Re: ECM Giotto/Cellini espresso-machine

22
Ronaldd schreef:Overigens ben ik benieuwd naar de kwalitatieve en technische (dus geen uiterlijk) verschillen tussen de Ecm giotto/cellini en ecm manufacture technika. De technische verschillen de ik heb kunnen vinden zijn dat de technika 0,3 liter grotere boilercapaciteit heeft, 0,6 liter grotere koudwater reservoir, 3 bar pompdruk meer (wat niet belangrijk is, range 15/18 bar) en een extra drukmeter (voor pomp of ketel).
Weten jullie nog meer verschillen? En is dit uiteindelijk te merken aan de espresso’s zelf?
Spironski schreef:De ECM Manufactures zijn de duurste o.a. omdat ze mooi zijn afgewerkt.
Oftewel, buiten de: 0,3 l grotere boilercapaciteit, 0,6 l grotere koutwaterreservoir, 3 bar pompdruk meer (range 15/18 bar) en een extra drukmeter (voor pomp of ketel) zijn er dus geen verschillen?
Spironski schreef:Over het theewater: tja, hoe goed wil je thee zetten? Dat zou natuurlijk met een beetje zacht en zo vers en heet mogelijk water moeten en dan het liefst in een aardewerken theepot met gouden binnenbekleding ;). Het water in die boiler zit er nu eenmaal al wat langer in, dus echt vers is het niet. Maar er zijn voldoende mensen die het doen en er niet over klagen.
Ik ga het gewoon proberen. Indien de doorstroom van water aanzienlijk is, moet het toch redelijk oke zijn. We gaan het merken.. (eerder zij, haha)
Spironski schreef: Als je per sé een timer wilt: heb je er aan gedacht om een losse timer op de maler te zetten? Ik heb gelezen van mensen die een elektronische belichtingstimer (uit de fotografie) voor de maler hebben gezet.
Dit lijkt mij zeker een goed idee, indien de andere mogelijkheden buiten bereik liggen. Toch ik dat ik voor een grinder ga die dat standaard heeft in gebouwd… Wel bedankt voor de tip!
Spironski schreef:Overigens wil ik wel betwijfelen of de Major minder is dan een K8 (met platte schijven).
karel schreef:Dan nog even wat malers betreft; als het doserless betreft danis dit volgens mij helemaal niet verkeerd Maar het zal wel niet goedkoop zijn.
Ik denk ook dat het een top ding is. Het kwalitatieve verschil lijkt mij ook nihil gezien de motorcapaciteit en maalschijfgrootte.

Ik heb een lijstje gemaakt met timer-grinders van zeer goed naar iets minder goed ;).
83 mm
Compak A8-automatic, motor 420W, RPM 1300, disc 83 mm, voor $1295,-(€ 924,-)
Mazzer Major electronic motor 650W, RPM 1500, dics 83mm, voor $1783,-(€1273,-)
64mm
Mazzer mini electronic A, motor 250W, RPM 1500, disc 64 mm, voor $999,-(€713,-)
58mm:
Macap M4D 250W, RPM 1500, disc 58 mm, voor € 558,-
Compak k3 touch, motor 250W, RPM 1100, dics 58mm voor €388,-

Wat vinden jullie, verkeerde volgorde?
Laatst gewijzigd door Ronaldd op ma 15 jun 2009, 16:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

23
Even afgezien de indeling (k3 + M4D Lage klasse?? A8+Major Beste klasse??) want die vind ik wel een beetje... :o :shock:
De volgorde als ik het zo mag noemen, van deze malers is wel juist.
Maar beste? Heb je dit wel eens bekeken?
Wat ik maar bedoel is het kan altijd minder maar het kan ook altijd beter. Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoeveel je er voor wil neertellen en dan een selectie maken. Er is nog veeel meer te koop namelijk. Ik noem maar wat; Ditting, Anfim, de La Marzocco swift, Mahlkonig enz.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

