robinfcb schreef: za 03 jun 2023, 01:13Ja ik ben wel benieuwd waarom ze van de hand gaan, en wat er dan voor terug komt.
Ik heb al sinds 2011 veer-hefboom-machines. Begonnen met een Lambro (mijn kind, gaat nooit weg), een Londinium Compressa en sinds anderhalf jaar de Evo. Maar ik ben ook steeds lichter gebrande koffie gaan drinken. Steeds lichter betekent blijkbaar ook steeds moeilijker te extraheren. Ik had gehoopt dat de temperatuur-mogelijkheden (en PI-druk mogelijkheden) van de Evo het extraheren van lichte gebrande boontjes beter zou gaan. Maar het bleef gedoe.
Dus mijn volgende gedachte was om het weer eens met een pomp-machine met verzadigde groep te proberen. Dat heb ik een paar jaar geleden al eens gedaan met een DC Mina. Dat ging best heel goed. Alleen is die (te snel) teruggegaan naar de leverancier vanwege een probleem met de digitale debiet-regeling (DFR). Dat probleem is met een firmware-update snel opgelost door het DC team. Helaas had ik toen al afscheid genomen van deze fantastische machine.
Vorige week had ik een paar zeer moeilijke koffies in huis, van DAK Coffee roasters. Echt niet te zuipen uit de Evo, wat ik ook deed. Donderdag ben ik met die koffies en nog een paar van Friedhats, maler en zelfs water naar Alleborgh in Almere gegaan om de LM Linea Micra uit te proberen. Dat was al snel een enorm succes. Niet alleen de rare boontjes van DAK waren volledig in balans maar ook een "simpele" Brazil van Friedhats was zoooo dik! De Micra is mee naar huis gegaan en de Evo mag daarom de deur uit.
Frans schrijft ergens in dit draadje:
Niet teveel piekeren en gewoon lekker koffie maken en slechts een beetje tweaken om e.e.a. lekkerder te maken, geen heel systeem willen omgooien, dan blijf je dwalen.
Dat lukt nu heel goed met de Micra. Wellicht zijn er forumleden die anders denken over de combi veerhefboom-licht gebrand, en hebben zij veel goedbedoelde tips, maar voor mij is deze aankoop een groot succes.
(bij Alleborgh)