Re: Het grote broodbaktopic

1321
Heel goed!

(Ik zou overigens vroeger zeer beledigd zijn geweest indien iemand meende kritiek te moeten hebben op mijn manier van opvoeden. Nu is het natuurlijk anders omdat ik meen het gelijk aan mijn kant te hebben ;-) )
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1322
fransg schreef:Heel goed!

(Ik zou overigens vroeger zeer beledigd zijn geweest indien iemand meende kritiek te moeten hebben op mijn manier van opvoeden. Nu is het natuurlijk anders omdat ik meen het gelijk aan mijn kant te hebben ;-) )
Ik lees en neem niet klakkeloos opvoedingstips over. Maar het meekoken etc doen ze soms al. Ze hebben ook verplichte taken maar goed dat is voor een ander topic.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1323
fransg schreef:http://www.eater.com/2017/2/17/14625136 ... ad-history

“There was no nouvelle cuisine of bread,” Myhrvold says. “Instead, the bread movement that we're currently in started in the 1970s as the artisanal bread movement. And it was a total reaction to industrial, factory-made supermarket bread ... they were focused on ‘Let's go back to the old ways,’ [but what’s] interesting is, in fact, the old ways weren’t like that at all.”

Ik zit helemaal niet in "the bread movement that we're currently in" en ik probeer al helemaal niet van dat super lichte 'artisanal' brood met enorme gaten te maken van drijfnat kauwgumbeslag.

Ook bakte ik niet in de jaren zeventig van dergelijk poef-brood. Ik bakte zuurdesembrood dat veel lijkt op wat ik nu doe, alleen is het nu vloerbrood.

Ik ben wel geïnteresseerd in beter en beter meel en zou daar best veel meer voor willen betalen. Omrijden om meel voor een duppie minder te kopen vind ik onzin, ik wil omrijden voor het beste meel.
Wat is mis met natter deeg?

1327
bobbee schreef:
cremalover schreef: Wat is mis met natter deeg?
Kwestie van smaak denk ik als ik voor Frans mag spreken. ;)
Ja precies. Zoals al eerder gezegd, ik ben er absoluut niet voor om het te gaan verbieden, wat dat betreft is het ruimdenkendheid tot en met, vrijheid blijheid en laat duizend bloemen bloeien ook al is het onkruid maar het is ab-so-luut niet "the bread movement that we're currently in" wat mij betreft. Dat beeld werp ik verre van mij!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1328
Is er dan een brood beweging, de enige beweging die ik met brood heb ik is naar mijn mond brengen en kauwen erop. Ik doe het niet voor het is zo hip om zelf te doen. Ik doe het omdat het ontspannend is en verdomd lekker smaakt.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1329
Dat brood met die grote gaten is praktisch altijd 90% bloem en dat is de keuze dan denk ik. Zelfs met gist lukt het niet om van die grote gaten te creëren met volkoren, laat staan een groot aandeel rogge (ik heb het nog nooit gezien) of je moet weer glutenpoeder toevoegen. Af en toe zo'n luchtig broodje is wel lekker maar ik hou ook meer van volkoren, rogge en zaden etc...voor een zoetekauw is dat donkere brood niet zo lekker met zoet beleg.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1330
mutsje schreef:Is er dan een brood beweging, de enige beweging die ik met brood heb ik is naar mijn mond brengen en kauwen erop. Ik doe het niet voor het is zo hip om zelf te doen. Ik doe het omdat het ontspannend is en verdomd lekker smaakt.
Ja precies, ik pas ervoor dat die modieuze dikke-boeken verkopers ons inlijven in hun "beweging" waarmee we dan straks een soort nieuwe hipsters zijn die hen als 'volgelingen' zouden nadoen aangezien een paar Amerikanen zichzelf weer eens als grote voorganger hebben bestempeld.

Van die brallerige kulverhalen dat men vanuit San Francisco eerst JAAAAREN in de leer is gegaan bij eeuwenoude stokbroodbakkers in zeer moeilijk toegankelijke gebieden in het verre Frankrijk, waar zo iemand dan helemaal onderaan moest beginnen (geloof je het) en dan na lange en noeste studie uiteindelijk een dermate graad van vergevorderdheid bereikte dat hij zijn unieke brood thuis voor een tientje per broodje kon verkopen.

Voor wie het te ver rijden is, zijn er dan loeigrote dure boeken te koop waar het allemaal net niet in wordt uitgelegd maar waardoor je wel weer beter begrijpt hoe moeilijk het is en hoe wenselijk het zou zijn om eens een weekje een 'masterclass' te gaan volgen en dat mag dan ook wel wat kosten natuurlijk.