Re: De LONDINIUMs afdeling

172
Nu ben ik de afgelopen tijd redelijk geïntrigeerd geraakt door de Londinium R24. Ik heb hier alleen een vraag over.
In alle filmpjes op youtube zie ik dat men tijdens het uitlopen van de espresso het kopje wegtrekt en een tweede kopje gebruikt voor het restant. Waarom doet men dit?
Op een Cremina kon ik namelijk een juiste hoeveelheid uit het apparaat krijgen zonder gebruikt te hoeven maken van een tweede kopje, maar waarom kan dat bij een R24 niet?
Van Reiss begreep ik dat dit te maken heeft met de pre-infusie druk, welke resulteert in brew temp, shot volume en pre-infusie druk. Alleen hieruit kon ik niet helemaal de conclusie trekken waarom men dit nu exact doet.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

173
Ik heb het al eens elders op het forum uitgelegd, maar misschien moet je zo'n machine gewoon eens van dichtbij bekijken, dan is het meteen duidelijk. Indien je bij mij in de omgeving woont kan dat wel.

Je haalt de hefboom neer. Dan stroomt de ruimte boven het portafilter vol water, een kolom water die afhankelijk van de pre-infusie druk wat meer is of wat minder, zeg bijvoorbeeld 50-80ml water.

Je wil 30g espresso maken (een ander wil misschien 60g eruit laten lopen in twee kopjes).

je laat de hefboom omhoog komen.

Heb je 30g (of 60g) in je kopje(s) dan laat je de rest in de lekbak (die heet immers zo) of in een ander kopje stromen.

Maak je de pre-infusie druk en daarmee de extractiedruk heel laag, dan zou het kunnen zijn dat er maar heel weinig water instroomt, dat je heel traaaag je espresso krijgt en dat het dan klaar is.

Maar dat is niet per se lekker.

Als je water wil besparen, stap dan 5 seconden eerder onder de douche vandaan ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

174
Bedankt voor je snelle reactie Frans.
Als ik het goed begrijp kan je dus met de pre-infusie druk bepalen wat het uiteindelijke shot volume is. Veel druk is groter volume, weinig druk is weinig volume. Maar hiernaast beïnvloed de pre-infusie druk dus ook de smaak. Lage druk geeft een hele trage uitloop en hiermee lange extractie? Vandaar dus hogere pre-infusie druk, hiermee groter volume en eerder moeten weghalen van het kopje zodra je voldoende uitloop hebt?

Ik zou hem op termijn inderdaad graag eens willen bekijken. Op dit moment helaas nog niet voldoende ruimte om hem neer te zetten in de keuken. Eerst verhuizen begin volgend jaar :D

175
Ruben- schreef: do 30 jun 2022, 17:22 Veel druk is groter volume, weinig druk is weinig volume.
Wanneer je het portafilter vastmaakt aan de zetgroep, kun je zien dat er geen vacuum boven de puck is, dus er bevindt zich wat lucht boven de puck en als je het douchescherm weghaalt kun je zien tot waar die lucht zit.

Haal je de hefboom omlaag, dan wordt er eerst nog een klein beetje lucht aangezogen door de puck heen, dan komen de 4 gaatjes vrij waaruit water de zetgroep in straalt, die 4 straaltjes raken elkaar precies in het centrum en van daaruit regent het water neder op het douchescherm en daardoorheen op je puck.

Terwijl het waterpeil aldus en zodoende stijgt, bevindt de luchtkolom zich boven dat water.

Is de pre-infusie druk hoog dan comprimeer je die wolk lucht ook meer, en past er dus meer water in de zetgroep, kan er dus ook meer uit.

Bij de hoogste druk, zeg 6 bar, ondervindt de zeer sterke veer die je met de hefboom hebt samengedrukt, eerder wederstand wanneer je de hefboom weer omhoog brengt, en dan is je aanvangs-extractiedruk dus ook navenant hoger en daardoor ook de temperatuur in de puck, als je die zou meten.

Hogere of lagere druk beïnbvloedt wat er met de puck gebeurt. Hoge druk zorgt ook ervoor dat de puck meer gecomprimeerd is, dus meer wederstand biedt aan de doorstroom, bij die hogere temp.

Lichtgebrande boontjes kunnen op die manier 'getemd' worden. Hadden ze het makkelijk tijdens de branding en bleven ze daardoor wat jeugdig en obstinaat, de flink hogere druk en wat hogere temp bij extractie zorgt voor een snelle volwassenwording en zo kan er toch een lekkere espresso uitkomen met gerijpt en gelouterd mondgevoel.

Traditionele Italiaanse branding heeft een lagere druk nodig, die boontjes hebben het tijdens de branding niet bepaald gemakkelijk gehad en hebben maar weinig aanmoediging door middel van druk / temp nodig om braaf hun nectar af te staan voor het genoegen van de baas in huis.
Ruben- schreef: do 30 jun 2022, 17:22 Maar hiernaast beïnvloed de pre-infusie druk dus ook de smaak.
Je hebt het geheel en al door!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

177
Koffie lekker laten klinken gaat je inderdaad goed af :D
Bedankt in ieder geval, maakt het een stuk duidelijker al.
manduca schreef: do 30 jun 2022, 17:58 Wat beschrijf je dat weer poëtisch Frans!

Je mag ook bij mij kijken overigens in Utrecht. Heb geen LR24, maar het idee is grofweg hetzelfde.
Bedankt voor het aanbod. Ik zal jullie te zijner tijd wel even contacten.

179
fuel schreef: wo 13 jul 2022, 07:35 Brian aan de slag met de Londinium.

gaaf! Geen ouwe kerels die heel ingewikkeld doen over espresso maken maar een slimme snelle jongen die er enthousiast over vertelt.