25
Oftewel, buiten de: 0,3 l grotere boilercapaciteit, 0,6 l grotere koutwaterreservoir, 3 bar pompdruk meer (range 15/18 bar) en een extra drukmeter (voor pomp of ketel) zijn er dus geen verschillen?
Vergeet die hele pompdruk, dat wordt bovendien toch afgeregeld op ongeveer 9 á 10 bar. Die extra drukmeter schijnt eventueel nog wel eens handig te kunnen zijn. Verder weet ik niet precies hoe het met de interne onderdelen is gesteld (de kwaliteit van b.v. een pressostat of van de ventielen), waarmee ik niet meteen wil zeggen dat er in goedkopere machines automatisch slechte onderdelen zitten.
Dus ja, er zijn best wel wat verschillen, maar ze zijn niet wereldschokkend.

Die ECM's zijn echt heel mooi gemaakt (maar ze zijn heus niet de enige), maar de vraag of je d'r ook een paar honderd euro extra voor over hebt kan alleen jijzelf beantwoorden. Waar het mij om ging was dat het basis ontwerp en veel onderdelen wel min of meer gelijk is bij bijna al die machines, en dat je met een goedkoper apparaat net zulke lekkere koffie kunt zetten.
Persoonlijk zou ik liever die paar honderd euro aan een betere molen spenderen, dat merk je namelijk wèl.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
karel schreef:De volgorde als ik het zo mag noemen, van deze malers is wel juist. Maar beste? Heb je dit wel eens bekeken? Wat ik maar bedoel is het kan altijd minder maar het kan ook altijd beter. Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoeveel je er voor wil neertellen en dan een selectie maken. Er is nog veeel meer te koop namelijk. Ik noem maar wat; Ditting, Anfim, de La Marzocco swift, Mahlkonig enz.
Ik heb de woordkeuze in het lijstje aangepast :) . Uiteraard zijn er altijd betere, maar ik ga een beetje uit van de hoogte, en 2-de-handsprijzen. Maar ik denk dat deze 2-de-hands best betaalbaar zijn, alleen is het even zoeken.. Die andere van mazzer zijn misschien beter maar ook nóg duurder en hoger, en dat wordt wel iets té voor in de keuken… BTW, wat mij daarin wel opvalt, dat de Mazzer Royal, met flat blade’s een veel lager toerental heeft (975RPM), beetje apart…

Wat is eigenlijk het voordeel van conische schijven. Toch enkel dat er minder slijtage is aan de schijven, minder toerental dus minder warmte en geluid. Zijn er nog andere voordelen?
Spironski schreef:Ja, of een Vintage Mazzer Major HTI (Human Timer Interface) voor €90 .....
Krijg je die Human er ook bij voor 90 euro, haha ;) ,
Spironski schreef:Vergeet die hele pompdruk, dat wordt bovendien toch afgeregeld op ongeveer 9 á 10 bar. Die extra drukmeter schijnt eventueel nog wel eens handig te kunnen zijn. Verder weet ik niet precies hoe het met de interne onderdelen is gesteld (de kwaliteit van b.v. een pressostat of van de ventielen), waarmee ik niet meteen wil zeggen dat er in goedkopere machines automatisch slechte onderdelen zitten.
Dus ja, er zijn best wel wat verschillen, maar ze zijn niet wereldschokkend.

Die ECM's zijn echt heel mooi gemaakt (maar ze zijn heus niet de enige), maar de vraag of je d'r ook een paar honderd euro extra voor over hebt kan alleen jijzelf beantwoorden. Waar het mij om ging was dat het basis ontwerp en veel onderdelen wel min of meer gelijk is bij bijna al die machines, en dat je met een goedkoper apparaat net zulke lekkere koffie kunt zetten.
Persoonlijk zou ik liever die paar honderd euro aan een betere molen spenderen, dat merk je namelijk wèl.
Van de druk weet ik van, maar het was een verschil, vandaar dat ik het neergezet had. Bij de Giotto’s wordt de koffie-zetdruk getoond, bij de technika ook die boiler druk zeker?
Ze zijn zeker duur, alleen al tov de cellini’s waarbij de kwaliteitverschil nihil is lijkt mij.. . De winkelprijs zal ik zeker niet betalen. Mogelijk op de algemene MP-achtige site’s kunnen ze goedkoper zijn. Daar ga ik dan ook voor.. Maar of het een cellini, mechanika of technika wordt weet ik nog niet… Ik ben besluitloos lijkt wel..
Laatst gewijzigd door Ronaldd op ma 15 jun 2009, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

