casper31 schreef: ma 04 mei 2020, 00:51
de smaak zou ok sterk zijn en heerlijk in combo met melk. en n zwart thee zachte nasmaak hebben. dus dachten laten we t proberen. maar nee..
Kan ook goed liggen aan de techniek en de beperkingen van je zetmethode thuis. Temperatuur, druk, filterbakje.
In zulke gevallen is het goed om die koffie ter plekke ook te proeven bij de leverancier. Dan weet je wat ermee mogelijk is, wat je er thuis mee zou moeten kunnen als je alles voor mekaar hebt.
Soms is het geen vergelijk, als je de boontjes koopt bij een café waar ze zelf apparatuur hebben staan van voor thuisbarista's onbetaalbare klasse. Daar kunnen ze dan met licht gebrande boontjes nog wondertjes aan espresso maken, maar het is teveel gevraagd dat thuis met een simpele machine van € 1500 ook te kunnen.
Nu met het virus houd ik wat meer afstand maar gewoonlijk laat ik de koffie proeven. Smaakt het dan vervolgens thuis niet, dan zijn we het alvast eens over de oorzaak, nl dat die dus daar thuis ligt. En gebeurt dat vaker dan kan men beter elders de boontjes halen, even goede makkers.
Maar over het algemeen moeten goed ontwikkelde boontjes het op thuismachines ook prima doen.
Mijn zusje heeft een wat eenvoudige kleine espressomachine en zij wordt gelukkig van de net iets donkerder gebrande boontjes. De Cubaanse boontjes die ik groen van Hoofdkwartier betrok zijn tot nu toe haar absolute favoriet.