Re: SanRemo Capri !! :-)

101
Zo, gezellige boel hier met al die reply's! Super bedankt, ik heb alles zéér aandachtig gelezen en bekeken! Geweldig dat jullie ook meteen filmpjes schieten om mij op weg te helpen! Heel duidelijk. Dank daarvoor :-)
De sanremo drukt er constant 30ml uit en 60ml bij een double, dus daar heb ik 1 constante waarde. Daarbij rommel ik met de maalgraad en tampdruk, gister avond tandje fijner gemalen waardoor hij iets stroperiger werd, maar nog niet goed. Had ik maar verse bonen.... :roll: :wink:
Koffie zetten wordt nu net als eten bereiden, echt geweldig! Ik bak bijvoorbeeld véél ambachtelijk brood en ook pizza's waar je ook met waardes kunt spelen voor smaak nuances, en dat is met koffie maken nu niet anders!

http://flic.kr/p/cbRMUu

De latte art is moeilijk, maar ik blijf oefenen. Ik ben nu zover dat ik dat rondje krijg en dan is vaak mijn kopje vol, dus net geen hartje, ahum...haha! En volgens mij is joep hier de koning van de latte art toch? :grin: knap hoor wat ik heb gezien!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

104
bobbee schreef:Zo, gezellige boel hier met al die reply's! Super bedankt, ik heb alles zéér aandachtig gelezen en bekeken! Geweldig dat jullie ook meteen filmpjes schieten om mij op weg te helpen! Heel duidelijk. Dank daarvoor :-)
De sanremo drukt er constant 30ml uit en 60ml bij een double, dus daar heb ik 1 constante waarde. Daarbij rommel ik met de maalgraad en tampdruk, gister avond tandje fijner gemalen waardoor hij iets stroperiger werd, maar nog niet goed. Had ik maar verse bonen.... :roll: :wink:

Rommelen met de tampdruk heeft weinig zin, de manier van tampen wel, je moet proberen de tamp zo vlak mogelijk te krijgen en een evenwichtige tamp M.A.W. de puck moet overal even dik worden, ook de vullingsgraad van de basket moet evenwichtig zijn dus niet een 18 grams basket met een 14 grams vulling of andersom je kan wel een 14 grams met 15 gram vullen of zelfs een halfje meer, maar doe voor de zekerheid eerst de muntjestest, doe als volgt; je maakt de vulling en tampt die en doet in het midden van de puck het kleinste muntje wat je vinden kan leg die in het midden, draai nu de PF in de Groep en draai hem er nu weer uit en kijk of er een afdruk van de munt in de puck zit, zo ja dan zit die te vol.

Nog een tip voor een goede tampzetting; als e de tamp doet en deze is zo goed als klaar maak dan een draaiende beweging met de tamp zonder al teveel druk uit te oefenen, zodoende doe je de bovenzijde van je puck polijsten.

Genoeg voor nu.

Wij hebben hier geen Koningen of Koninginnen.
Er zijn hier vooral liefhebbers. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

105
@ cremalover: Lekker krentenbrood! Mooie korst/ "crema"er bovenop :) Zo'n hevel machine is ook wat aparts zeg! Nog nooit in het echt gezien maar het ziet er indrukwekkend uit!
@ adriaan: Bedankt voor de tip van het muntje en tampen! Ga ik zeker uitproberen!

Vandaag nog wel espresso gemaakt en de maalgraad 2 tandjes fijner gezet...resultaat....GATVERDAMME! :shock: Zo snel wordt je dus afgestraft door deze machine en molen als je een waarde verkeerd aanpast en geen verse bonen hebt. Het was echt net accuzuur, althans dat denk ik dan, heb accuzuur natuurlijk nog nooit gedronken maar toch... :roll: ;) Totaal geen crema en een veel te lange doorloop tijd...
Daarna maar een nieuwe espresso gemaakt en een hoeveelheid melk erop. Ik krijg trouwens wel een mooi wit rondje in mijn kop, maar het vormen wilt niet lukken met de latte art.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

106
Laat die latte art joh, dat komt wel als de rest in orde is. Is maar een finish. Zie het als het mooi oppoetsen van je auto. Heel leuk als hij glimt, maar zorg eerst maar dat hij goed rijdt ;)

Ja, en testen met oude koffie is toch lastig. Wat je ook doet, je weet nooit echt of het nou ligt aan wat je veranderde, of aan ghet feit dat de koffie oud is... Het kost even wat weggooishots verse koffie, en ja dat is wrang, maar het is gewoon nodig. En met wat melke is t meestal nog best drinkbaar als het geen top espresso is ;)
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

107
Ja, die latte art laat ik wel gaan. Met elke cappu doe ik een nieuwe poging.
En met de melk kun je inderdaad een hoop verbergen qua smaak :grin:

108
Vandaag weer heerlijk genoten van een cappuccino. Nog steeds geen verse bonen maar die komen maandag of dinsdag. Ik heb de Karimikui PB besteld bij backyard.
Schijnt heerlijk zoet te zijn in de cappuccino.
Maar dat terzijde, ik vraag mij af hoe het komt dat mijn puks na het zetten in de Sanremo zo mooi droog zijn en compact/vast. Iets dat mij in de ECM niet is gelukt, maar ik ben mij niet bewust waardoor...tampen, maal graad, machine? Als ik dat weet ben ik weer een stapje verder met beheersing.

https://www.youtube.com/watch?v=Kv1c_MB ... ata_player

110
Beide! + boiler inhoud + zetgroep...
Het was mij niet helemaal duidelijk omdat ik meende dat de machine minst belangrijk is...dus je kunt met een dr bibber pomp geen droge puck krijgen?