qua features zijn ze niet te vergelijken, maar die oude wagen brengt je net zo makkelijk en snel van A naar B als de nieuwe. De één baalt ervan dat bij de facelift de koplampen een beetje hoekiger zijn, de ander interesseert zoiets geen bal.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

107
Daan_ schreef:Ja er zijn zoveel mooie machines en iedereen heeft er zijn eigen gevoel bij. Koffie is persoonlijk, net als de machines.

Wat mij een goed gevoel geeft bij Decent is de openheid van het bedrijf en het experimenteren om meer te leren over koffie. De community is ook erg leuk, er zit een hoop kennis en een heleboel discussie en het is interessant om te zien wat nou echt invloed heeft en wat je zelf lekker vindt in koffie.
Naast de Decent heb ik een Bullet. Allebei geven ze de mogelijkheid om alles aan te passen en te leren, maar ook om gewoon op een knop te kunnen drukken als je even geen tijd hebt en gewoon nu koffie wil.
Ik geef je 100% gelijk, ik blijf gecharmeerd door de Decent, je kan er heel nerdy (in de goede zin) in gaan als je wil. Ik ben ook gecharmeerd door de oude levers bij pti. Maar 1 espressomachine thuis is meer dan genoeg voor mij.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

108
Ypuh schreef:
De B. Cormorant schreef: vr 22 apr 2022, 13:42 Continue evolueren was/ is heel normaal bij computers, niet zo bij espressomachines tenzij zo wat kleine dingen. Bij malers is het nu gelijk heel normaal om direct andere schijven te instaleren. Het is dus eerder een mindset.
Dat is dus ook hetgeen ik wel een beetje moeite mee heb. Met vrijwel iedere nieuwe computer ontstaan ook weer legio nieuwe mogelijkheden. De ontwikkelingen die 5-10 jaar geleden hyper innovatief waren, worden nu al afgedaan als de normaalste zaak van de wereld (de eerste iPhone is nog maar een goede 10 jaar op de markt en het internet zoals wij het kennen bestaat ook nog 'maar' een kleine 30 jaar).

Als je dat afzet tegen de espressso's van halverwege vorige eeuw, dan drink ik liever een goede espresso uit een machine van toen dan een slechte espresso uit een machine van nu. De ontwikkeling van koffiemachines is dus lang niet zo hard/innoverend als die van bijvoorbeeld computers.

Denk dat je espressomachines wel kunt vergelijken met de auto industrie. Koop je met een auto uit 2022 een wezenlijk ander product dan 30 jaar geleden? Ja en nee. Qua features zijn ze niet te vergelijken, maar die oude wagen brengt je net zo makkelijk en snel van A naar B als de nieuwe. De één baalt ervan dat bij de facelift de koplampen een beetje hoekiger zijn, de ander interesseert zoiets geen bal.
Ik begrijp je, ik ben bvb zelf heel blij met de koffie uit mijn lever en de ervaring VH zetten. Maar ik zie ook de charme vd grafieken en de data vd Decent.

Dat vd auto's vind ik nog iets anders, het gemak en de mogelijkheden zijn zwaar vooruitgegaan. ik herinner me de trips naar Spanje met een oude Peugeot met velours interieur maar de vrees van de motor te zwaar te belasten of de beenharde vering van een oud Swiftje en weinig geluidsdempend materiaal.
Nu gaat het ipv naar het Zuiden naar het Noorden met een Kia maar ik kan nu perfect naar Malmö en terug rijden in 1 trok zonder rugpijn of gelijk wat op het einde ondanks de +28 jaar op mijn teller. En ik bedoel dus echt over en weer, geen overnachting daar.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

109
fransg schreef: vr 22 apr 2022, 13:39
cremalover schreef: vr 22 apr 2022, 13:17 Ik vind dat altijd vervelend ja.Maar het gaat er mij om dat dit geen goedkoop apparaat is. Zou bij mij een naar gevoel opleveren.
Je hebt zelf ook geen goedkoop apparaat ;-) Je kon het misschien voor een prikje op de kop tikken maar eer het in huidige glorie kwam te staan ben je door een hel gegaan en heb je menig uur eraan besteed en ook een en ander uitbesteed.

Zolang we niet van overheidswege worden gedwongen een duur apparaat te kopen vind ik het best.

Ik kocht laatst voor bijna niks een mooie hoepel-antenne en kortgeleden schafte ik een zeer kostbare in Duitsland handgemaakte ferrietantennemodule aan. Beide doen het ongeveer hetzelfde. Het kostbare instrument levert een vrijwel storingsvrij signaal. Beide signalen kan ik met een filter volkomen ruisvrij maken maar toch ben ik enorm in mijn sas met het zeldzame en kostbare ding. Als ik doodga ziet niemand wat het eigenlijk is en flikkert men vermoedelijk alles zo in de asbak ;-)
Heb hem niet voor een prikje Frans. :lol:
En ik weet wat het ding me in totaal gekost heeft. Ben al een maand in therapie om het te vergeten. :(
Gelukkig maakt de machine waanzinnige koffie. Dit had ook tegen kunnen vallen.

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

110
Die Decent heeft een flinke mate van software in zich. Kocht je vroeger een goede spiegelreflex dan kon je daar 20 jaar of langer mee doen en je bleef mooie foto's maken. Nu koop je een topper voor 6K en 2 haar later kan je weer aan een nieuwe. TV'S kocht je vroeger en op enig moment gingen ze kapot, tijd voor een nieuwe. Tegenwoordig gaan die TV'S langer mee maar worden niet meer (volledig) softwarematig ondersteund. Tijd voor een nieuwe. Die Decent, prachtig apparaat, te veel voor mij. Maar upgraden en upgraden. By the way, dat geluid van dat apparaat, doet niets af aan de kwaliteit, maar de rillingen lopen over mijn rug.

[emoji477]️