27
Ik heb een lijstje gemaakt met timer-grinders van goed naar beter.
Maar dan moet je nu de volgorde nog even omdraaien, de eerste zijn n.l. de beste.

Conische schijven hebben een groter contact-oppervlak. Daardoor kunnen de molens vaak iets langzamer draaien en slijten de messen ook iets minder snel (maar platte schijven gaan ook wel vele, véle jaren mee, en de conische messen zijn dan weer een stuk duurder om te vervangen). Bovendien zijn er mensen die de smaak prefereren, deze schijnt vaak net iets helderder en frisser te zijn t.o.v. platte schijven die meer de chocolade-tonen benadrukken (de koffie-deeltjes schijnen wat langer uit de molen te komen dan bij platte schijven).

Wat betreft metertjes: meestal wordt in elk geval de boilerdruk aangegeven. Is er een tweede metertje, dan zal dat de pompdruk aangeven.
De machines die je noemt lijken in elk geval erg veel op elkaar, en ik vermoed dat je de Cellini het goedkoopst kan krijgen. Staat die aanbieding van een Cellini met macap M4 nog op MP...?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

29
Ik heb zo'n anderhalve maand geleden een 2dehands ECM Giotto Premium op marktplaats gescoord ter vervanging van mijn Silvia.

De Giotto is zo'n 6 jaar oud en dealer onderhouden. Daarbij had de vorige eigenaar de machine ook regelmatig geback-flushed met backflush-middel en jaarlijks de rubbers en douchezeef vervangen. Ik heb er 450,- voor betaald wat ik een nette prijs vind. De meeste Giotto's op marktplaats zijn de 'non-premium' versie en moeten dan ook nog een stuk meer kosten ( 600,- of meer ). Volgens mij was de gewone versie rond de 1100 euro nieuw en dan vind ik een 2dehands prijs van 600 euro of meer eigenlijk te veel.

Ik weet niet of deze nog te koop is, maar er staat een bijzondere Giotto II te koop op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/255191081
Hier te vinden op de (oude) ECM site: http://www.ecm-espresso.it/news01.htm
Nivona 850 | ECM Giotto Premium | Compak K3 Touch | Xpressivo tamper + mat

30
Bassie schreef:De Giotto is zo'n 6 jaar oud en dealer onderhouden. Daarbij had de vorige eigenaar de machine ook regelmatig geback-flushed met backflush-middel en jaarlijks de rubbers en douchezeef vervangen. Ik heb er 450,- voor betaald wat ik een nette prijs vind. De meeste Giotto's op marktplaats zijn de 'non-premium' versie en moeten dan ook nog een stuk meer kosten ( 600,- of meer ). Volgens mij was de gewone versie rond de 1100 euro nieuw en dan vind ik een 2dehands prijs van 600 euro of meer eigenlijk te veel.

Ik weet niet of deze nog te koop is, maar er staat een bijzondere Giotto II te koop op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/255191081
Hier te vinden op de (oude) ECM site: http://www.ecm-espresso.it/news01.htm
Ik kijk alleen nog naar de premium versie en de ecm manufacture's.. Om die reden zal zo'n oude niet gauw koen.De ecm II's zijn voor het gebruik dat ik er mee zal doen te groot, daar ik ook nog in een starters woning woon waarbij het aanrecht niet ongelofelijk groot is.
Oftewel, voor mij blijft het rustig afwachten en een beetje zoeken..