Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

152
Serge du Temps schreef: do 14 jan 2021, 09:46
bvds schreef: wo 13 jan 2021, 13:01
bobbee schreef: zo 10 jan 2021, 23:03 Een comandante C40.
Voor filter is de Comandante MK3 een hele goede keuze!

Als je elektrisch wilt dan is de Mahlkonig Vario met Ditting steel burrs i.p.v. de standaard keramische schijven the way to go. Op hetzelfde niveau als de Comandante of wellicht een heel klein tikje beter.

De nieuwe Ode van Fellow is veelbelovend, maar er gaan verhalen rond dat de interlocking burrs te weinig marge geven in het fijne bereik. Sommige mensen kunnen niet fijn genoeg malen voor een kleine V60 batch.

Wil je nog beter dan kom je uit op malers ver boven de 1000 euro. Denk bijvoorbeeld aan de Lagom P64 met de unimodale burrs. Stefan Swimmer hier op het forum heeft er eentje. Die heb ik afgelopen weekend een dagje mogen lenen en ik was zwaar onder de indruk. De V60 koffies smaakten beter dan met de Comandante. Overigens niet blind getest.
Heb nu de Comandante binnen, dus ga het voorlopig met deze doen. Als ik dan eventueel een keer een upgrade wil doen ben ik inderdaad bang dat ik ruim over mijn 1000 budget heen zal moeten. Zeker als ik elektrisch wil.

N.B.
Als het goed is komt er binnenkort een vergelijk van James Hoffman van een aantal topmalers (waaronder de Lagom p64). Ik steun hem via patreon, dus zal 'm vragen om ook aandacht te geven aan filtermaling.
Inmiddels het handmalen zat op de Comandante en kijk stiekem toch om weer een espresso setup aan te schaffen. De Lagom P64 nog steeds beste keus voor als ik zowel filter en espresso wil drinken? 2 malers natuurlijk beter, maar geen zin in.

Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

153
Goedemorgen! Ik zet mijn vraag maar even in het beginners topic, mocht dit niet de juiste plek zijn dan excuus daarvoor.
Ik maal nu een aantal jaar met de Eureka Opympus 75e. Ik zou graag een stap maken naar een stillere en stabielere (consistent maalser en weinig retentie) maler met GBW optie. Looks spelen enigszins een rol aangezien hij naast de machine op het aanrecht staat en mijn vrouw er ook dagelijk naar moet kijken ;-) Qua looks bevalt de Mahlkonig e65GBW me wel, maar als ik het forum zo door lees zou een EtzMax mogelijk een betere keuze zijn? Welke mogelijkheden zie ik over het hoofd? Ik zit niet vast aan een prijs dus alles is mogelijk. Alle suggesties zijn welkom.
Laatst gewijzigd door kraaijcheck op vr 05 aug 2022, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.

156
als je perse GBW wil zou ik ook de EtzMax aanraden...

verwchillen zijn GBW vs timer en vervolgens Light-Medium-Plus en dan nog het type burr.

Light-Medium-Plus heeft vooral te maken met de capaciteit en levensduur. voor normaal thuisgebruik volstaat in principe de Light.

de LIGHT-cone burr set is meer aan allrounder, terwijl de HIGH-cone meer voor mediun tot dark espresso bedoelt is. ik weet niet of de EtzMax-Light ook met de HIGH-cone kan worden uitgerust qua power.

Frans kan je er vast meer over zeggen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

158
fransg schreef: vr 05 aug 2022, 11:01
bvds schreef: vr 05 aug 2022, 10:39 Frans kan je er vast meer over zeggen.
Jij hebt het al vrij compleet opgesomd! Ik kan er niks aan toevoegen dat je niet al aangaf.
weet jij of de EtzMax-Light met alle cones kan of alleen de LIGHT?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

159
Volgens mij (dus onder voorbehoud) kan die met alle cones alleen moet je niet licht gebrande keiharde boontjes willen malen met de cones die bedoeld zijn voor medium roast.

Sowieso vind ik onvoldoende ontwikkelde steenharde boontjes ongeschikt voor espresso ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino