Re: La Pavoni Beginner (need some help)

141
fransg schreef:
Fisherman schreef: ma 11 feb 2019, 10:07 2. Omdat mevrouw Fisherman absoluut niet wil dat er ook nog een espressomachine met maalsysteem bij komt.

En dat allemaal terwijl huize Fisherman sinds dit jaar 2x zo groot is geworden in oppervlakte.
Ik kan dat ook niet goed volgen ;-)

Van de week haalde ik een oude Philips toongenerator op bij een man die met zijn echtgenote in een groot mooi modern huis woont. Vluchtig bekeken had mevrouw zowat het gehele huis tot haar beschikking, gevuld met van die doorsnee 'gezelligheid' uit de woonideeënwinkels en het tuincentrum, terwijl er in zijn kleine raamloze werkruimte beneden in huis werkelijk tientallen antieke radio's staan, van die kleine houten meubeltjes gebouwd als miniatuur kathedraal/kantoorgebouw met kattenoog etc.

Het zou voor allebei veel beter zijn als vrijwel al die onnodige maar goedbedoelde rommel werd weggegooid zodat er ruimte zou komen waar al die mooie oude radio's prachtig in uitkomen.

Net zo zou er voor die prachtige espressomachines ongelimiteerd ruimte moeten worden gemaakt, omdat men van zulke dingen tenminste oprecht blij wordt terwijl die 'woonideeën-troep' bijna altijd droevig stemmende vergeefse moeite is.

Of anders zou moeders in de kelder een 'gezellige' raamloze kamer kunnen gebruiken voor al die knusse prullaria.
Je neemt me de woorden uit de mond, Frans. Zo zouden we 3 sierkussentjes, een deken en een kandelaar naar de Kringloop kunnen doen. Daarmee wordt voldoende volume vrijgemaakt voor een mooi espresso hoekje. Het zou niet eens opvallen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

142
Marcje schreef: ma 11 feb 2019, 10:54 Tis niet mijn ding. Als ik op sta dan staat de Strega al op temperatuur (en hoef de boiler niet te spoelen ;) ) en dan heb ik 5 minuten later 3 macchiatos, 1 Latte en 1 doppio gemaakt. Dat is met een Pavoni amper te doen. En het is kansloos om 2 rondjes koffie te serveren als je bezoek hebt. Hij heeft zeker z'n charme en ik zwengel hem wel eens aan als ik alle tijd heb en wil spelen, maar voor dagelijks gebruik is het voor mij een no go
Dat is allemaal zo .Maar een Strega heeft weer niet het gemak van mijn Pompeii.
Met 70 kilo met gevulde boiler en stoomkracht uit 5 liter werkt dat toch weer wat makkelijker dan een Strega.

PS.Ik neem aan dat je de machine op een tijdswitch hebt staan.
Ook dat heeft nadelen.Ik heb twee woningbranden meegemaakt waarvan er één om 4 uur s nachts was.Kantje boord.
Ik lig sindsdien niet meer rustig als ik weet dat er iets staat te koken
Laatst gewijzigd door cremalover op ma 11 feb 2019, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

143
Marcje schreef: ma 11 feb 2019, 10:56
fransg schreef: ma 11 feb 2019, 10:53
Van de week haalde ik een oude Philips toongenerator op bij een man die met zijn echtgenote in een groot mooi modern huis woont. Vluchtig bekeken had mevrouw zowat het gehele huis tot haar beschikking, gevuld met van die doorsnee 'gezelligheid' uit de woonideeënwinkels en het tuincentrum, terwijl er in zijn kleine raamloze werkruimte beneden in huis werkelijk tientallen antieke radio's staan, van die kleine houten meubeltjes gebouwd als miniatuur kathedraal/kantoorgebouw met kattenoog etc.

Het zou voor allebei veel beter zijn als vrijwel al die onnodige maar goedbedoelde rommel werd weggegooid zodat er ruimte zou komen waar al die mooie oude radio's prachtig in uitkomen.

Net zo zou er voor die prachtige espressomachines ongelimiteerd ruimte moeten worden gemaakt, omdat men van zulke dingen tenminste oprecht blij wordt terwijl die 'woonideeën-troep' bijna altijd droevig stemmende vergeefse moeite is.

Of anders zou moeders in de kelder een 'gezellige' raamloze kamer kunnen gebruiken voor al die knusse prullaria.

Ik pleit al jaren voor een motorfiets in de woonkamer, maar daar wil m'n vrouw ook niet aan...
Er is wel redelijk de ruimte voor koffie spullekes! :D
Ik heb dat twee winters gedaan.Benzine afgelaten,schoongemaakt en in de woonkamer.
Maar die typische harleygeur.Mij stoorde het destijds niet maar na 2 winters was het gedaan met de pret.

144
cremalover schreef: ma 11 feb 2019, 12:59 PS.Ik neem aan dat je de machine op een tijdswitch hebt staan.
Ook dat heeft nadelen.Ik heb twee woningbranden meegemaakt waarvan er één om 4 uur s nachts was.Kantje boord.
Dan heb je zeker ook geen CV-ketel in je huis? Daarnaast kan een oude TV, router oid ook in de brand vliegen en die gaan ook nooit uit. Met een goede set rookmelders ben je beter af.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

145
Erik82 schreef: ma 11 feb 2019, 14:20
cremalover schreef: ma 11 feb 2019, 12:59 PS.Ik neem aan dat je de machine op een tijdswitch hebt staan.
Dan heb je zeker ook geen CV-ketel in je huis? Daarnaast kan een oude TV, router oid ook in de brand vliegen en die gaan ook nooit uit. Met een goede set rookmelders ben je beter af.
Ik trek snachts ALLES uit behalve de verwarming.
Rookmelders heb ik uiteraard.

