AmsterdamAssassin schreef:Wat dat betreft, de distributie is vaak belangrijker dan menigeen denkt -- zeker met de standaard thuismalers als de Ascaso I-mini en consorten komt de gemalen koffie er vaak een beetje klonterig uit, waardoor er bij het tampen kanaaltjes ontstaan en niet de hele puck wordt gebruikt. Dus even door het bakje roeren met een tandenstoker o.i.d. en daarna tampen. Een ander dingetje om af te leren is om na het tampen tegen de basket te tikken om de koffie van de rand in het bakje te laten vallen -- dit heeft namelijke vaak het gevolg dat de getampte puck een beetje loskomt van de zijkanten, waardoor het water via de zijkant snel doorloopt.
Distributie is inderdaad erg belangrijk. De Ascaso I-mini zien wij hier niet als standaard thuismaler maar als zwaar ondermaatse maler en eigenlijk ongeschikt voor espresso. Klonten hoeven niet voor channeling te zorgen alleen klonten van slechte malers zorgen voor channeling. Een Mazzer Super Jolly bijvoorbeeld (erg goede maler) geeft ook veel klonten maar die vallen al uit elkaar als je ernaar kijkt en die geven totaal geen problemen bij de uitloop.
Dat je helemaal niet moet tikken tegen het portafilter is gedeeltelijk ook onzin. Je moet niet zo hard tikken dat je de puck uit het bakje loswerkt maar dit met beleid doen. Ik tik vaak heel licht tegen het filterbakje om het losse maalsel van de rand te krijgen en heb nooit last van problemen. Zo moet je een deur ook niet zo hard dichtgooien dat de ruit er uit ligt maar met beleid sluiten. Ik weet dat veel mensen die afraden en ik heb het ook lang niet gedaan maar sinds ik er na een paar jaar weer mee gestart ben merk ik dat dat tikje juist erg handig is maar je moet wel het juiste gevoel hebben.
Alles wat je omschrijft klinkt als ik heb de klok wel horen luiden maar weet nog niet precies waar de klepel hangt. Zo te lezen ben je al redelijk op weg maar heb je nog heel veel te leren. Het niveau hier is echter vele malen hoger dan wat je gewend zult zijn en vandaar deze correcties op je verhaal.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60