Ronaldd schreef:Overigens ben ik benieuwd naar de kwalitatieve en technische (dus geen uiterlijk) verschillen tussen de Ecm giotto/cellini en ecm manufacture technika. De technische verschillen de ik heb kunnen vinden zijn dat de technika 0,3 liter grotere boilercapaciteit heeft, 0,6 liter grotere koudwater reservoir, 3 bar pompdruk meer (wat niet belangrijk is, range 15/18 bar) en een extra drukmeter (voor pomp of ketel).
Weten jullie nog meer verschillen? En is dit uiteindelijk te merken aan de espresso’s zelf?
Spironski schreef:De ECM Manufactures zijn de duurste o.a. omdat ze mooi zijn afgewerkt.
Oftewel, buiten de: 0,3 l grotere boilercapaciteit, 0,6 l grotere koutwaterreservoir, 3 bar pompdruk meer (range 15/18 bar) en een extra drukmeter (voor pomp of ketel) zijn er dus geen verschillen?
Spironski schreef:Over het theewater: tja, hoe goed wil je thee zetten? Dat zou natuurlijk met een beetje zacht en zo vers en heet mogelijk water moeten en dan het liefst in een aardewerken theepot met gouden binnenbekleding
. Het water in die boiler zit er nu eenmaal al wat langer in, dus echt vers is het niet. Maar er zijn voldoende mensen die het doen en er niet over klagen.
Ik ga het gewoon proberen. Indien de doorstroom van water aanzienlijk is, moet het toch redelijk oke zijn. We gaan het merken.. (eerder zij, haha)
Spironski schreef:
Als je per sé een timer wilt: heb je er aan gedacht om een losse timer op de maler te zetten? Ik heb gelezen van mensen die een elektronische belichtingstimer (uit de fotografie) voor de maler hebben gezet.
Dit lijkt mij zeker een goed idee, indien de andere mogelijkheden buiten bereik liggen. Toch ik dat ik voor een grinder ga die dat standaard heeft in gebouwd… Wel bedankt voor de tip!
Spironski schreef:Overigens wil ik wel betwijfelen of de Major minder is dan een K8 (met platte schijven).
Ik denk ook dat het een top ding is. Het kwalitatieve verschil lijkt mij ook nihil gezien de motorcapaciteit en maalschijfgrootte.
Ik heb een lijstje gemaakt met timer-grinders van zeer goed naar iets minder goed
.
83 mm
Compak A8-automatic, motor 420W, RPM 1300, disc 83 mm, voor
$1295,-(€ 924,-)
Mazzer Major electronic motor 650W, RPM 1500, dics 83mm, voor
$1783,-(€1273,-)
64mm
Mazzer mini electronic A, motor 250W, RPM 1500, disc 64 mm, voor
$999,-(€713,-)
58mm:
Macap M4D 250W, RPM 1500, disc 58 mm, voor
€ 558,-