146
cremalover schreef: ma 11 feb 2019, 13:52 Ik heb dat twee winters gedaan.Benzine afgelaten,schoongemaakt en in de woonkamer.
Maar die typische harleygeur.Mij stoorde het destijds niet maar na 2 winters was het gedaan met de pret.
Op gevement zal men met zachte, vriendelijke, begripvolle maar onverbiddellijke dwang mij al mijn spulletjes afpakken en me stallen in een mooie frisse kamer in het oudemensenhuis, bij een kleine transistorradio waar ik mij dan de werking niet meer van kan herinneren en een groot tv scherm omdat men niet heeft begrepen dat ik daar niet van houd en een bejaardenhulp zal in een schriftje aantekenen "hij heeft weer onrustig geslapen maar is dankzij de nieuwe riempjes nu niet uit bed gevallen" zodat, mocht er in de loop van het jaar nog familie langs komen, men snel weer is 'bijgepraat'.

Tot die tijd houd ik graag zoveel mogelijk ruimte voor het koffie- en radiospul.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

147
cremalover schreef: ma 11 feb 2019, 08:42 Een mini review van de Pavoni.
Wat een heerlijk apparaat.
Supersnel warm .Sneller dan een thermoblock?
Dan de kwaliteit van het shot.Geweldig.En je kunt alles en meer wat je met ook met een pro hevelmachine kunt.
Het is natuurlijk meer gedoe(werk),maar ik heb 8 minuten na het opstaan in de morgen twee lekkere Cappuccinos staan
Met de Pompei ben ik dan toch minimaal 40 minuten verder.
Super!
Hij neigt naar overhitten.Hij wordt dus loeiwarm na het eerste shot :mrgreen: maar daar hij gekocht is voor het enkele shot heb ik nog geen behoefte aan koelringen of buismods.Ik ben er achter dat een paar minuten tussen shots de machine uitzetten ook al wonderen doet.Of een koude Porta filter indraaien.

Eindconclusie: Aanrader.

Dat roep ik dus al jaren
"Verhuizen kost beddestro!"

148
fransg schreef: ma 11 feb 2019, 14:37
cremalover schreef: ma 11 feb 2019, 13:52 Ik heb dat twee winters gedaan.Benzine afgelaten,schoongemaakt en in de woonkamer.
Op gevement zal men met zachte, vriendelijke, begripvolle maar onverbiddellijke dwang mij al mijn spulletjes afpakken en me stallen in een mooie frisse kamer in het oudemensenhuis, bij een kleine transistorradio waar ik mij dan de werking niet meer van kan herinneren en een groot tv scherm omdat men niet heeft begrepen dat ik daar niet van houd en een bejaardenhulp zal in een schriftje aantekenen "hij heeft weer onrustig geslapen maar is dankzij de nieuwe riempjes nu niet uit bed gevallen" zodat, mocht er in de loop van het jaar nog familie langs komen, men snel weer is 'bijgepraat'.

Tot die tijd houd ik graag zoveel mogelijk ruimte voor het koffie- en radiospul.
Wat doe je met die toongenerator?
Een mooie blokgolf of sinus uitsturen denk ik.Maar waarvoor?Iets koffie gerelateerds?

149
cremalover schreef: ma 11 feb 2019, 15:11 Wat doe je met die toongenerator?
Een mooie blokgolf of sinus uitsturen denk ik. Maar waarvoor? Iets koffie gerelateerds?
Ik heb er in feite drie:
Om te beginnen natuurlijk vanwege het algemeen bekende feit dat zo'n ding erg prettig is om te hebben, evenals een goed zakmes min of meer onmisbaar.

Een hele mooie heb ik een poos geleden aan mijn vijfjarige kleinzoon gegeven die er veel plezier van heeft.

Een precies zoals die links heb ik samen met een oscilloscoop een paar maanden geleden gegeven aan een student van de Arnhemse kunstacademie die er 'iets' mee ging doen.

Binnenkort komen twee breakdancers/performers bij mij wat van dat spul lenen om opnames te maken voor geluiden die ze kunnen gebruiken in een theaterproductie. De ene danste jaren geleden op straat op het Museumplein en trad met nieuwjaar op in een grote productie in het Concertgebouw hier in Amsterdam, de andere (toevallig ook Londinium-R bezitter) heeft eind deze week in Amsterdam een première van een ander stuk waar moderne dans een rol in speelt (het stuk opent met een Franse freestyler die van de tweede verdieping van een stellage met een plof omlaag duikt).

Als je twee of drie toongeneratoren op een lage sinus afstelt, en dan een of twee ervan iets laat afwijken, ontstaat een diepe vibratie die indien gekoppeld aan aan grote actief versterkte bas-speaker, een daverend geluid geeft, als een dikke motorfiets of een reusachtig zee-wezen. Dat is voor gevoelige oren niet zo goed maar enkele seconden kan geen kwaad.

Als je dat tevens op een stokoude oscilloscoop afbeeldt, en dat filmt, kan dat grofkorrelig op de achtergrond een mooie projectie zijn.

Ik ga daar verder niet mee aan de slag, heb e.e.a. van die dingen gefilmd, maar de jeugd kan het verder uitbouwen. Ze krijgen die bas-speakerversterker mee, scheelt mij weer ruimte.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino