Even een update want inmiddels alweer een paar weken onderweg.
Wat zullen we zeggen, laten we beginnen met dat mijn leven is veranderd hahaha. Vooral het ochtendritueel was even wennen.. eigenlijk nog. Dit weekend ga ik een tijdklok aanschaffen om doordeweeks wat meer comfort daarin te maken
![Knipoog ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
.
Maar dan de echte zaken;
De eerste indruk tot zover is dat de Bezzera echt een mooie, solide machine is. Mooi afgewerkt, makkelijk schoon te houden, degelijk en toch enorme eyecandy. De zetgroep was nieuw voor mij en dus even wennen. Je zou het beste kunnen zeggen dat het leeft. Het sist en het sputtert af en toe en zo nu en dan verdampt er ergens wat maar dat is best een mooi onderdeel van het geheel.
Het zetten van espresso of andere dranken is trial and error. Vooral error. En het gekke is, het lijkt te verschuiven. Ik probeer zo min mogelijk variabelen te veranderen en eerst constant te worden. Valt niet mee. Ik denk dat één op de 5 echt lekker is, 2 op de 5 ok, en 2 gaan zo de bak in. Dat is gek want ik probeer zoveel mogelijk alles exact hetzelfde te doen.
Ik heb mijn maler op 8 seconden staan op de fijnste stand. Toch geeft dit gemengd resultaat. Ik kan er moeilijk de vinger opleggen maarrrr, de betere espressos zijn altijd icm met het fluiten van de OPV. Ik merk dat sowieso bij de meeste espressos de zwarte straal, de eerste fase, gelijk heel fors qua volume is. En dan pas een straaltje wordt.
De temperatuur vind ik ook lastig te controleren. Ene bakkie goed heet, andere lauw. Ik verwarm mijn kopjes voor het zetten door ze even te vullen met kokend water uit de machine.
Onlangs was ik bij mijn lokale Italiaan te eten. Natuurlijk goed gekeken wat hij deed. Het eerste wat mij opviel is dat hij vooral heel weinig tot niets deed
. Gewoon, malen, tampen zonder te kijken, kopje eronder en laten lopen. Het resultaat is iets wat ik er hier nog niet uit heb gekregen. Vooral de dikte van de koffie, een bijna honing achtige koffie met een prachtige vette crema. Wat ik thuis vooral zie aan mijn crema is dat deze uit hele kleine fijne belletjes bestaat, zo droogt het ook op op de wand van het kopje. Bij de Italiaan was er een mooie glansachtige vettige laag aan de wand te zien. Echt een flink verschil.
Melk opschuimen gaat prima, maar een latte art is nog verre van haha. Het is wel art hoor, in vrije vorm gezien dan!
Ik heb tevens de filter ombouwkit gedaan. Tegen kalk. Is het nodig om de machine handmatig te ontkalken voor de eerste twee weken gebruik zonder filter? Of loopt dat zo een vaart niet?
De tweekops filter geeft over het algemeen voor een doppie een betere succes ratio dan de enkelkopsfilter. Gebruik ik de zeef uit de tweekops in de enkelkops dan word het over het algemeen een waterige bak zonder crema.. Opvallend.
En wat gaat mijn koffie hard. Ik moet snel constant worden want de kilo's vliegen er doorheen
.
Ja en waar gaat het dan over... nou, over dat kopje van gisteravond, welke een uur na drinken nóg in mijn mond aan het rondreizen was. Dat begrijpen maar weinig mensen als je het uitlegt trouwens
. Zo lekker!